2011-05-03, 18:19
Bannlyst
Berätta gärna vad ni anser vara en perfekt resp vidirig gyros och kebab!
Citera
2011-05-03, 18:26
Medlem
Hasses kebab i Stockholm slår allt. Hemlagade såser, gott kött, och brödet är baguette.

Äcklig kebab är från pizzerior där de bara värmer köttet från kylen.
Citera
2011-05-03, 18:44
Medlem
kungsmeks avatar
Väldigt viktigt är ju att allt är nylagat och fräscht. Gammal, schleten sallad utan krisp (som den brukar vara på dem flesta ställen, även McDonalds) är tillexempel tråkigt. Bitarna ska vara i en lika stor storlek, och inte vara för tjocka.
Citera
2011-05-03, 19:12
Medlem
sparrdals avatar
en fråga som med fördel besvaras av antigen en turk eller en grek

turken sparrdal säger att det finns inga goda kebaber i Sverige

nån grek får ta över och berätta om goda gyros (=döner)
Citera
2011-05-04, 01:05
Medlem
min basta kebab finns hos testi, 39 stoke newington high street, london.

kottet ar naturligtvis det finaste lamm grillat over kol: sa mort att man knappt behover tugga.

brodet ar jag lite osaker pa - det ar inte lavas, utan lite tjockare, och smakar faktiskt lite likt pizzabrod i sverige (samma brod man anvander till pide?). fast - pa testi gnider dom brodet med kottet nar dom varmer det sa det ocksa tar smak av grillen.

tillbehoren ar grillad lok i en sas av granatapplen och sumac, tomat/gurksallad, med inlagda chilies och kryddad med mint och persilja, och en annan gron sallad som jag inte kan rakna ut vad det ar, ngt ar rostat i den, sa mkt vet jag. jag brukar aven bestalla en extra cacik.
Citera
2011-05-04, 01:57
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal

Vad menar du med det?
Citera
2011-05-04, 06:33
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
min basta kebab finns hos testi, 39 stoke newington high street, london.

kottet ar naturligtvis det finaste lamm grillat over kol: sa mort att man knappt behover tugga.

brodet ar jag lite osaker pa - det ar inte lavas, utan lite tjockare, och smakar faktiskt lite likt pizzabrod i sverige (samma brod man anvander till pide?). fast - pa testi gnider dom brodet med kottet nar dom varmer det sa det ocksa tar smak av grillen.

tillbehoren ar grillad lok i en sas av granatapplen och sumac, tomat/gurksallad, med inlagda chilies och kryddad med mint och persilja, och en annan gron sallad som jag inte kan rakna ut vad det ar, ngt ar rostat i den, sa mkt vet jag. jag brukar aven bestalla en extra cacik.

Det där låter som den godaste kebaben jag inte ätit också.
I övrigt gillar jag kebab med en riktig vitlökssås, och gärna en del rå gul lök och tomatskivor i.
Citera
2011-05-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal

nu ser jag att sprarrdal ar avstangd (kanske for den har dumma kommentaren) for doner och gyro ar ju inte samma sak. speciellt om sparrdal ar en turk borde han veta att doner ar den turkiska motsvarigheten till gyros. doner och gyro tillagas pa samma satt (pa spettet som snurrar) men doner ska vara lamm och gyro ska vara gris. lite olika tillbehor ocksa - tex sa ar det vanligtvis tzatziki i en gyro.

doner kebab - kebab med lammkott fran spettet som snurrar
shish kebab - kebab med lammkott som grillas i bitar
kofte kebab - kebab med lammfarsblandning grillad pa spett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in