• 1
  • 2
2011-04-30, 11:45
Medlem
JoeDirts avatar
Hej alla glada. Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan.

Jag jobbar med fotboll. Jag tycker att jag kan de flesta reglerna, men igår så blev jag ställd. Picture this:

Lag X spelar mot lag Y

Lag X pressar Lag Y. Lag X slår en långboll mot Lag Y:s backlinje. Lag Y:s målvakt kommer ut och en av Lag Y:s mittbackar skriker '' SLÄPP! '' så att alla andra i backlinjen ska låta bollen vara. Då blåser domaren och ger ett gult kort till mittbacken som skrek '' SLÄPP! ''. På följande frispark gjorde Lag X mål och vann därmed matchen med 0-1.

Finns det en sådan regel?
Citera
2011-04-30, 11:50
Medlem
Varför ska mittbacken ha gult kort? Det är inget regelbrott att kommunicera med lagkamrater.
Citera
2011-04-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDirt
Hej alla glada. Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan.

Jag jobbar med fotboll. Jag tycker att jag kan de flesta reglerna, men igår så blev jag ställd. Picture this:

Lag X spelar mot lag Y

Lag X pressar Lag Y. Lag X slår en långboll mot Lag Y:s backlinje. Lag Y:s målvakt kommer ut och en av Lag Y:s mittbackar skriker '' SLÄPP! '' så att alla andra i backlinjen ska låta bollen vara. Då blåser domaren och ger ett gult kort till mittbacken som skrek '' SLÄPP! ''. På följande frispark gjorde Lag X mål och vann därmed matchen med 0-1.

Finns det en sådan regel?

låter ju helt idiotiskt att inte få kommunicera i backlinjen?
Citera
2011-04-30, 11:54
Medlem
JoeDirts avatar
Haha, eller hur låter det helt idiotiskt. Men jävligt surt för laget som förlorade på det...
Citera
2011-04-30, 11:57
Medlem
bc82s avatar
Det beror på hur det genomfördes. Jag kommer ihåg att en motspelare ställde sig bredvid vår målvakt på en hörna och började vråla i ansiktet på honom när hörnan slogs. Vi fick frispark. Vad det är för regel vet jag inte, osportsligt uppträdande kanske?
Citera
2011-04-30, 11:59
Medlem
Mymzs avatar
Vet inte exakt vad regeln heter, men har för mig att när jag spelade som mest för några år sedan så fanns det någon gräns för vad som inte fick sägas på plan, på vilket sätt osv, detta inlägg hjälpte ej värst mkt kom jag underfund med nu, men någon slags kommunikationsregel ska finnas som var rätt skruvad :l
Citera
2011-04-30, 12:02
Medlem
watashi-was avatar
Jo det finns en sådan regel vill jag minnas, man får inte skrika vad som helst på en fotbollsplan. En målvakt får inte ropa "MIN" men får ropa "Målvakt" Eller "Mitt namn" som exempel.
Citera
2011-04-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bc82
Det beror på hur det genomfördes. Jag kommer ihåg att en motspelare ställde sig bredvid vår målvakt på en hörna och började vråla i ansiktet på honom när hörnan slogs. Vi fick frispark. Vad det är för regel vet jag inte, osportsligt uppträdande kanske?
Regeln är väl densamma att du inte får glidtackla en spelare som inte är delaktig eftersom avsiktligt hindrande av spelare? Du kan inte gå upp och glidtackla deras mittback när ditt lag ska försvara vid en hörna eftersom det är att hindra en spelare.

Börjar du skrika åt en person som inte är delaktig i närstriden så hindrar du spelaren.

Sedan finns det ju även en regel som handlar om osportsligt uppträdande och det ska ge gult kort.
Citera
2011-04-30, 12:06
Medlem
pellegrinis avatar
Det stämmer att det finns en sådan regel och tror att den ligger under Osportsligt Uppträdande.
Citera
2011-04-30, 12:07
Medlem
Pysse82s avatar
Nej, det finns ingen sådan regel. Domaren gjorde helt enkelt fel.
Citera
2011-04-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellegrini
Det stämmer att det finns en sådan regel och tror att den ligger under Osportsligt Uppträdande.
Säker, för vad jag ser är att numera finns alltid en mittback som har uppgiften att styra upp försvaret och denna spelare skriker åt sina andra backar hur dom ska spela under hela matchen.
Citera
2011-04-30, 12:21
Medlem
doubleRainbows avatar
Spelaren som skulle ta bollen måste skrika sitt (eller någon annans (vem fan bryr sig om vad han heter, alla namn funkar lika bra)) namn, inte bara "SLÄPP" eller "MIN".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in