Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-04-27, 19:09
Medlem
Hejsan.

Jag går rakt på sak, såhär ser sjukdomsbilden ut:

Jag har en laptop med XP Professional installerat.

Jag vill installera XP Home Edition (alltså "vanliga" XP).

Jag har stoppat in skivan, men det gick inte att installera XPHE då installationsprogrammet säger att XPP är nyare än XPHE och kan därför inte installeras (hela poängen är att jag vill installera en äldre version av XP på datorn). Datorn föreslår att jag startar om datorn med skivan i. Sagt och gjort.

Nu vet jag inte vad jag ska välja, för nu har jag startat om och den menyn jag fick fram efter att i Bios ha valt att jag vill installera XPHE så finns det tre alternativ:

Citat:
"Om någon av följande Windows XP-versioner är skadade kan du reparera den. Använd uppil och nedpil för att markera en installation.

- Tryck på R om du vill reparera den markerade installationen.

- Tryck Esc om du vill fortsätta installera en ren kopia av XP utan att reparera."

Det finns endast ett alternativ att välja: XP Professional. Men för att då ersätta XPP med XPHE, ska jag då reparera eller ska jag installera en ren kopia? Vad innebär "ren kopia"? Jag vill ju inte att det ska bli två operativsystem på datorn (det har hänt en gång för längesen, men minns inte hur jag gjorde och jag misstänker att det kan ha varit just här jag begick det misstaget). Jag tycker det är så diffust och otydligt av dom.

Varför jag vill ersätta XPP med XPHE är för att jag har drivrutiner till en extern enhet som jag vill installera som fungerar med alla världens Windows-versioner. Förrutom XP Professional.

Att det ska vara så svårt. Snälla, hjälp en broder i nöd.

PS. Inga tips om att byta upp mig till en bättre version av Windows istället då jag inte har dom skivorna (nej, jag tänker inte ladda ner).
Citera
2011-04-27, 19:14
Bannlyst
nog det enklaste svaret: Formatera ?
Citera
2011-04-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIDDe15-v2
nog det enklaste svaret: Formatera ?
Hur tror du att jag ska kunna veta vad formatera är och hur man går tillväga när jag inte ens kan installera en äldre version av XP än den som redan är installerad? Inte schyst att retas om det är det du är ute efter.

Skulle visserligen kunna googla, men det är för svårtolkat, antingen lätta svar helt från krångel, eller inte alls, och där är inte Google till någon hjälp desvärre.
Senast redigerad av Klorblekt 2011-04-27 kl. 19:22.
Citera
2011-04-27, 19:32
Medlem
sommarlovs avatar
Du formaterar hårddisken från CDn, det alternativet finns där, bara att leta.
Sedan är det inget problem...
Citera
2011-04-27, 19:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan denna guide ifrån Microsoft hjälpa dig? -> http://support.microsoft.com/kb/313348/sv
Citera
2011-04-27, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, det var ju det jag menade. Men klorblekt tror jag försöker retas, vilket jag har slutat med.
Citera
2011-04-27, 19:58
Medlem
Xel2oXs avatar
Du ska alltså trycka Esc vid den bilden som kommer fram
Citera
2011-04-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan denna guide ifrån Microsoft hjälpa dig? -> http://support.microsoft.com/kb/313348/sv
Tack för länken, den var lättläst, så det uppskattar jag!

Jag kom vidare, och nu är jag på den här skärmen:

Citat:
Följande lista visar befintliga partitioner och oportionerat utrymme på den här datorn.

- Tryck ned Retur om du vill installera XP på markerat alternativ.
- Tryck ned C om du vill skapa en partition i det oportionerade utrymmet.
- Tryck ned D om du vill ta bort den markerade partitionen.

Alternativen som finns att välja på var dessa två, jag hade markerat hårddisken ( C: ).

Citat:
  • C: Partition1 (NTFS) - - - - - 38000mb (25000 ledigt)
  • Oportionerat utrymme - - - - - 7mb

Jag vill ju formatera, så jag tryckte D, varpå jag fick ett felmeddelande att operativsystemet består av tillfälliga filer och går därför inte att ta bort.

Sen ska det tilläggas att jag inte har den minsta susning om vad partition betyder, gissar mig fram nu då jag är så jävla desperat och ledsen över att jag aldrig förstår mig på sånt här. Liksom, kolla här, såhär ser nästa punkt ut, och jag fattar verkligen ingenting.

Citat:
Alla befintliga partitioner och allt opartitionerat utrymme på varje fysisk hårddisk anges. Välj en befintlig partition med piltangenterna eller skapa en ny partition genom att markera det opartitionerade utrymmet där du vill skapa den nya partitionen. Du kan också trycka på C för att skapa en ny partition med opartitionerat utrymme.

Tar folk för givet att man kan det här? Eller kan alla detta utom jag?
Citera
2011-04-27, 20:05
Medlem
Och varför jag inte "bara provar" är just pga det jag nämnde tidigare: att jag inte vill riskera att jag slutar upp med två operativsystem på samma dator. Så allt som står i stil med "Tryck R för att installera!" så vet jag inte om jag installerar på rätt sätt eller om det blir två operativsystem intill varandra.
Citera
2011-04-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
För någon som varken kan alla de svåra orden som ständigt upprepas eller har gjort det här förrut, och dessutom är en aning oteknisk så är det rätt långt ifrån "Sedan är det inget problem...". Faktiskt. Kul för er att ni kan, verkligen, jag avundas er på riktigt, men försök att tänka er in hur det är för någon som inte kan och dessutom kanske ta det lite långsamt så man hänger med (sommarlov förklarade t.ex hur man formaterar på 12 ord, det är lite väl snabbt, även om tanken är god).
Citera
2011-04-27, 20:13
Bannlyst
partition betyder en del av din HDD. Alltså dela upp i flera bitar och välja vilket OS du ska starta upp med i början. Men du ska inte skapa en ny partition för då får du två OS, men kan du inte skriva över ditt gamla OS, jag tror du får den frågan vid formationen ..
EDIT:
HDD = Hårddisk
OS = Operativsystem (XP)
Citera
2011-04-27, 20:52
Medlem
autostoperkas avatar
du ska välja att RADERA befintlig partition (befintliga win tas bort)
och sen SKAPA en ny av den opartitionerade delen
sen installera xp på den nya partitionen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här