• 1
  • 2
2011-04-30, 12:22
Medlem
Iamaweakishspellers avatar
Du får inte distrahera en motståndare verbalt hur som helst. Jag har fått ett par frisparkar emot mig när jag har sagt "jag tar" eller dylikt, en gång strax utanför straffområdet.

Mina tränare och min handledare för domarutbildningen sa att det är tillåtet att säga sitt namn eller position men att "jag tar", "den är min" och dylikt kan rendera i en frispark. Men det är ytterst få domare som blåser för det. Jag har som sagt bara varit med om det två gånger när jag var spelare och har aldrig blåst av för något sådant som domare. Men om det blir överdrivet skulle jag nog göra det, för det har jag "rätt till".

Citat:
Finns det en sådan regel?

Jag har aldrig sett en domare i en elitmatch blåsa av för något sådant. I ditt fall låter det väldigt hårt. Men ja, det finns en sådan regel men den används sällan, skulle jag vilja påstå.

I teorin kan alltså en domare blåsa av i straffområdet och döma straff för ett "SLÄPP" men det är föga troligt att någon skulle göra så.

Detta är taget från http://svenskfotboll.se/ImageVault/I...ltHandler.aspx, sida 108.

Citat:
Regel 12 – Ojust spel och olämpligt uppträdande

Varning för olämpligt uppträdande

Det finns olika tillfällen där en spelare ska varnas för olämpligt uppträdande, t.ex. om en spelare:
  • verbalt distraherar en motspelare under spelet eller dess återupptagande
Citera
2011-04-30, 12:24
Medlem
JoeDirts avatar
TACK för svaren. Skall tilläggas kanske att detta var Division 3. Verbalt distraherande måste det ha varit. Letar man efter ett svar så är det till flashback man ska söka sig.
Citera
2011-04-30, 13:38
Medlem
vilket skämt till regel
Citera
2011-05-04, 20:55
Medlem
watashi-was avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samis
vilket skämt till regel

Sant men det är upp till domaren hur han ska tolka den - väldigt stor skillnad.
Citera
2011-05-05, 00:22
Medlem
NestTests avatar
Om man skulle få ropa "SLÄPP" eller "MIN" istället för namn, så finns väl risk för att man kan utnyttja det till att lura andra laget att släppa bollar. Jag tror det är därför regeln finns.
Citera
2011-05-05, 01:25
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doubleRainbow
Spelaren som skulle ta bollen måste skrika sitt (eller någon annans (vem fan bryr sig om vad han heter, alla namn funkar lika bra)) namn, inte bara "SLÄPP" eller "MIN".
Sådär var det när jag spelade också i de yngre tonåren. Man fick inte skrika "jag tar!" t.ex. utan var tvungen att skrika sitt namn. Målvakterna hade "dispens" från det men blev ombedda att helst skrika "målvakt!" konstig jävla "regel" (om det ens är en regel) den lär ju inte finnas med på högre nivå iaf.
Citera
2011-05-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Sådär var det när jag spelade också i de yngre tonåren. Man fick inte skrika "jag tar!" t.ex. utan var tvungen att skrika sitt namn. Målvakterna hade "dispens" från det men blev ombedda att helst skrika "målvakt!" konstig jävla "regel" (om det ens är en regel) den lär ju inte finnas med på högre nivå iaf.

Tror inte förbuden mot ord finns på högre nivå, men att man inte får distrahera låter ju troligt. Sen är det ju förbaskat mycket svårare för en domare att höra vad som sägs på en fullsatt stadion där lagen består av allehanda nationaliteter jämfört med ett öde fält i Sverige.

Som en parentes kan nämnas att det iaf i göteborgsfotbollen är förbjudet att svära (gult kort) och skrika könsord (rött direkt).
Citera
2011-05-05, 18:28
Medlem
pontatiss avatar
Ord som "släpp" och "min" skreks väldigt ofta i vårat lag när jag spelade. Har aldrig varit med om en domare som har blåst eller ens sagt något om det.
Citera
2011-05-05, 18:36
Medlem
pontatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Tror inte förbuden mot ord finns på högre nivå, men att man inte får distrahera låter ju troligt. Sen är det ju förbaskat mycket svårare för en domare att höra vad som sägs på en fullsatt stadion där lagen består av allehanda nationaliteter jämfört med ett öde fält i Sverige.

Som en parentes kan nämnas att det iaf i göteborgsfotbollen är förbjudet att svära (gult kort) och skrika könsord (rött direkt
).

Beror mycket på hur man gör det. Skriker man "fan" allt vad man orkar får man nog ett gult. Men missar men ett läge till exempel och säger "fan" för sig själv tror jag nog att de flesta domare skulle fria, även om de hörde det.

Könsord däremot ska de ju vara hårdare mot, men enligt min erfarenhet gäller samma princip där.
Sen är ju alla domare olika..
Citera
2011-05-05, 23:53
Medlem
Marcens avatar
Trist om man heter Zhläpp eller Minh.
Citera
2011-05-06, 00:10
Bannlyst
eller giuseppe pazza
Citera
2011-05-06, 01:16
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler

Det lärde man ju sig även för att skapa mindre oreda i försvaret. Det blir tydligare vem som tar hand om bollen om man skriker sitt namn än om man säger "min". Åtminstone fick vi lära oss det, och nog fungerade det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in