2011-04-29, 22:49
Medlem
jjespeeerNs avatar
Hej är det någon som har någon aning om detta objektiv funkar till nikon d3100 --->http://www.netonnet.se/art/foto/obje...r/115868.5240/

Vill ha svar så snabbt som möjligt tack!
Citera
2011-04-29, 22:51
Medlem
danneohs avatar
Du tror inte Nikons egna objektiv fungerar till Nikon kameror?

Jo det gör de.
Citera
2011-04-30, 12:49
Medlem
jjespeeerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh

Jo det gör de.

Hehe xd
Citera
2011-04-30, 15:23
Medlem
Citat:

Jo det gör de.
Nej, inte alla objektiv till alla hus faktiskt. Vissa "fungerar" men har inte full funktionalitet, som tex autofokus eller ljusmätning.

I just det här fallet så funkar det objektivet med det kamerahuset, så TS behöver inte vara orolig, men med 50mm/1.8D på D3100 tex så skulle det inte bli någon autofokus eftersom kamerahuset saknar egen autofokusmotor.
Citera
2011-04-30, 16:20
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Nej, inte alla objektiv till alla hus faktiskt. Vissa "fungerar" men har inte full funktionalitet, som tex autofokus eller ljusmätning.

I just det här fallet så funkar det objektivet med det kamerahuset, så TS behöver inte vara orolig, men med 50mm/1.8D på D3100 tex så skulle det inte bli någon autofokus eftersom kamerahuset saknar egen autofokusmotor.

Jo det är klart, tycker dock sådant säger sig självt. Men ett Nikon objektiv är alltid monterbart på en Nikon kamera (och Canons äldre har jag för mig, var det inte Nikon som tillverkade Canons äldre objektiv eller vice versa?)
Citera
2011-04-30, 16:45
Medlem
Citat:
(och Canons äldre har jag för mig, var det inte Nikon som tillverkade Canons äldre objektiv eller vice versa?)
Nej. Canon och Nikon har aldrig haft samma objektivfattning.
Citera
2011-04-30, 18:01
Medlem
Citat:
Jo det är klart, tycker dock sådant säger sig självt. Men ett Nikon objektiv är alltid monterbart på en Nikon kamera (och Canons äldre har jag för mig, var det inte Nikon som tillverkade Canons äldre objektiv eller vice versa?)
Nej, det säger inte sig självt. Eftersom 50/1.8 är ett autofokusobjektiv så säger det inte sig självt att det skulle sakna autofokus på D3100 som är en autofokuskamera. Det får dock autofokus på Nikons D70/D80/D90/D300(s)/D7000/D700/D3 m.fl., men alltså inte på Nikons D3000/D3100/D40/D60/D5000 m.fl.
Citera
2011-05-03, 11:38
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Det var riktigt länge sedan, då snackar vi mätsökarkameror från 30-40-talen . Nikon och Canons moderna objektivfattningar är helt inkompatibla, möjligen kan man sätta Nikon-objektiv på en Canon med en adapter, om man är beredd att tappa ljusmätning och autofokus, men inte tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in