2011-04-30, 16:13
Medlem
Blev fakturerad på 3 kronor den 15:e Mars på Tradera, men eftersom jag missade den helt så upptäckte jag den först idag.
Den 8/4 fick jag en påminnelse där 50 kronor lades till och den totala summan blev 53 kronor.

Denna informationen har jag fått:

Period: 1 februari - 28 februari 2011
OCR-nummer: xxxxxxxxx
Faktureringsdatum: 15 mars 2011
Förfallodatum: 31 mars 2011
Påminnelseavgift: 50 kr

På tradera kan man läsa "Efter förfallodatum överlämnas det till INKASSO"

Jag betalade skiten nu direkt, men vad kommer att hända? Får jag en betalningsanmärkning? Kommer inkasso?

Jävla skit är det.
Citera
2011-04-30, 16:17
Bannlyst
Nej inget kommer hända eftersom du betalade. Krävs mer än 3 kr för att du ska hamna i trubbel
Citera
2011-04-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutiHAZ
Blev fakturerad på 3 kronor den 15:e Mars på Tradera, men eftersom jag missade den helt så upptäckte jag den först idag.
Den 8/4 fick jag en påminnelse där 50 kronor lades till och den totala summan blev 53 kronor.

Denna informationen har jag fått:

Period: 1 februari - 28 februari 2011
OCR-nummer: xxxxxxxxx
Faktureringsdatum: 15 mars 2011
Förfallodatum: 31 mars 2011
Påminnelseavgift: 50 kr

På tradera kan man läsa "Efter förfallodatum överlämnas det till INKASSO"

Jag betalade skiten nu direkt, men vad kommer att hända? Får jag en betalningsanmärkning? Kommer inkasso?

Jävla skit är det.

OM de lämnar till inkasso, så läggs det på en inkassoavgift (oftast 160 kr). Då får alltså en ny faktura från inkassobolaget på 213 kr. Nu har du ju i och för sig betalt Traderas del - och eftersom du inte fått inkassokravet än är chansen stor att de inte lämnat vidare. HAR de hunnit skicka till inkasso, så kan det hända att du får en ny räkning från inkassobolaget på endast indrivningskostnaden.

Betalningsanmärkning behöver du oavsett inte oroa dig för - den kommer först efter att du fått ett brev från kronofogden som du inte brytt dig om att ta ställning till (betala eller bestrida).
Citera
2011-04-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltyFish
Nej inget kommer hända eftersom du betalade. Krävs mer än 3 kr för att du ska hamna i trubbel

Citat:
Ursprungligen postat av mengo
OM de lämnar till inkasso, så läggs det på en inkassoavgift (oftast 160 kr). Då får alltså en ny faktura från inkassobolaget på 213 kr. Nu har du ju i och för sig betalt Traderas del - och eftersom du inte fått inkassokravet än är chansen stor att de inte lämnat vidare. HAR de hunnit skicka till inkasso, så kan det hända att du får en ny räkning från inkassobolaget på endast indrivningskostnaden.

Betalningsanmärkning behöver du oavsett inte oroa dig för - den kommer först efter att du fått ett brev från kronofogden som du inte brytt dig om att ta ställning till (betala eller bestrida).
TACK KÄRA ÄLSKLINGAR!!!! FAN VAD LÄTTAD JAG BLIR!!!
Citera
2014-06-22, 22:00
Medlem
Loggade in på min Tradera för fösta gången på flera år och ser att jag har en obetalad faktura på 50kr som det står att förfallodatumet var 2012-11-30. I och med att det står att obetalda fakturor skickas till inkasso så borde den ju blivit skickat dit? Det konstiga är att jag inte har fått nån påminnelse eller någonting från Tradera de senaste 18 månaderna.. Ska jag betala? Vad tror ni har hänt?
Citera
2014-06-22, 22:17
Medlem
Kan tillägga att du inte behöver oroa dig

När tradera lämnar över till inkasso får du en ny faktura med den gamla summan plus indrivning

Betalar man inte då heller brukar det komma en påminnelse
Skiter man i den också, då skickar dom det vidare till kronofogden som i sin tur skickar en ny faktura plus sin avgift

Så det kan bli säg 50 kr i avgift bara för att välja ett enkelt belopp
50 till i förseningsavgift

Ca 160 till inkasso
Ca 800 ti?l kronofogden

Så bara för att det går till kronofogden är man inte körd.
Jag har själv hamnat där ett par gånger pga lathet, men alltid betalt in när jag kommer där. Så hur det fungerar med indrivning och prickar vet jag ej.
Citera
2014-06-22, 22:18
Medlem
Och nu såg jag att det är en tokgammal tråd...lol
Sry
Citera
2014-06-23, 02:50
Bannlyst
tycker det är ocker om man missar en faktura på 3kr och får en påminnelse på 50kr... dessutom eftersom dom inte skickar ut en faktura innan. utan man måste logga in o leta efter om man ska betala nått.
Citera
2014-06-23, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajjanbajjan
Loggade in på min Tradera för fösta gången på flera år och ser att jag har en obetalad faktura på 50kr som det står att förfallodatumet var 2012-11-30. I och med att det står att obetalda fakturor skickas till inkasso så borde den ju blivit skickat dit? Det konstiga är att jag inte har fått nån påminnelse eller någonting från Tradera de senaste 18 månaderna.. Ska jag betala? Vad tror ni har hänt?
du har nog en bet anmärkning redan av den så.
Citera
2014-06-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
tycker det är ocker om man missar en faktura på 3kr och får en påminnelse på 50kr... dessutom eftersom dom inte skickar ut en faktura innan. utan man måste logga in o leta efter om man ska betala nått.

Då är det värre med trängselskatten i Göteborg (Och kanske Stocholm?) där det är 500 (!) kr i påminnelseavgift, även om själva avgiften är låg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in