2011-05-03, 19:46
Medlem
J-ssons avatar
Jag har FA-skatt och momsregistrerat en enskild firma. Behöver köpa in produkter som överensstämmer med SNI-koderna. Min fråga är vad som gäller vid lyftande av momsen, dvs vad är det för regler som gäller?

A) Får man alltid lyfta av momsen senare i redovisningen
B) Är det bara under en viss tid efter starten man får redovisa bort momsen eller
C) Måste företaget även redovisa intäkter efter uppstartandet för att detta skall gälla?
Citera
2011-05-03, 19:55
Medlem
AldoRaines avatar
A) Momsen måste lyftas i den aktuella perioden, har du en hyreskostnad för mars ska momsen redovisas i mars. Du får alltså inte lyfta momsen innan. Sen beror det på om du redovisar moms varje mån, var tredje mån eller 1 gång per år. Säg att du har 3 mån moms, då redovisar du jan-mars i maj, osv.

B) Bedriver du momspliktig verksamhet och köper in varor eller tjänster där moms är pålagt får du lyfta moms så länge din verksamhet håller på.

C) Intäkter ska alltid redovisas i din verksamhet så länge den existerar.
Citera
2011-06-09, 15:41
Medlem
J-ssons avatar
Tack för svaret!
Men finns det några begränsningar, och då syftar jag på inköp av mobiltelefon, dator, bredband, osv osv...? Är det bara att köra på och kallt lyfta momsen i slutändan?
Citera
2011-06-09, 16:00
Medlem
jimguss avatar
Du kan bara lyfta moms på kostnader som är avdragsgilla och som hör till din verksamhet.
Citera
2011-06-14, 18:11
Medlem
Om du använder dator, mobiltelefon och bredband i företaget, och INTE har samma bredband dator eller mobiltelefon för privat användning, så är det okey att få tillbaka momsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in