• 1
  • 2
2011-04-29, 20:30
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Tjohejsan!

Läst mycket om att skapa partioner hit å dit när man köper en SSD, som till exempel lägga /home på en mekanisk disk för dit skrivs väldigt mycket. Men förstör man inte lite poängen med en SSD då?

För få kommer det ju likt förbannat ta lika lång tid att tex starta firefox när den ska hämta alla tillägg och tjaffs från .mozilla ?

Tänker jag fel eller finns det andra fördelar?
Citera
2011-04-29, 20:42
Medlem
Korrekt uppfattat.

Gör dock /home/pr0n, /home/mp3, /home/dvd-rippar osv på en stor jävla mekanisk disk.
Citera
2011-04-29, 20:56
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Korrekt uppfattat.

Gör dock /home/pr0n, /home/mp3, /home/dvd-rippar osv på en stor jävla mekanisk disk.

Bra att jag fick det bekräftat

Så det jag borde göra är att jag kör en fet partion för OS och en för SWAP och sedan mountar jag min externa hårddisk i /home/HDD1.

Låter bra?

btw vad är pr0n?

/ Clint
Senast redigerad av Clint.Eastwood 2011-04-29 kl. 21:17.
Citera
2011-04-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Bra att jag fick det bekräftat

Så det jag borde göra är att jag kör en fet partion för OS och en för SWAP och sedan mountar jag min externa hårddisk i /home/HDD1.

Låter bra?

btw vad är pr0n?

/ Clint

Jag tycker du skall montera så som det passar dig efter dina individuella behov.

Men ja, montera in din stora mekaniska disk och symlinka sen upp den efter behov.
Citera
2011-04-29, 22:37
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag tycker du skall montera så som det passar dig efter dina individuella behov.

Men ja, montera in din stora mekaniska disk och symlinka sen upp den efter behov.

Tänkte mest om det var rätt tänkt av mig med en swap en OS partition. Eller om man skulle göra en egen partition för /home eller liknande om det skulle finnas några fördelar med det

Skulle vara snällt om du förklarade symlinka. Jag kör:

Kod:
sudo mount /dev/sdxx /home/user/externa

Inte så du menar?
Citera
2011-04-30, 11:20
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Tjohejsan!

Läst mycket om att skapa partioner hit å dit när man köper en SSD, som till exempel lägga /home på en mekanisk disk för dit skrivs väldigt mycket. Men förstör man inte lite poängen med en SSD då?

För få kommer det ju likt förbannat ta lika lång tid att tex starta firefox när den ska hämta alla tillägg och tjaffs från .mozilla ?

Tänker jag fel eller finns det andra fördelar?
Det är knappast särskilt mycket som firefox behöver hämta hur ~/.mozilla. Mest bara din profil och liknande, det mesta hämtar den i /usr/lib. Så nej, det borde inte bli särskilt stor skillnad.

Men generellt är det rekommenderat att du lägger /home på en separat partition, eftersom du då kan installera om systemet utan att behöva oroa dig för att filer under /home försvinner i samma veva.
Citera
2011-04-30, 11:55
Bannlyst
Vad är en partion?
Citera
2011-04-30, 13:29
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Vad är en partion?

vad är google?

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning
Citera
2011-04-30, 23:19
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Det är knappast särskilt mycket som firefox behöver hämta hur ~/.mozilla. Mest bara din profil och liknande, det mesta hämtar den i /usr/lib. Så nej, det borde inte bli särskilt stor skillnad.

Men generellt är det rekommenderat att du lägger /home på en separat partition, eftersom du då kan installera om systemet utan att behöva oroa dig för att filer under /home försvinner i samma veva.

Men asså jag har knappt något på min /home, lägger allt jag laddar ner på min externa om det inte är något litet från nätet typ. Men vad jag har hört är att man ska partitionera alla ställen där man skriver ofta till disk på till en mekanisk disk för att annars så minskar man avsevärt på livslängden på SSDen?

Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Vad är en partion?

Citat:
Ursprungligen postat av isch
vad är google?

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning

Tror han var finurlig och skojjade för att jag stavade partition fel
Citera
2011-04-30, 23:24
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Men asså jag har knappt något på min /home, lägger allt jag laddar ner på min externa om det inte är något litet från nätet typ. Men vad jag har hört är att man ska partitionera alla ställen där man skriver ofta till disk på till en mekanisk disk för att annars så minskar man avsevärt på livslängden på SSDen?
Ja, den förkortas, men oftast har alla SSD en inbyggd funktion för att sprida ut writes över hela disken, och ju större disk desto fler writes klarar den innan den dör.

Så visst, det sliter att skriva mycket till en SSD, men livslängden kan ändå vara längre än en vanlig mekanisk disk.
Citera
2011-05-01, 17:38
Medlem
Innan du partitionerar din ssd disk så bör du veta att alignment är viktigt för maximal prestanda. I klassiska verktyg som fdisk måste man ofta själv specificera att man vill ha partitionen alignad på något speciellt vis. Jag rekommenderar dig att köra med gparted och välja align to MB. Det finns livecd för gparted om du behöver.
Citera
2011-05-01, 18:44
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Innan du partitionerar din ssd disk så bör du veta att alignment är viktigt för maximal prestanda. I klassiska verktyg som fdisk måste man ofta själv specificera att man vill ha partitionen alignad på något speciellt vis. Jag rekommenderar dig att köra med gparted och välja align to MB. Det finns livecd för gparted om du behöver.

Bra att du sa det, har kollat lite på det här med alignment och kan inte säga att jag begriper så där överdrivet mycket men på corsairs hemsida står det så här på den disken jag ska köpa:

Citat:
Force Series™ F120 Solid-State Hard Drive
Based on the latest SandForce controller, the Corsair Force Series Solid-State Drive offers stutter-free response, fast performance, cooler and quieter operations for your notebook, netbook, and desktop PC.
Interface: SATA 3Gb/s
Sequential Read/Write (using ATTO Disk Benchmark): 285 MB/s sequential read — 275 MB/s sequential write 50K IOPs (4K aligned)
Technology: High-reliability MLC NAND flash
SSD Unformatted Capacity: 120 GB

Vad innebär 4k Aligned?

Hittade en guide!:
http://www.ocztechnologyforum.com/fo...l=1#post373226

Står så här i den:

Citat:
since write operations to an SSD
always affect a whole erase block, it makes sense to
align to the erase block size, which is 512KB for OCZ Vertex.

Någon som har en aning om det är samma på Corsair force och om jag isåfall kan använda mig av den guiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in