2004-10-04, 02:32
Medlem
99stoffe99s avatar
Har en enkel fråga.. Säg att jag skulle åka in till akuten för en överdos, rapporterar vårdpersonalen vidare till ex. soc alt. polis?

Eller gäller deras tystnadsplikt även i detta fall?
Citera
2004-10-04, 12:47
Medlem
Andans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Har en enkel fråga.. Säg att jag skulle åka in till akuten för en överdos, rapporterar vårdpersonalen vidare till ex. soc alt. polis?

Eller gäller deras tystnadsplikt även i detta fall?
Dom rapporterar nog inte till polis. Men allt beror nog på din ålder också?
Citera
2004-10-04, 12:53
Medlem
Så länge du är över arton, så rapporterar dom väl inte om det inte är ett brott som kan ge över två års fängelse....har jag för mig.....fråga ÄlskaMig, tror hon vet...
Citera
2004-10-04, 19:06
Har för mig att personer får bryta mot tysnadsplikten (vilket vårdpersonalen har) om brottet kan ge minst 2 års fängelse, vilket inte en överdos kan ge. Om du är under 18 gäller ev. andra regler.
Citera
2004-10-04, 21:25
Medlem
99stoffe99s avatar
Okej.. Tack för svaren!
Citera
2004-10-04, 22:17
Medlem
getttosmurfs avatar
Dem få gånger jag hamnat på sjukhus har polisen aldrig blivit inblandad.
Förutom den gången jag hadde en polis utanför rummet som vakt men då var jag anklagad för en jäkla massa olika brott ( Fick inte gå o skita ens utan att han kollade på , låg också fast låst vid sängen med handklovar : ( )

Har för mig att det sokm gäller är att om personen är en fara för sig själv eller har begått ett grovt brott så tillkallas polisen.

//Smurf
Citera
2004-10-04, 22:19
Medlem
Sovas avatar
Jag vet inte, men det hade inte varit särskilt smart iaf.. Om polisen hade kontaktats vid varje överdos så hade nog fler pundare tvekat att ringa efter ambulans och därmed ökar dödsfallen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in