• 1
  • 2
2011-04-29, 00:47
Medlem
Efter en vecka har jag fått höra att folk på en fest har tagit illa up mina åsikter om homosexualitet och giftemål. Det beror tydligen på en missförstånd eftersom jag inte står för deras uppfating om mina åsikter (som jag fått höra iaf). Jag utgick från att giftemål har en religiös ursprung (vilket kanske inte stämmer) och ifrågasatte därmed ickereligös giftemål, homosexuell eller allmänt sekulär. Jag undrar hur många av er som har befunnit sig i samma situation när ni diskuterat filosofiska frågeställningar på fester där debatten blivit lite passionerad och hur ni förhåller er till det. Har ni fått skit för det efteråt? och hur hanterade ni det?
Senast redigerad av Ikigai 2011-04-29 kl. 00:57.
Citera
2011-04-29, 01:01
Medlem
Hahaha jo allmänt seriösa diskussioner på fester brukar vara misslyckat. En gång när jag var typ 19-20 försökte jag diskutera nihilismen på en fest. Det var nog det största fail i hela mitt liv, ännu värre än när man förlora oskulden.

Försöka använda hjärnan på en fest så har man fan redan misslyckas med att använda hjärnan...
Citera
2011-04-29, 01:08
Medlem
kissflickans avatar
förlåt men vad har åsikter om homosexuella och giftermål med filosofi att göra?
Citera
2011-04-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Hahaha jo allmänt seriösa diskussioner på fester brukar vara misslyckat. En gång när jag var typ 19-20 försökte jag diskutera nihilismen på en fest. Det var nog det största fail i hela mitt liv, ännu värre än när man förlora oskulden.

Försöka använda hjärnan på en fest så har man fan redan misslyckas med att använda hjärnan...

hehe, man brukar får höra att filosofi eller politik på fester slutar i misär. Men jag kan bara inte hjälpa det. Jag tar livet på allvar och när någon yttrar sig om något allvarligt så känns det nästan fel att inte komma med egna åsikter. Akoholen kan däremot ställa till det. Men egentligen så borde det inte finnas några "hurt feelings" om alla är ärlika och raka mot varan! Jag hatar denna norm att man inte ska få prata allvar på fester. Det är väl då man får höra folks "sanna" åsikter ju!
Citera
2011-04-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
förlåt men vad har åsikter om homosexuella och giftermål med filosofi att göra?
Tycker du inte man kan filosofera om homosexualitet oc giftemål?
Citera
2011-04-29, 01:34
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Tycker du inte man kan filosofera om homosexualitet oc giftemål?
det kan man säkert, men är du säker på att det inte handlar om den gamla vanliga politiska svadan i det här fallet? den om lagar och förordningar, du vet.
Citera
2011-04-29, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
det kan man säkert, men är du säker på att det inte handlar om den gamla vanliga politiska svadan i det här fallet? den om lagar och förordningar, du vet.

Jag vet inte vad du menar. egentligen har det hela att göra med giftemålets ursprung. Religiös eller ej. Det hela problematiseras med att giftemål har förekommit i olika sociala former genom tiderna.
Citera
2011-04-29, 10:20
Medlem
tetrominos avatar
Måste hålla med soffbord, det tenderar att vara fruktlöst och det förstör stämningen, tömmer ut all energi i en själv / i rummet.. usch.

Har ej fått skit för åsikter jag presenterat. Diskussion följt av tystnad däremot.
Citera
2011-04-29, 17:38
Medlem
IwillTellYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Efter en vecka har jag fått höra att folk på en fest har tagit illa up mina åsikter om homosexualitet och giftemål. Det beror tydligen på en missförstånd eftersom jag inte står för deras uppfating om mina åsikter (som jag fått höra iaf). Jag utgick från att giftemål har en religiös ursprung (vilket kanske inte stämmer) och ifrågasatte därmed ickereligös giftemål, homosexuell eller allmänt sekulär. Jag undrar hur många av er som har befunnit sig i samma situation när ni diskuterat filosofiska frågeställningar på fester där debatten blivit lite passionerad och hur ni förhåller er till det. Har ni fått skit för det efteråt? och hur hanterade ni det?

Beror på vilket folk du har omringat dig själv med.. Folk på samma fester som mig lyssnar när jag talar och blir intresserade. För nog väcks deras intresse när någon talar till dom utan motiv, utan att sätta sin egen personlighet i centrum. Någon som verkligen kommunicerar. Med verkliga frågor.
Citera
2011-05-03, 08:07
Medlem
När jag är full och dricker påminner jag mig själv att jag inte skall babbla om några laddade saker, men för mestadels så blir folk intresserade över min syn på saker och ting och det brukar leda till många roliga ämnen, tjejer är det lätt att snacka upp med lite smoothtalk om världen.
Citera
2011-05-14, 04:48
Medlem
Ikväll var jag på Berns (sthlm) och träffade en tjusig kvinna. Vi började snacka och hon berättade att hon pluggar psykologi och så fort hon nämnde Freud så vart det samma jävla "trigger" i mig! FILOSOFI! jag kunde inte låta bli att kommentera på Freuds teori om det undermedvetna. Jag var lite full men kunde ändå dölja det ganska bra men något i mig sa "börja inte prata om filosofi!" men jag kunder inte låta bli som vanligt =). Istället på att köra "The game" körde jag filosofen istället. Det gick bra tills hon och sina kompisar drog eftersom de hade pojkvänner. Inget mer med det. Får köra igen nästa helg!
Citera
2011-05-14, 13:58
Medlem
Baltars avatar
Jo jag känner igen mig, från när jag var yngre. Folk går på fest för att ha roligt. Även om du har rätt och dina argument är sunda så kommer du att störa sammankomstens primära syfte.
Det är lite som ett sofistikerat sätt att slå någon på käften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in