2011-04-28, 10:10
Medlem
Hickins avatar
Om jag surfar på en smartphone med wifi påslaget och jag har ett vanligt köpt comviq kort i.
Hur mycket kan myndigheter eller liknade se när jag surfar runt?

Vet de kan ungefär hitta min position beroende på var jag befinner mig mellan telefonmastarna, min dators MAC-adresser då jag surfar runt men är det något mera?
Citera
2011-04-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hickin
Om jag surfar på en smartphone med wifi påslaget och jag har ett vanligt köpt comviq kort i.
Hur mycket kan myndigheter eller liknade se när jag surfar runt?

Vet de kan ungefär hitta min position beroende på var jag befinner mig mellan telefonmastarna, min dators MAC-adresser då jag surfar runt men är det något mera?
Kopplar du upp dig per wifi så kan de kolla loggarna och se när/hur länge du varit uppkopplad (beror självklart på setup av wifi-nätet).

Kontantkortet kan de se var det varit, hur långt mellan olika sändare det befunnit sig. Inte jätteexakta positioner, knappast tillräckligt för att hitta någon.

Om du någon gång haft ditt vanliga kontantkort i eller ett annat kort som kan spåras till dig i telefonen så kan de i teorin hitta denna information (telefonens IMEI-nummer).

Tänk även på att inte logga på ditt vanliga konto på tex hotmail osv. från denna anslutning då de flesta lämnar ut uppgifter till polisen vid misstanke om brott.

Mest safe skulle jag säga är att köpa ett kontantkortsmodem för USB. Fungerar i en vecka har jag för mig och kostar väl 2-300kr.
Citera
2011-04-28, 11:23
Medlem
Hickins avatar
Okej, har du någon aning om hur länge sådan info sparas om var t ex. en telefon med just det kontaktkortet sparas?
Kan inte sparas hur länge som helst.

Har haft den i en annan telefon, som är sån skittelfon men sen har jag som sagt fått tag i en smartphone så jag tänkte jag skulle använda den som uppkoppling istället för min 3g-dongel, då denna inte fungerar som den ska i Linux.
Citera
2011-04-28, 14:19
Medlem
Citat:
Okej, har du någon aning om hur länge sådan info sparas om var t ex. en telefon med just det kontaktkortet sparas?
Kan inte sparas hur länge som helst.

Har haft den i en annan telefon, som är sån skittelfon men sen har jag som sagt fått tag i en smartphone så jag tänkte jag skulle använda den som uppkoppling istället för min 3g-dongel, då denna inte fungerar som den ska i Linux.
Låter fint! Hur länge infon sparas vet ja inte, räkna med 3-5 år(?)
Citera
2011-04-28, 14:50
Medlem
Moots avatar
Alla mobila enheter skickar hallå-signaler för att kolla vilka sändare som finns nära, och ansluter sig till den som är närmast. Fördelen är att du kan prata i telefon och åka bil, nackdelen är att sändarna vet var du är. Har du ett nät med sändare och de ser att du har hallå'at fyra stycken, så är du antagligen i mitten av de fyra sändarna.

Mer avancerade uträkningar kan man väl göra, men jag tror inte att sådant lagras (i.e. fånga ett paket från telefonen och mät tidsskillnaden när de tas upp av olika sändare och sedan räkna ut var du är).

Alla enheter har ett personligt ID, likväl har ditt SIM-kort. Så man kan kolla vilka kort som har varit i vilka enheter. Det är därför det är så roligt att köpa begagnade telefoner

Sen kan operatören säkert kolla ditt laddnings-ID, och därav vilken butik som utfärdat det och således även kunna se kamerabilder på dig. Betalar du med kreditkort är du riktigt körd.

Alltså: köp telefon av någon annan, se till att vara anonym (alt. använd din telefon och säg att du sålt den vidare om någon). Handla kontantkort i en "blattebutik"/annan tobaksbutik/butik utan övervakning där ingen känner dig. Slå enbart på enheten när du är i en storstad och på en plats du inte brukar vara.
Citera
2011-04-28, 21:12
Medlem
Hickins avatar
Håller med vad du säger Moot men de trigometriska figurerna som bildas när en telefon samtalar med master är kanske inte så stora med de är några hundra meters radie.
Befinner man sig på en plats med mycket människor är det svårt att för något att veta, särskilt höghus.
Men förstår hur du tänker, man blir lite mera sårbar.
Sen kamerabilder är ju dåligt med men de har inte alla människor i Sverige i register om de ens har en bild.

