• 1
  • 2
2011-04-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIDDe15-v2
partition betyder en del av din HDD. Alltså dela upp i flera bitar och välja vilket OS du ska starta upp med i början. Men du ska inte skapa en ny partition för då får du två OS, men kan du inte skriva över ditt gamla OS, jag tror du får den frågan vid formationen ..
EDIT:
HDD = Hårddisk
OS = Operativsystem (XP)

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
du ska välja att RADERA befintlig partition (befintliga win tas bort)
och sen SKAPA en ny av den opartitionerade delen
sen installera xp på den nya partitionen

Tack för tipsen! Har lyckats installera Windows XP Home Edition nu. Ett problem bara: ingenting fungerar. Ljudet är dött. DVD-enheten fungerar ibland. Min trofasta USB-sticka som jag hade lagt in småprogram på för datorn (som skulle få XPHE) kunde ta emot stickan, men inte verkade förstå vad den skulle göra när man försökte installera något. Och sen slutade datorn att hitta stickan och frågade om jag ville formatera den. Provade då att peta in den i den här datorn jag använder nu, och då helt plötsligt hittar inte den här datorn heller stickan. Så, datorn verkar efterbliven, men inte nog med det, det verkade smitta av sig på stickan också.

Jag ger upp snart. Och jag som verkligen behöver använda just den datorn (den här datorn är en sån där mini-PC som inte orkar speciellt mycket). Skulle någon mot förmodan fortfarande kunna sig veta svar på dessa nya problem så är jag all yours, om det är kört så får jag tacka ändå för den hjälpen jag ändå hittills fått.
Citera
2011-04-28, 07:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorblekt
Tack för tipsen! Har lyckats installera Windows XP Home Edition nu. Ett problem bara: ingenting fungerar. Ljudet är dött. DVD-enheten fungerar ibland. Min trofasta USB-sticka som jag hade lagt in småprogram på för datorn (som skulle få XPHE) kunde ta emot stickan, men inte verkade förstå vad den skulle göra när man försökte installera något. Och sen slutade datorn att hitta stickan och frågade om jag ville formatera den. Provade då att peta in den i den här datorn jag använder nu, och då helt plötsligt hittar inte den här datorn heller stickan. Så, datorn verkar efterbliven, men inte nog med det, det verkade smitta av sig på stickan också.

Jag ger upp snart. Och jag som verkligen behöver använda just den datorn (den här datorn är en sån där mini-PC som inte orkar speciellt mycket). Skulle någon mot förmodan fortfarande kunna sig veta svar på dessa nya problem så är jag all yours, om det är kört så får jag tacka ändå för den hjälpen jag ändå hittills fått.

Kan du se vilken denna XP Home har?
Har du installerat XP:s servicepaket?
Har du installerat drivrutinerna som avser hårdvaran, te.x ljudkortet?
Citera
2011-04-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klorblekt

Du är nu i ett läge att din dator behöver vissa drivrutiner för ex ljudkortet, USB osv för att den ska fungera. En dator är egentligen ganska dum om den inte får hjälp med vad den ska göra, ditt problem är att datorn inte känner igen din USB, nätverket, grafikkortet osv. Det är därför man laddar in drivrutiner som gör att datorn känner igen alla saker den ska arbeta med. Så ditt problem just nu är att ladda hem drivrutiner så din dator kan fungera.

Så om du har en polare som kan hjälpa dig så vore det enklast för dig, bjud på en fika som tack eller en middag, jobbet kan innebära 1-3 timmar om det strular.
Citera
2011-04-28, 18:32
Bannlyst
japp, det är drivutiner du behöver! Men det tar inte lång tid, kolla upp vilket moderkort du har och googla upp drivrutinerna! Sedan är det bra, tar bara ngra få minuter. Men drivrutiner för ljud finns till ALLA moderkort idag. Kan inte namnet i huvudet...
EDIT: ovanstående text är bra men jag skulle nog förklare det som att Windows inte tar hänsyn till nätverkskortet, gpu:n och usb. Windows gör ett OS men andra saker ska hårdvaruföretaget fixa fram. För att Windows skapar inte USB och nätverkskort.
Senast redigerad av KIDDe15-v2 2011-04-28 kl. 18:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in