2011-04-30, 22:39
Medlem
Charteriss avatar
Jag kom över ett album av Madam & Eve för ett tag sedan. Men alla dricker kaffet svart nuförtiden, Madam! heter det. Det var ingen serie som jag kände till sedan tidigare, men nu när jag har läst lite i albumet kan jag bara konstatera att det faktiskt är en ganska rolig serie - i alla fall om jag får säga mitt. Kan rekommenderas.

Det är den första sydafrikanska serien som har blivit internationellt känd och utspelar sig i Sydafrika efter apartheidlagarnas avskaffande på 90-talet då svarta och vita blev tvungna att umgås på ett nytt sätt. Vi får följa Gwen Anderson (Madam), en rik vit fru och hennes svarta tjänsteflicka Eve under deras vardag tillsammans med andra förekommande karaktärer.

Kunde inte hitta någon tråd för denna serien, så här är en. För alla som vill diskutera Madam & Eve.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Madam_%26_Eva
Citera
2011-05-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charteris
Jag kom över ett album av Madam & Eve för ett tag sedan. Men alla dricker kaffet svart nuförtiden, Madam! heter det. Det var ingen serie som jag kände till sedan tidigare, men nu när jag har läst lite i albumet kan jag bara konstatera att det faktiskt är en ganska rolig serie - i alla fall om jag får säga mitt. Kan rekommenderas.

Det är den första sydafrikanska serien som har blivit internationellt känd och utspelar sig i Sydafrika efter apartheidlagarnas avskaffande på 90-talet då svarta och vita blev tvungna att umgås på ett nytt sätt. Vi får följa Gwen Anderson (Madam), en rik vit fru och hennes svarta tjänsteflicka Eve under deras vardag tillsammans med andra förekommande karaktärer.

Kunde inte hitta någon tråd för denna serien, så här är en. För alla som vill diskutera Madam & Eve.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Madam_%26_Eva

Den har jag läst flera gånger i Larson. Ganska kul faktiskt!
Citera
2011-05-01, 20:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Minns denna från 90-talet. Rätt piggt sätt att skoja med de sydafrikanska fenomenen. Minns att Madams mor, en aningens gammaldags kvinna, hade svårigheter med omställningen, och att Madams som visst fick en aningens mörk flickvän.

Eve var också en smula korkad om jag minns rätt.
Citera
2011-05-02, 22:04
Medlem
Charteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Minns denna från 90-talet. Rätt piggt sätt att skoja med de sydafrikanska fenomenen. Minns att Madams mor, en aningens gammaldags kvinna, hade svårigheter med omställningen, och att Madams som visst fick en aningens mörk flickvän.

Eve var också en smula korkad om jag minns rätt.

Det stämmer att Madams mor, gamla Fru Anderson, har en del svårigheter med omställningen. Som beskrivning av henne i albumets början står det: "Madams 81-åriga mor bor i Englans, men kommer ofta på besök hos sin dotter i Johannesburg. Gamla fru Anderson är ärkekonservativ och uppfattar alla svarta som tjänstefolk - och som potentiella tjuvar och våldsmän." Snacka om förutfattade meningar om svarta!

När det gäller Eve, skulle jag dock vilja påstå att hon är ganska smart. Det är snarare så att det är Madam som är en smula korkad emellanåt. Det kommer fram ganska snabbt när man läser igenom serierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in