2011-04-30, 02:02
Bannlyst
Tja,
Innan vi börjar, jag har alla fläktar på 100%, detta stör mig inte, har vant mig vid det oljudet, probleme är.. varje gång jag gör något som kräver mycket utav datorn, 80% Minnes förbrukning, 80-90% CPU, i flera timmar så låter den MINST 4ggr mer än vanligt, vad kan problemet vara?
Även om jag stänger ner alla program så låter den lika mycket, om jag startar om den så slutar den låta (Tja, låter ganska mycket, men som sagt, vant mig vid det), tills jag haft igång mina program osv. i några timmar, då låter den som en jävla helikopter igen.

Vad kan problemet vara?
Har sänkt GPU fläkten till 20%, INGEN skillnad på ljudet, den låter ju ganska mycket bara den (original fläkt på en gammal HD5670), den hörs alltså inte över oväsandet från datorn.
har även sänkt alla fläktar i Speedfan till 0%, ljudet sänks inte så mycket ändå.

Vad i helvete är det som låter? blir galen!

Edit.. Kom på nu, den enda fläkten jag inte kan kontrollera är ju den i nätagget..
Men varför låter den som fan? om det var fel på den ska den ju ändå börja låta direkt?
Tips på hur jag ska fixa detta? tror inte jag har någon 80mm fläkt någonstans.
Senast redigerad av HerrSvensson 2011-04-30 kl. 02:04.
Citera
2011-04-30, 02:30
Medlem
Rhonxs avatar
prova att blåsa ur datorn från damm och skit . förslagsvis använd en kompressor. kvarstår problemet så kan det vara något fel på fläktarna/fläkten. Det låter ju som att du har dålig luftcirkulation i datorn eftersom problemet bara uppstår när du kör tunga program och den funkar vanligt när du "softar"
Citera
2011-04-30, 02:36
Medlem
PreaCs avatar
Det är fläktarna som går igång, därför att de behöver och dina komponenter är för varma. Blås processor och grafikkortskylarfläkten på damm.
Använder du stockkylare på processor kan jag rekommendera att byta, byt också kylpasta. Du kan ha råkat tagit för mycket (eller inget alls), då leder inte kylan från kylaren speciellt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in