2011-04-28, 22:51
Medlem
Har varit ute o sprungit varannan dag i knappt tre veckor nu, joggat alltså, efter flera års uppehåll. Tog det lungt i början och gick när flåset inte räckte till, men det kändes bra och efter typ 4-5 gånger så orkade jag springa hela 40 minuter utan att gå.

För tre gånger sen började jag få ont i knät, strax under knäskålen i den lilla gropen som blir på yttersidan av knäna. Det känns lite som om jag skulle behöva "knäcka till" i knät. Det börjar göra ont när jag sprungit i ca 10 min och det gör mest ont när jag springer neråt i backar.
Jag hade väldigt dåliga skor i början men de senaste två gångerna hade jag haft sjysstare skor.

Jag går såklart när det gör för ont, både för att det gör jääävligt ont då och för att man känner smärtan för att nått inte är som det ska.

Har ni några tips för vad man kan göra för att det ska bli bättre, vad kan vara felet och vilka muskler ska man träna för att stärka knät med avseende på var värken sitter? Finns det några övningar man kan göra hemma?
Senast redigerad av mittra 2011-04-28 kl. 22:53.
Citera
2011-04-28, 23:00
Medlem
pezrulezhaakons avatar
mittra

Först och främst ska du ta det lugnare med springandet ett tag framöver så smärtan försvinner. Sedan ska du rehabträna knäna med ex cykling eller liknande.
Det du behöver göra är att stärka lårmusklerna, och vadmusklerna. Det innebär knäböjningar och tåhävningar. Men sedan är det allmänt positivt med styrketräning för hela kroppen i skadeförebyggande syfte.
Citera
2011-04-28, 23:01
Medlem
swasis avatar
Börja Cykla istället! Du kan ha skadat dig... Börja cykla istället
Citera
2011-04-28, 23:40
Medlem
Att springa i nedförsbackar är rena döden för knän..GÅ ner för backar. och spring sakta och länge,bara ett tips. Att tro att du ska kunna träna bort värk i knäet/knäna är dumt.Du ska INTE springa, bara gå/cykla i ett par veckor börja sedan om med löpträningen 10 min ena dagen vila en dag andra dagen 15 min..Så om det inte blir bättre så kontakta en distriksläk, be om remiss till ortoped så får denne se på ditt knä. JAG har haft problem med båd det ena o de andra så jag vet o ju äldre man blir desto längre tid tar rehab.Så framförallt ta det easy. Skaffa gärna ortopediska inlägg och spring på olika underlag.Jag tror inte att skorna är lika viktiga som ditt löpsteg och hastighet.Ta´t lugnt.
Senast redigerad av Richenbacker 2011-04-28 kl. 23:48.
Citera
2011-04-29, 00:10
Medlem
Mmmm, tack. Är lite dålig på att ta det lugnt... Men ska ta en rask långpromenad imorron istället för att springa, till att börja med.
Citera
2011-04-29, 00:30
Medlem
Kaylos avatar
Jag är ingen expert på ämnet men tänkte dela med mig min egna erfarenhet för ditt låter ungefär likadant.
Jag tränade väldigt mycket fitness i många år tills för några år sen pga jobb. Jag började nyligen att sätta igång igen och tyvärr är man dum och tror att man är i bättre form än man är. Jag började att gå en stund sen jogga utav tusan för mitt gamla psyke av att pressa kom tillbaka. Efter nästan en vecka började jag känna att det var inte träningsvärk jag hade strax under knät på insidan(båda knän). Dum är jag så jag fortsatte jogga de kommande dagarna men slutade med att under 4 dagar kunde jag inte röra benen. Var typ säng och toa den tiden . då jag kunde börja gå lite igen så gick jag till en läkare och undrade vad som stod på. Visade sig att jag hade fått nån extrem inflammation i senorna strax under knäskålen. Jag fick antiinflammatorisk medicin och rekommendation att inte anstränga knäna på 2st veckor, inte ens gå någon längre stund. Sen börja med lite simning, cykling och sen jogga lugnt igen. Jag skippade simning men började cykla en hel del och det känns mycket bättre i mina knän och jag cyklar mest och varierar med joggning.

Uhm kort o gott. visst bra att träna upp musklerna men just nu kanske du inte ska träna utan vila ifall det är nått skit du fått och sen bygga upp. Så det inte blir värre genom att du nu fortsätter.
Citera
2011-04-29, 08:16
Medlem
Sintzus avatar
Du måste nog ta och titta på ditt löpsteg.
En grundregel är att man inte ska springa med hälen före. Det är inte människan byggd för. Vi är byggda för framfotalöpning.
Vid hällöpning så blir det mycket stötigt för knäet men vid framfotalöpning så dämpar man det i fotled och knäled.
Citera
2011-05-06, 01:00
Medlem
Låter som ett klassiskt löparknä. Jag har själv åkt på det, så behöver själv lite tips på hur man kan råda bot på det.
Citera
2011-05-25, 21:11
Medlem
Håller med föregående talare, det låter som löparknä. Jag hade precis samma smärta i vänster knä förra hösten efter att ha kört på hårt under sommaren. Vad jag har hört kan det bero på en anspänning av en sena som går över knät. Den senan ska börja någonstans vid höften och efter en intensiv träningsperiod kan musklerna dra ihop sig något vilket alltså utlöser själva anspänningen. Istället för löpning bytte jag en period till spinning där jag inte alls märkte av besvären. Efter varje pass så stretchar man tillsammans också vilket jag har varit alldeles för dålig på att göra själv. Tycker själv att just stretching och styrketräning är rätt väg att gå för att bli av med värken. Själv gjorde jag ett uppehåll under vintern och värken var borta när jag började igen för någon månad sen.

Det här blogginägget tyckte jag var bra för att hitta stretchövningar:
http://blogg.piggelina.se/2010/09/lparkn/

Angående hur människan är "byggd" för att löpa.. människor är byggda olika och har därför olika löpsteg. Något annat har jag svårt att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in