• 1
  • 2
2004-10-03, 16:31
Medlem
Smart Cats avatar
Bortsett från skrapande ljud när man svänger och risken för att kamkedjan exploderar vad finns det för andra saker man ska kolla på när man köper en Saab 90.
Den här har gått 27 k mil och kostar 5000:-, prisvärt?
Citera
2004-10-03, 18:58
Medlem
Pellenezs avatar
Låter en smula dyrt.
Är den helt nybesiktigad och nyskattad kan priset vara ok om det är väldigt välskött.
Citera
2004-10-03, 19:56
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smart Cat
Bortsett från skrapande ljud när man svänger och risken för att kamkedjan exploderar vad finns det för andra saker man ska kolla på när man köper en Saab 90.

Kylet, Kolla kylet för i helvete
Sen är det väl det vanliga med rost och sånt.
Citera
2004-10-03, 21:01
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:

Den berömda Saabrosten, dörrkanter, skärmkanter, under lister.....annars är Saab 90 en av dom modeller som rostar absolut minst. Polaren köpte en -85:a för ett tag sedan, 16.000 mil, kanonfin invändigt, lite små rostbubblor men inget att bråka om på en 19 år gammal bil. Kostade sig 6.000 så jag tycker ditt pris är lite för högt, fyra tusen låter mer rimligt. Finns f.ö. rätt gott om reservdelar på skroten, var med honom och plockade en dag och det fanns flera bilar som hade grejer. Annars är ju 90:an i princip en lätt moderniserad 99:a fast med 900-bak. Delar till en 900 kan passa lika bra om det inte finns andra.

Lite skum bil annars, tillverkades mellan -84 och -87 och bara i drygt 25.000 exemplar. Bilen såldes ej utanför Europa. Skapligt pigg liten rackare iaf, 73 kW (ca 100 hp), avsedd för 93 oktan blyat, men den soppan finns ju inte längre så bäst att köra på 95 och kanske slå i lite blyersättning också.
Citera
2004-10-03, 21:04
Medlem
SAMSONs avatar
är det H-motorn i den ??? eller samma som sitter i 9000i ?
Citera
2004-10-03, 21:16
Medlem
GreenManalishis avatar
Vill minnas att den tillverkades i Finland
Citera
2004-10-03, 21:47
Medlem
jobes avatar
5000 för en 86:as Saab 90 låter både dyrt och rätt osexigt. 27000 mil, kass kedja...leta vidare är mitt råd, om den nu inte är spökligt fräsch.
Citera
2004-10-03, 22:04
Medlem
Smart Cats avatar
Tack för råden!

besiktad för ca 1/2 år sedan, skattad i sommeras. Vad de säger i en annons och vad man sen pröjsar är en annan sak, karln lät så velig i telefonen att det säkert går att pruta ner priset.
Har sett bild på den och den såg fräsch ut, ska åka o kolla på den i veckan om den finns kvar. Har fullt schema till torsdag, finns den kvar då så är det ju bara att pruta ner den till 1/10 av priset... sen är det klart.

Men det där med kamkedjan, finns det något sätt att kolla det på?

Jag antar också att den är väl inte den piggaste bilen på jorden...
Citera
2004-10-03, 22:06
Medlem
jobes avatar
Citat:

Jag antar också att den är väl inte den piggaste bilen på jorden...

Så vitt jag vet finns det nog någon bil som är aningens piggare.
Citera
2004-10-03, 22:11
Medlem
Smart Cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
5000 för en 86:as Saab 90 låter både dyrt och rätt osexigt. 27000 mil, kass kedja...leta vidare är mitt råd, om den nu inte är spökligt fräsch.

Jag hade väl inte tänkt att det här skulle bli räddningen på alla mina problem (acne, impotens, taskigt självförtroende etc.) men just nu har jag ingen bil alls så jag tänkte att jag kan lägga ut en liten slant så jag får något att åka med och på så sätt har lättare att komma iväg och kunna kolla på andra bilar, dvs någon form av tillfällig (ut-)lösning.

Här i norrland är det så långt mellan tillfällena (jobb, bilar, brudar etc.) så man måste ha något i jakten på ett liv... om du förstår vad jag menar... och jag vägrar cykla en vinter till. Cyklade hela förra vintern, tar en halvtimme att ta sig till jobbet och jag var lagom blöt och flåsande när jag kom till jobbet.
Fräscht = not.
Citera
2004-10-03, 22:19
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag har kört Saab i femton år. Slamrar det från kamkedjan så byt den. Inga större pengar i delar men lite pyssel på Saab 99/90 då det tyvärr saknas lite längd på motorrummet för att få ur skruvarna som håller kamkedjekåpan vilket betyder motor ur. Det är en rätt tacksam bil att göra det på dock. En annan bökig grej du bör kolla är tunnlarna i innerskärmarna som drivaxlarna går igenom. Det är ett väldigt inte-roligt jobb att laga dem när rosten väl fått grepp. Allt annat är inte värre än på andra bilar.

Rigor
Citera
2004-10-03, 22:30
Medlem
Smart Cats avatar
Vart sitter den här kåpan nånstans?
Långt upp/ned/fram/bak
Finns det någon annan välkänd apparat som sitter i närheten (så jag lätt kan lokalisera den)?

Har för mig också att de ganska nyligen hade bytt drivknutar, det får man väl beteckna som positivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in