2011-05-02, 20:21
Medlem
Jag läste den juridiska introduktionskursen för nått år sedan men tog aldrig tentan. Jag hade tänkt ta tentan nu om cirkus 2 veckor. Började plugga idag...kan inte påstå att jag glömt bort allt men det krävs del timmar innan jag fått hjulen att börja snurra igen. Min plan är att råplugga i 2 veckor nu. Avtalsrätt, konsumentköpslagen, lite straffrätt och lite sånt smått och gott. Till mitt förfogande har jag en 2009 års lagbok, "Civilrätt" av Agell&Malmström samt "Studiematerial för juridisk introduktionskurs" av Rolf Höök. Tänkte bränna igenom mina gamla anteckningar samt boken Civilrätt.

Jag kollade igenom en gammal tenta som ligger ute på nätet och kan säga att jag inte direkt, på sekunden, kunde klara någon fråga men jag visste iallafall vart i lagboken man skulle kolla (d.v.s vilka avsnitt som gällde). Är det något mer jag bör tänka på? Någon som gått kursen eller juristlinjen som kan tipsa om något man kanske ska titta lite extra på?
Citera
2011-05-02, 20:28
Medlem
Nomissss avatar
Försök leta upp extentor och lös så många du kan.
Citera
2011-05-02, 20:55
Medlem
slavakowskys avatar
Den jag läste var många gamla frågor liknande det som kom, så gäller ju bara att lära sig hitta och veta vad som ska slås i lagboken. Sätt flikar och stryk under så löser det sig nog.
Citera
2011-05-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slavakowsky
Den jag läste var många gamla frågor liknande det som kom, så gäller ju bara att lära sig hitta och veta vad som ska slås i lagboken. Sätt flikar och stryk under så löser det sig nog.

Yes ofcourse, kommer lösa många, många gamla tentor. Just nu behöver jag dock gå igenom vad jag gick igenom under en hel termin på cirkus 6 dagar och sedan råplugga tentor, frågor och problem.

Råkar inte finnas någon som läst JIK:en på SU som kommer ihåg vad man ska plugga på? Kommer ihåg att det fanns avsnitt som man inte behövde kunna. Smart som jag är skrev jag inte ner dem utan tänkte "äsch, sånt kommer jag ihåg"...guess what? I don´t!
Citera
2011-05-02, 21:00
Medlem
jag läste den kursen förra året och det enda jag gjorde vara en massa upgifter om och om igen, för precis som de nämnde tidigare är det liknande uppgifter som kommer... men fokusera på undantagn och skit i att läsa, det som förläsaren gått igenom brukar till största del vara det som komme rpå tentan så läs på anteckningarna och de områden hon belyst samt kolla på övningsboken.. jag tror jag hade en bok som hette tentamensfrågor med lösningar den fanns aldrig med i kurslitterturen men den var otroligt bra för då ser man direkt om man gjort rätt eller fel!

och sätt ut massa paperclips där alla de viktigaste lagarna finns! lycka till
Citera
2011-05-02, 21:22
Medlem
black-swans avatar
Du tjänar inget på att stressa upp dig. Jag tog den kursen på ~25h plugg. Har svårt att se att du skulle behöva mer än det dubbla. För övrigt så är struktur allt (för mig iaf). Tydlighet i vilka områden och vad de berör samt vad du har/ska lära dig.

Lycka till!
Citera
2011-05-02, 21:23
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cristiana
jag läste den kursen förra året och det enda jag gjorde vara en massa upgifter om och om igen, för precis som de nämnde tidigare är det liknande uppgifter som kommer... men fokusera på undantagn och skit i att läsa, det som förläsaren gått igenom brukar till största del vara det som komme rpå tentan så läs på anteckningarna och de områden hon belyst samt kolla på övningsboken.. jag tror jag hade en bok som hette tentamensfrågor med lösningar den fanns aldrig med i kurslitterturen men den var otroligt bra för då ser man direkt om man gjort rätt eller fel!

och sätt ut massa paperclips där alla de viktigaste lagarna finns! lycka till
Det är troligtvis denna du menar: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144058756

Personligen tyckte jag boken fyllde sin funktion.
Citera
2011-05-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Det är troligtvis denna du menar: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144058756

Personligen tyckte jag boken fyllde sin funktion.

det stämmer. det enda jag gjorde mer elle rmindre var att gå igenom mina anteckningar och använde mig av den boken. och precis som du sa ovan den är inte så svår, eller det beror kanske mycket på lärare och skola, men jag är inte överdrivet smart och pluggade bara tre dagar innan och lyckades fixa ett vg, så stressa in upp dej men se till att du hinner gå igenom alla områden.

Lycka till med tentan nu =)
Citera
2011-05-03, 22:21
Medlem
Ska se till att kolla in den där boken. Just nu nöter jag igenom avtalsrätt. Saker börjar krypa tillbaka i skallen och jag börjar fatta. Har klarat av en tenta uppgift helt utan hjälp, även fast det tog typ 10-15 minuter

Däremot har jag stött på ett stort WTF. Länkar till en tenta jag försöker lösa:

http://www.juridicum.su.se/jurweb/ut...erial&Lang=swe

(Klicka på "tentor och svarsmallar", sedan på tentan: tentamen_20110322.pdf (allra längst ner)

Sista frågan lyder:

"Läs rättsfallet B 4928-08 och besvara därefter följande frågor:"

Vart hittar man rättsfallet? Är det något man får på provet eller någon bok man måste ha med? Vart hittar jag rättsfallet?
Citera
2011-05-03, 22:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Vart hittar man rättsfallet? Är det något man får på provet eller någon bok man måste ha med? Vart hittar jag rättsfallet?
Karnov. Du bör ha tillgång dit via ditt kursbibliotek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in