2011-05-04, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Transhumanist
Automatisk tvålpump

Hmm, exakt vad är det den här optimerar?
Ska man ha en tre stycken sådanna, en för tvål, en för shampoo och en för balsam?
Är det så hemskt ineffektivt att klämma på en flaska?

Låter som pryltokighet snarare än reel optimering.

Citat:
Vilken är den bästa ordbehandlingsprogrammet? Word eller openoffice eller någon annan? Jag söker någon som ger förslag medan man skriver. Openoffice gör det ibland men bara när det är längre ord, jag hade gärna sett att den gjorde det vid korta ord eller kanske tillochmed förslag på hela meningar.

Jag skriver nästan allt - allt från källkod till artiklar och uppsatser - i en vanligt textredigeringsprogram ála notepad (i mitt fall gedit). I de fallen uppskattar jag att minimera antalet distraktionsmoment. Sen för formattering av texten brukar jag använda LyX.

Citat:
Google Now Lets You Search Just By Talking To It

Hur bra fungerar det i praktiken? Är det så jobbigt att googla på gammalt hederligt sätt? Är det optimering eller är det pryltokighet?

Avancerat är inte nödvändigtvis optimalt, oftast är det snarare tvärt om. KISS. Keep it simple, stupid.
Citera
2011-05-04, 21:17
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Nu tror jag att du tolkar mig lite väl bokstavligt när jag skriver hushållsprogrammering. Jag menar inte nödvändigt vis automatisering av hemmet. Snarare praktisk problemlösning i vardagen med hjälp av programmering. Mycket av det som är repetitivt och tråkigt kan automatiseras.

Nja, jag förstod precis vad du menade men kommer dock inte på så mycket som man kan ha nytta av ifall man inte jobbar med just programmering och webbsidor. Kanske alarmklocka som startar datorn, kopplar till internet (för oss med mobilt bredband) och startar igång ett par sidor som man vill kolla medan frukosten inmundigas... sedan kan man ta konceptet med trådlös touchskärm för att läsa samma sidor fast i köket. Så det vore bra men någon hemsida som visar upp olika förslag.

Sedan kan trådlös mediaserver vara effektiv för lagring av film och bilder, helst med en backup. Ett online konto för backup av vissa filer som används ofta så man slipper USB tjafset (eller ett usb som man alltid kan ha med sig). Sedan kan saker som automatisk temperaturreglerare, persienner med ljussensor osv kan vara roliga projekt men inte särskilt nödvändiga.
Citera
2011-05-04, 21:29
Medlem
Transhumanists avatar
Citat:
Hmm, exakt vad är det den här optimerar?
Ska man ha en tre stycken sådanna, en för tvål, en för shampoo och en för balsam?
Är det så hemskt ineffektivt att klämma på en flaska?

Låter som pryltokighet snarare än reel optimering.

Det kanske är mer av hygienska skäl man använder sig av den. Man vet ju aldrig vad ens gäster drar med sig när de lånar toaletten. Toppen av en vanlig tvålpump är ju faktiskt en grogrund för bakterier, hur ofta tvättar man den egentligen? Att minimera risken för sjukdomar är väl också optimering av ens liv kanske.

Citat:
Hur bra fungerar det i praktiken? Är det så jobbigt att googla på gammalt hederligt sätt? Är det optimering eller är det pryltokighet?

Avancerat är inte nödvändigtvis optimalt, oftast är det snarare tvärt om. KISS. Keep it simple, stupid.

Just nu så fungerar det väl inte vad man hade hoppats på men det blir ju alltid bättre med tiden. Såsmåningom så kommer det väl att leda till att google transformeras till någon form av virtuell assistent där man kan föra en dialog fram och tillbaka. Den ultimata läraren som aldrig tröttar eller som tycker att man ställer dumma frågor.
Citera
2011-05-11, 09:53
Medlem
Barriss avatar
Bregott är mjukt när man köper det. Om man låter det bli varmt en gång så blir det hårt när man ställer in det i kylen igen.

Slutsats: Låt aldrig ditt Bregott bli varmt om du vill bre dina mackor på ett lätt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in