Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-02, 02:12
Medlem
iamjoness avatar
Hallå alla medmänniskor där ute.

Jag har bestämt mig. Jag har verkligen bestämt mig. Jag upprepar för att klargöra och undanröja alla tvivel! Jag har bestämt mig för att en gång för alla skaffa mig en plan och en budget att följa. En strategi som kommer att ta mig så långt bort som möjligt från allt vad skulder heter.

Min situation.

jag trasslade till min ekonomi när jag var runt 20 år gammal och jag är nu 28 år gammal. Jag har endast gjort klena och desperata försök tidigare för att bli skuldfri, men gett upp för att det blivit för jobbigt helt enkelt.

Jag har börjat med att beställa utdrag från KFM och ringt till de inkassobolag som jag vet med mig att jag har skulder hos. Det finns ett par till förmodligen och de kommer jag att söka upp i veckan som kommer.

Jag har en gammal studieskuld som förfaller år för år som delvis ligger hos KFM och delvis hos CSN.
Jag har också ett gammalt idiotiskt billån som ligger och skräpar på ett inkassobolag. Dessutom så har jag ytterligare ett lån som ligger hos ett inkassobolag som uppgår till samma summa som billånet.

De skulder ovan är de värsta och största skulderna utöver de så finns de tyvärr några mindre och utspridda skulder hos diverse inkassobolag.

Skulderna totalt så här innan jag fått en klar överblick uppskattar jag till omkring 120,000kr, men för att ta i med räntor och någon eventuell miss så drar jag till med 150,000kr.

Jag har nu fast arbete och tjänar ca 17,000-19,000kr netto. Jag har en hyreslägenhet som kostar mig ca 3000kr om man räknar in el och eventuellt något mer.

Jag har bil som jag måste ha för att ta mig till jobbet. Ska bli en mindre och bränslesnålare bil snarast.

Jag har inga kreditkort eller abonnemang.

Vad gjorde du som tidigare skuldsatt? Vad skulle du som ekonomiskt snille göra? Alla förslag är bra förslag.

Vad kostar en skuld på 120,000kr om året i ränta?
Hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan jag blir skuldfri?

Helt enkelt hur ska jag hantera det här?

Ciao
Citera
2011-05-02, 02:21
Medlem
FrankRosenthals avatar
Bra beslut! Se till att hålla nere dina utgifter. Jag lovar att du kan spara in pengar. Kolla över vad du gör av med dina pengar. Vilka utgifter är nödvändiga? Till exempel en bil som du måste ha till jobbet. Minska de utgifter som inte är nödvändiga. Var slösar du pengar? Håll nere allt. Sen så har jag aldrig hamnat i någon skuldfälla. Men man kan väl kolla med inkassobolagen och försöka få till en bra avbetalningsplan?

Lycka till i alla falll!
Citera
2011-05-02, 02:28
Medlem
iamjoness avatar
Jag jobbar på att hålla kostnaderna nere. Läste om att budgetera vad jag har råd att spendera var dag och ha de uppdelade i kuvert. Simpelt kanske, men mycket bättre än att bara dra kortet och kolla kontot efteråt. Tack för inlägget.
Citera
2011-05-02, 07:29
Medlem
miqqqas avatar
Bra att du har bestämt dig. Sätt dig ner och gör en budget. Skriv ner vilka löpande kostnader du har till en början - hyra, el, internet, försäkringar, kontantkort, CSN osv. Sen bensin - hur mycket måste du tanka för varje månad? Ta ut det beloppet och lägg i ett kuvert märkt bensin. Mat - se till att storhandla, handla på extrapris osv. Du bör kunna ligga på max 2000 kr/månad (inkl matlådor och annat som handlas i mataffär). Sen tillkommer alltid lite andra kostnader, budgetera för det mest nödvändiga - presenter, lite öl, nya kläder vid behov - du avgör bäst själv men prioritera. Ett tips är som du sagt att ta ut pengarna och ha dem i kuvert - jag skulle föreslå matpengar i ett kuvert/månad eller vecka och ytterligare ett kuvert för övrigt-pengar.

Så, pengarna som är kvar går till skulder. Din skuld ökar idagsläget med åtminstone 1000 kr/månad bara i ränta så det är bra att du tar tag i det! Ring och gör avbetalningsplaner som du vet att du kan hålla. Fråga om det går att göra något åt räntan.

Jag antar att du är en person som har en tendens att spendera pengarna utan att ha koll på var du gör av dem och då tror jag att det är viktigt att man inte låter sig själv göra det - därför förslagen om dedikerade kuvert. Det blir väldigt tydligt om du vill ut och festa och tar alla matpengar den 10e - och får dig förhoppningsvis att tänka en runda till. Lycka till!
Citera
2011-05-02, 09:13
Medlem
Jag var i nästan exakt samma situation som du, dock fuckade jag upp allt vid 19, fick betalningsanmärkning. Sedan vid 23-24 kände jag, nu jävlar måste jag ta tag i det här.

Dock hade inte mitt "spårat" lika mycket. hade inte gått till Kronofogden igen, utan den gamla anmärkningen hade förfallit.

Så jag kunde faktiskt ta ett lån på 120 000 och täcka alla de små krediter som jag hade.

Det jag gjorde var den numera klassiska "lyxfällan" metoden. Dvs;

Började med att göra en budget. Kollade på föregående månad, hur mycket gjorde jag av med, och på vad?
Spaltade upp inför nästa månad, vad får jag göra av med, och på vad?

Efter det så följde jag min budget slaviskt, och jag betalade av ca 3000 på lånet, och sparade 2000 varje månad.

Det är mitt nästa tips, bränn inte alla dina pengar på att amortera på lånet, utan lägg lite på ett sparkonto. För det kan komma oväntade utgifter, och då är det dumt att ha "bundit" upp dina pengar i amorteringar.

Ett lån på 120 000 kostar för nuvarande ca 8400 i ränta, vid 7% ränta.
Citera
2011-05-02, 16:18
Medlem
Happymes avatar
Jag var i samma situation för något år sen.
Jag gjorde upp med alla inkassobolag jag var skyldig pengar att jag skulle betala en mindre summa varje månad tills skulderna hos fogden var betalda och i gengäld stoppade dom räntan.
Sen när jag var fri kronofogden så ökade jag på summorna till inkassobolagen.
Jag måste säga att det är jävligt skönt när skulderna är väck.
Citera
2011-05-03, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Hallå alla medmänniskor där ute.

Jag har bestämt mig. Jag har verkligen bestämt mig. Jag upprepar för att klargöra och undanröja alla tvivel! Jag har bestämt mig för att en gång för alla skaffa mig en plan och en budget att följa. En strategi som kommer att ta mig så långt bort som möjligt från allt vad skulder heter.

Min situation.

jag trasslade till min ekonomi när jag var runt 20 år gammal och jag är nu 28 år gammal. Jag har endast gjort klena och desperata försök tidigare för att bli skuldfri, men gett upp för att det blivit för jobbigt helt enkelt.

Jag har börjat med att beställa utdrag från KFM och ringt till de inkassobolag som jag vet med mig att jag har skulder hos. Det finns ett par till förmodligen och de kommer jag att söka upp i veckan som kommer.

Jag har en gammal studieskuld som förfaller år för år som delvis ligger hos KFM och delvis hos CSN.
Jag har också ett gammalt idiotiskt billån som ligger och skräpar på ett inkassobolag. Dessutom så har jag ytterligare ett lån som ligger hos ett inkassobolag som uppgår till samma summa som billånet.

De skulder ovan är de värsta och största skulderna utöver de så finns de tyvärr några mindre och utspridda skulder hos diverse inkassobolag.

Skulderna totalt så här innan jag fått en klar överblick uppskattar jag till omkring 120,000kr, men för att ta i med räntor och någon eventuell miss så drar jag till med 150,000kr.

Jag har nu fast arbete och tjänar ca 17,000-19,000kr netto. Jag har en hyreslägenhet som kostar mig ca 3000kr om man räknar in el och eventuellt något mer.

Jag har bil som jag måste ha för att ta mig till jobbet. Ska bli en mindre och bränslesnålare bil snarast.

Jag har inga kreditkort eller abonnemang.

Vad gjorde du som tidigare skuldsatt? Vad skulle du som ekonomiskt snille göra? Alla förslag är bra förslag.

Vad kostar en skuld på 120,000kr om året i ränta?
Hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan jag blir skuldfri?

Helt enkelt hur ska jag hantera det här?

Ciao

Du är mer eller mindre en slav under inkassobolagen, som ockrar in miljarder i vinster år efter år. Se upp med att kontakta inkassobolagen, tänk på att en konsumtionsskuld preskriberas efter 3 år, om inte avbrott sker, och om du kontaktar dem så acceptererad du skulden som "förnyas" så att säga.

