2011-04-29, 01:23
Medlem
hej håller på att göra en sommar meny till restaurangen jag jobbar på ..tänkte satsa på italiensk rustik mat..har en del rätter redan som meny förslag ..skulle dock vara intressant och höra om någon annan här hade lite ideer och tips.. tack på förhand
Citera
2011-04-29, 01:40
Medlem
FrankRosenthals avatar
http://www.isolabella.se/hem.html

En restaurang på Gotland som jag åt på för någon sommar sen. Tänkte att du i alla fall kunde kolla in menyerna. Kanske kan vara till någon hjälp. Vet egentligen inte varför jag länkar just till den restaurangen. Ha ha. Kanske för att det jag åt var rätt gott. Någon pasta med skaldjur.
Citera
2011-04-29, 02:26
Medlem
Förslag på mat och ca priser jag skulle tycka vara ok att betala I italien.

Grillad Scamorza = win som huvudrätt 130kr - Vegitariskt

Ugnsrostad äggplanta och zucchini i skivor = win som tillbehör 80kr - Vegitariskt

Spenat eller om du hittar cicoria = epic win till allt.. Förväll och "risaltato in padella" med olja och vitlöks klyfta. 50kr - Vegitariskt

Melanzane alla parmigiana = win som primo, annorlunda än lasagne men konceptet är detsamma som primo 90-120kr - Vegitariskt

tonarelli Cacio e pepe = win som primo och jäkligt enkel. (olja, parmesan, peccorino och svartpeppar)80-90 kr - vegitariskt

Rigatoni alla Gricia = win, som cacio e pepe + fläsk. oe en Amatriciana in bianco - 80-90 kr

Grillad salsiccia och ugnstekt potatis med rosmarin och vitt bröd som huvudrätt = win 150kr - fläsk

Gröna ärtor med lite stekt fläsk i och olivolja som tillbehör 50kr

om du vill köra på långkok googla "coda alla vaccinara", jäkligt rustikt och jäkligt gott. Vet ej pris riktigt, ätit för sällan. - Nöt

en annan rustik och enkel secondo är Straccetti, tunna tunna tunna tunna skivor av innanlår stekt i olja och kanske en vitlöksklyfta. Antingen serverar du det bara så eller också slänger du i vid slutet av stekningen lite ruccola och delade tomater och sen hyvlar du parmesan över på talriken. Jäkligt gott och enkelt. 110-130kr - Nöt

Skaffa ett par goda men enkla och unga viner och låt folk ha råd att beställa in en flaska och kör hårt.

Nästan lika viktigt som vinet om inte annat för möjligheten och känslan, skaffa ett par enkla men ok grappor barique, tex 901 eller Diciotto Lune(jag vet att dom inte är något speciellt men dom är ok för facila priser).

Säljer du redan espresso kapa vattenmängden se till att den inte är större än MAX 3cl.. max.
Jag skulle vara återkommande.
good luck..
Hur mycket måste man ta i Sverige för rätter på det här sättet?
Senast redigerad av Pirayapiraya 2011-04-29 kl. 02:33.
Citera
2011-04-29, 08:43
Medlem
arnold2k5s avatar
Här kommer mina favoritrecept när det kommer till "rustika" italienska recept

Bräserad kalvlägg (osso bucco) är ju fantastiskt gott och "rustikt"
Spaggetti ale vongole (spaggetti med vinkokta musslor, vitlök och tomat)
Ribollita (Toskansk bön och kålsoppa)
Casoncelli alla Bergamasca (Kalvfärsfyllda pastaknyten med pancetta)
vinmarinerad högrev med stekt polenta och balsamicosås

Panacotta
tiramisu
chokladbakelse med basilikaglass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här