2011-05-01, 20:59
Medlem
Ceilingcats avatar
Letar efter slaktare, köttafärer, privata gårdar, varfalls jag kan få tag på vilt eller gräsuppfött kött i Stockholmsområdet till rimligt pris. Flyttade precis hit, så jag hittar noll. Mängdvis letar jag efter sisådär ett halvt skrov från något medelstort djur, gärna styckat men inte så hemskt noga. Mindre djur som kanin kan jag köpa med päls och allt utan problem. Vilken typ av kött spelar dock ingen roll, då det är för privat bruk. Någon som vet var man kan få tag i detta? De butiker jag hittat är alldeles för dyra. Om möjligt går jag helst inte över 150 kr kilot.
Citera
2011-05-04, 11:15
Medlem
Jag är också intresserad att veta om det finns något liknande i stockholmstrakten. Det finns ju en tråd om nån gård från östra götaland men det är lite väl långt att åka...
Citera
2011-05-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Letar efter slaktare, köttafärer, privata gårdar, varfalls jag kan få tag på vilt eller gräsuppfött kött i Stockholmsområdet till rimligt pris. Flyttade precis hit, så jag hittar noll. Mängdvis letar jag efter sisådär ett halvt skrov från något medelstort djur, gärna styckat men inte så hemskt noga. Mindre djur som kanin kan jag köpa med päls och allt utan problem. Vilken typ av kött spelar dock ingen roll, då det är för privat bruk. Någon som vet var man kan få tag i detta? De butiker jag hittat är alldeles för dyra. Om möjligt går jag helst inte över 150 kr kilot.

Vet inte om gröna gårdar levererar till sthlm. Om de gör kan jag rekommendera det. Själv beställde jag en 10-kilos låda med diverse detaljer, har för mig att kilopriset låg på 135:-. Då var det förvisso 5 kilo färs men även entrecote, filé samt diverse ugns och kokdetaljer. Mycket bra smak.

Leta upp en gård där man föder upp djur så som du vill och fråga om du kan få köpa direkt av dem. Borde inte vara några större problem. Finns ett flertal ställen i göteborgsområdet där man kan göra det och utbudet är så vitt jag känner till inte mindre i området kring stockholm.
Citera
2011-05-04, 12:47
Medlem
Kollade bara snabbt via google men hittade denna som såg intressant ut för din räkning.

http://husagard.se/ekologiskt-kott/h...0d39440468ff9f
Citera
2011-07-02, 01:08
Medlem
Vet inte om du kan köpa så mycket som ett halvt djur, men styckat och sorterat i olika kategorier finns på Hästa gård mellan Sollentuna och Vällingby. Billigaste lådan på 8 kg innehåller ytterlår, fransyska och högrev för 100 kr kilot. Köttfärsen kostar 70. Allt ekologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in