Men jag tar till mig av tipsen.

Just nu ser det ut såhär:
Har en ny telefon, aldrig startad med något sim-kort i.
Har ett simkort jag köpt på tradera, laddat med kontant betalning, vilket gjordes 3 månaders sedan.

Känns som det borde vara svårt om jag gör MAC-change på datorn.
Citera
2011-04-29, 07:19
Medlem
Kylixs avatar
Citat:
Håller med vad du säger Moot men de trigometriska figurerna som bildas när en telefon samtalar med master är kanske inte så stora med de är några hundra meters radie.
Befinner man sig på en plats med mycket människor är det svårt att för något att veta, särskilt höghus.
Men förstår hur du tänker, man blir lite mera sårbar.
Sen kamerabilder är ju dåligt med men de har inte alla människor i Sverige i register om de ens har en bild.

Men jag tar till mig av tipsen.

Just nu ser det ut såhär:
Har en ny telefon, aldrig startad med något sim-kort i.
Har ett simkort jag köpt på tradera, laddat med kontant betalning, vilket gjordes 3 månaders sedan.

Känns som det borde vara svårt om jag gör MAC-change på datorn.

Har du smartphone typ Android så kan du ändra MAC adressen, håller på och pysslar med det på min egna, återkommer med mera exakt info.

Vad gäller för så testa kör VPN tunnel i mobilen om den stödjer det?
Kör det vid behov i min över 3G funkar bra, och det gör ju det hela "lite" mera anonymt än vad surfa rakt av är.
Citera
2011-04-29, 09:31
Medlem
Hickins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylix
Har du smartphone typ Android så kan du ändra MAC adressen, håller på och pysslar med det på min egna, återkommer med mera exakt info.

Vad gäller för så testa kör VPN tunnel i mobilen om den stödjer det?
Kör det vid behov i min över 3G funkar bra, och det gör ju det hela "lite" mera anonymt än vad surfa rakt av är.

Ja det är en Android, just nu med 2.1 men ska uppgradera till 2.2 [Ingen custom utan officiell version].
Ja det hade jag inte tänkt på, borde man kunna göra ju.
Återkom gärna med mera info, just nu känner jag inte att jag har tid att kolla runt på det.
Vet att Android har ett inställning för VPN däremot.

Hoppas du löser det som sagt
Citera
2011-04-30, 03:41
Medlem
distanss avatar
Citat:

Känns inte speciellt anonymt att handla via Tradera om nu någon (läs Polisen) skulle försöka spåra SIM-kortet. Bättre då att betala kontant i någon "närbutik".
Citera
2011-04-30, 14:18
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo135
Kopplar du upp dig per wifi så kan de kolla loggarna och se när/hur länge du varit uppkopplad (beror självklart på setup av wifi-nätet).

Wifi != Mobilnätet. Menar du att mobilen seriöst skickar info till OPERATÖREN gällande vilket wifi man ansluter sig till?

Det låter totalt osannolikt.
Citera
2011-05-02, 12:38
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TMM
Wifi != Mobilnätet. Menar du att mobilen seriöst skickar info till OPERATÖREN gällande vilket wifi man ansluter sig till?

Det låter totalt osannolikt.

Jag antar att han menar att om du kopplar upp dig via WiFi så kan en ISP spåra var du var uppkopplad. Givetvis skickar telefonen inte data till sin operatör angående WiFi-anslutningar. Dock är det möjligt att data "läcker", kan jag tänka mig, om du har dålig mottagning.

Exempelvis kan jag surfa på youtube på wifi, men om anslutningen bryts så ansluter jag via 3G och överför mina cookies... och BAM så är mitt SIM/IMEI bundet till den requesten. Och kakan är bunden till mitt konto på youtube.

Så, det bör gå, att knyta telefoner till WiFi och WiFi till telefoner. Typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in