Kan du inte söka om skuldsanering ?
Citera
2011-05-03, 19:15
Medlem
Acidiferouss avatar
Registrera dig på Fattiga-Riddare. Suveränt bra forum späckat med erfarenheter och tips för dom som hamnat snett i ekonomin.
Citera
2011-05-05, 13:01
Medlem
Du verkar ha relativt bra marginaler mellan nettolön och hyra, vilket ger goda förutsättningar för att bli av med lånen snabbt. Se till att hålla nere kostnaderna för mat och bil och stryk ALLA onödiga inköp så borde du ha ett antal tusenlappar per månad att förbättra situationen med. Du kan också sälja saker om du har något av värde hemma för att det ska gå lite snabbare.

Sedan gäller det att skaffa en total överblick över dina skulder. Skriv ner alla skulder du har och anteckna vem du är skyldig, hur mycket och vad räntan ligger på. Du kan ev ringa de olika långivarna och försöka förhandla ner räntorna.

Sedan kör du snöbollsmetoden:
1. Rangordna dina skulder från högsta till lägsta ränta.
2. Betala lägstabeloppet för alla skulder.
3. Gör en extra inbetalning på skulden högst upp på listan, alltså den med högst ränta.
4. Fortsätt så varje månad, alla extra pengar du lyckas spara ska gå direkt till skulden med högst ränta.
5. När den första skulden är helt avbetald går du vidare på nästa skuld, och nu när du slipper lägstabeloppet på den första skulden kommer du att ha mer pengar att lägga på de övriga. Ju fler lån du betalar av desto snabbare kommer det att gå. Det liknas alltså vid en snöboll som rullas och blir snabbare större och större, hence namnet.

Ett litet buffertsparande för oförutsedda utgifter skulle också vara bra, spara en tusenlapp eller vad du nu känner att du har råd med varje månad utan att inkräkta alltför mycket på amorteringen. Lycka till
Citera
2011-05-05, 19:53
Medlem
iamjoness avatar
Tack som fan ni som svarat än så länge! Ni har kommit med flera värdefulla tips, speciellt det senaste inlägget med "snöbollseffekten" det var en suverän ide´.

Jag har börjat med att kontakta en konsumentrådgivare som ska hjälpa mig med budget och att styra upp det hela. Det kommer underlätta en hel del när det gäller att komma i ordning med räntor och amorteringar.
Citera
2011-05-05, 20:00
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av closedsource
Du är mer eller mindre en slav under inkassobolagen, som ockrar in miljarder i vinster år efter år. Se upp med att kontakta inkassobolagen, tänk på att en konsumtionsskuld preskriberas efter 3 år, om inte avbrott sker, och om du kontaktar dem så acceptererad du skulden som "förnyas" så att säga.

Kan du inte söka om skuldsanering ?

Vill helst inte söka skuldsanering, det skulle va jobbigt att leva på existensminimum i 5 år. Tror dessutom inte jag skulle få det beviljat då jag inte har en skuld som inte kan betalas inom överskådlig framtid.

Det här med att skulder preskriberas? Finns det något sätt att ta reda på om en skuld avskrivits/preskriberats, utan att man "förnyar" den?
Citera
2011-05-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Vill helst inte söka skuldsanering, det skulle va jobbigt att leva på existensminimum i 5 år. Tror dessutom inte jag skulle få det beviljat då jag inte har en skuld som inte kan betalas inom överskådlig framtid.

Det här med att skulder preskriberas? Finns det något sätt att ta reda på om en skuld avskrivits/preskriberats, utan att man "förnyar" den?

Jag har för mig att CSNskuld som hamnar hos Kronolle försvinner efter 5 år. Plus att en viss typ av skuld inte får fodras efter fem år av tystnad.
Ett tips jag kan ge dig är att fråga inkassobolagen efter det minsta beloppet de kan nöja sig med om du betalar in beloppet i sin helhet.
Jag hade en internetskuld för några år sedan på över 30.000 kr till ett bolag, efter att inte ha betalat något på den under många år så fick jag plötsligt ett brev där det stod att om jag kunde betala in 3.000 inom 3 månader så skulle skulden vara över. Givetvis tar man en sån chans! Jag har sen märkt att det går att göra så här med andra inkassobolag också.

Lycka till!
Jag garanterar att du kommer att må utmärkt när det här är över! =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in