Jag är ingen expert på ämnet men tänkte dela med mig min egna erfarenhet för ditt låter ungefär likadant.
Jag tränade väldigt mycket fitness i många år tills för några år sen pga jobb. Jag började nyligen att sätta igång igen och tyvärr är man dum och tror att man är i bättre form än man är. Jag började att gå en stund sen jogga utav tusan för mitt gamla psyke av att pressa kom tillbaka. Efter nästan en vecka började jag känna att det var inte träningsvärk jag hade strax under knät på insidan(båda knän). Dum är jag så jag fortsatte jogga de kommande dagarna men slutade med att under 4 dagar kunde jag inte röra benen. Var typ säng och toa den tiden

. då jag kunde börja gå lite igen så gick jag till en läkare och undrade vad som stod på. Visade sig att jag hade fått nån extrem inflammation i senorna strax under knäskålen. Jag fick antiinflammatorisk medicin och rekommendation att inte anstränga knäna på 2st veckor, inte ens gå någon längre stund. Sen börja med lite simning, cykling och sen jogga lugnt igen. Jag skippade simning men började cykla en hel del och det känns mycket bättre i mina knän och jag cyklar mest och varierar med joggning.
Uhm kort o gott. visst bra att träna upp musklerna men just nu kanske du inte ska träna utan vila ifall det är nått skit du fått och sen bygga upp. Så det inte blir värre genom att du nu fortsätter.