Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-24, 14:33
  #2917
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franki
2g/kg vadå?
Protein.
Citera
2021-08-24, 14:38
  #2918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Protein.

Har sett i andra forum där det verkar diskuteras om
40% protein, 40% fett, 20% kolhydrat. vs 40, 30,30..
Citera
2021-08-24, 14:40
  #2919
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franki
Har sett i andra forum där det verkar diskuteras om
40% protein, 40% fett, 20% kolhydrat. vs 40, 30,30..
Okej. Ja. Det har med preferenser att göra. Jag föredrar lägre andel fett och högre andel kolhydrat. Jag ligger på upp mot 400 gram/kolhydrat/dag. Det handlar mest om vad du trivs med och vad som passar din vardag och träning.
Citera
2021-08-24, 14:42
  #2920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Okej. Ja. Det har med preferenser att göra. Jag föredrar lägre andel fett och högre andel kolhydrat. Jag ligger på upp mot 400 gram/kolhydrat/dag. Det handlar mest om vad du trivs med och vad som passar din vardag och träning.

Så i det stora hela är det enbart kcal som har någon betydelse. inte vart de kommer från?
Citera
2021-08-24, 14:44
  #2921
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franki
Så i det stora hela är det enbart kcal som har någon betydelse. inte vart de kommer från?
I princip ja, när det gäller viktnedgång. Dock, så ska det poängteras att man bör fortfarande göra bra val när det gäller näring. Hälsoaspekten i det hela är också viktig och framförallt vid kaloriunderskott. Så att försöka äta så näringsrikt som möjligt är att rekommendera. Men själva fördelningen utöver protein har mindre betydelse.
Citera
2021-08-24, 14:46
  #2922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
I princip ja, när det gäller viktnedgång. Dock, så ska det poängteras att man bör fortfarande göra bra val när det gäller näring. Hälsoaspekten i det hela är också viktig och framförallt vid kaloriunderskott. Så att försöka äta så näringsrikt som möjligt är att rekommendera. Men själva fördelningen utöver protein har mindre betydelse.

självfallet. tack för hjälpen
Citera
2021-08-24, 19:41
  #2923
Avstängd
LCHF Hjälp

Någon som kör LCHF?
Jag vet att det handlar om att utesluta kolhydrater men mer än så vet jag inte. Skulle behöva en app som hjälper mig eller liknande, bok? Någon som har tips på hur man kan använda något praktiskt som visar hur mkt man ska ha osv? En app känns mer förtroligt än en bok med tanke på att man kan justera vikt, ålder och hur mycket man rör på sig?
Citera
2021-08-24, 20:00
  #2924
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
(FB) Samlingtråden för LCHF, low carb high fat,-kost //Mod

Sök på nätet så hittar du hemsidor, bloggar, böcker, recept, kostplaner, studier, videos och lite till.
Citera
2021-08-24, 20:02
  #2925
Medlem
kvarg4evers avatar
LCHF är ett ganska enkelt koncept. Läser man lite på nätet klarar man sig rätt bra utan en massa appar och betaltjänster. Men det är ett kul område med mycket att lära om man vill.

Här har du det du efterfrågar.

https://www.dietdoctor.com/se/
Citera
2021-08-24, 22:38
  #2926
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franki
Jag har kapat 12 corona-kilon på 3 månader på att bara käka sallad och protein typ. Har dock kört helt fast nu och det händer ingenting på vågen.

Tänkte göra ett försök med Fatsecret och räkna på vad fan jag stoppar i mig, men jag har ett par nybörjarfrågor.

Appen säger att jag ska käka 2800 för att gå ner. Men det finns ju även en funktion att koppla på google fit som säger att jag sprungit bort t.ex 2200 kalorier. Ska detta då plusas på till de ursprungliga 2800?
Spelar det någon roll hur fördelningen kolhydrat, protein och fett ser ut?

Tacksam för hjälp


Enda det handlar om är kalorier in och kalorier ut. Du behöver förbränna mer än va du gör av med.

Så ät 2800 och kör cardio och gym vid sidan om. Om du fått 2800 så bör det alltså betyda 500 kcal mindre, om du då vi säger springer av dig 1000 kcal varje dag så har du ett underskott på 1500.

Du bör ligga på 60 - 70 procent fett för fett behövs för att dina organ osv ska fungera.

Protein bör du ligga ganska högt på, men absolut inte nån överdrift. Om du är runt 180 lång cirka så räcker de gott o väl med 140-150 gram. Var inte rädd för kolhydrater, men var noga med att väga det. Väg all mat du äter.

Pma om du har mer frågor. Jag har deffat ett par gånger och styrketränat i lite mer än 5 år så har någorlunda koll.
__________________
Senast redigerad av Horrorgram 2021-08-24 kl. 22:43.
Citera
2021-08-24, 22:40
  #2927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Någon som kör LCHF?
Jag vet att det handlar om att utesluta kolhydrater men mer än så vet jag inte. Skulle behöva en app som hjälper mig eller liknande, bok? Någon som har tips på hur man kan använda något praktiskt som visar hur mkt man ska ha osv? En app känns mer förtroligt än en bok med tanke på att man kan justera vikt, ålder och hur mycket man rör på sig?

Lifesum finns som app.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback