Du får inte distrahera en motståndare verbalt hur som helst. Jag har fått ett par frisparkar emot mig när jag har sagt "jag tar" eller dylikt, en gång strax utanför straffområdet.
Mina tränare och min handledare för domarutbildningen sa att det är tillåtet att säga sitt namn eller position men att "jag tar", "den är min" och dylikt
kan rendera i en frispark. Men det är ytterst få domare som blåser för det. Jag har som sagt bara varit med om det två gånger när jag var spelare och har aldrig blåst av för något sådant som domare. Men om det blir överdrivet skulle jag nog göra det, för det har jag "rätt till".
Citat:
Finns det en sådan regel?
Jag har aldrig sett en domare i en elitmatch blåsa av för något sådant. I ditt fall låter det väldigt hårt. Men ja, det finns en sådan regel men den används sällan, skulle jag vilja påstå.
I teorin kan alltså en domare blåsa av i straffområdet och döma straff för ett "SLÄPP" men det är föga troligt att någon skulle göra så.
Detta är taget från
http://svenskfotboll.se/ImageVault/I...ltHandler.aspx, sida 108.
Citat:
Regel 12 – Ojust spel och olämpligt uppträdande
Varning för olämpligt uppträdande
Det finns olika tillfällen där en spelare ska varnas för olämpligt uppträdande, t.ex. om en spelare:
- verbalt distraherar en motspelare under spelet eller dess återupptagande