• 1
  • 2
2011-04-27, 18:53
Medlem
Hejsan kära flashbackare!

Jag hade tänkt att jag skulle börja lära mig att bli dj men mitt stora problem är vilken utrustning skall jag använda mig av?
mina krav och budget:
2 st cd spelare
1 st cd mixer
Ej vinyl spelare
Ett plus om man kan koppla in både i datorn och i vanliga eluttag.
Min budget ligger på ~7000Kr

Tack på förhand
//Nappinapp
Citera
2011-04-27, 18:57
Medlem
Danro80s avatar
Nu har jag ingen kunskap om Dj-utrustning, men en känsla säger mig att din budget inte kommer räcka på långa vägar.
Citera
2011-04-27, 19:00
Medlem
...as...s avatar
Skippa spelare. Det är 2011 nu.

http://www.m-audio.com/products/en_us/TorqXponent.html

Det är skapat för att köras med torq dj http://www.youtube.com/watch?v=EikFxbwaRb8

Svinballt!

Pris 3 399:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=379589
Citera
2011-04-27, 19:01
Medlem
mattiaspolancos avatar
Köp ingenting annat än Pioneer spelare är det första rådet jag kan ge dig. Du har ganska taskig budget så du får väl leta efter CDJ-200 spelare begagnat på blocket eller eniro, det kan du nog lyckas få för kanske 5000kr. Resterande försöker du köpa en CDJ-400. Annars föreslår jag laptop DJ.

edit: Ovanstående föreslår Torq DJ, aldrig hört talas om.. om du ska köra laptop DJande så ska du antingen köra Traktor eller Serato, ingenting annat.
Citera
2011-04-27, 19:16
Medlem
Jag har inte sån vidare koll angående utrustning, dock har jag bättre koll på programmen. Som personen ovanför mig så rekommenderar jag antingen Traktor eller Serato. Torq DJ såg B ut
Citera
2011-04-27, 21:14
Medlem
Citat:
Köp ingenting annat än Pioneer spelare är det första rådet jag kan ge dig.

Kan inte annat än hålla med. För en herrans massa år sen så gick jag och köpte en kontroller för datorn (Hercules DJ MK2), det var ett av de största misstagen som jag någonsin gjort. Det blev en ordentlig rigg med 2x CDJ800 mk2 och 1x DJM700 som fungerar alldeles utmärkt än idag. Nu är du dessutom i en övergångsfas till USB-skivspelare, så du borde kunna hitta just ett par CDJ800 eller CDJ1000 för rimliga priser, sen duger en DJM400 utmärkt som nybörjarmixer.

7000:- blir nog svårt, men spara lite till så har du en ordentlig rigg!
Citera
2011-04-27, 22:21
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspolanco
Köp ingenting annat än Pioneer spelare är det första rådet jag kan ge dig. Du har ganska taskig budget så du får väl leta efter CDJ-200 spelare begagnat på blocket eller eniro, det kan du nog lyckas få för kanske 5000kr. Resterande försöker du köpa en CDJ-400. Annars föreslår jag laptop DJ.

edit: Ovanstående föreslår Torq DJ, aldrig hört talas om.. om du ska köra laptop DJande så ska du antingen köra Traktor eller Serato, ingenting annat.

Varför just bara pioneer? Denon gör mycket prisvärda produkter för någon som aldrig har kört med något.

Du förkastar något som du aldrig hört talas om? Hur smart är du?

Komma här och leka allan ballan och tycka saker. Det hjälper säkert grabben/tjejen.

Mycket dj-erfarenhet?
Citera
2011-04-27, 22:23
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashigFashion
Jag har inte sån vidare koll angående utrustning, dock har jag bättre koll på programmen. Som personen ovanför mig så rekommenderar jag antingen Traktor eller Serato. Torq DJ såg B ut

Jag har kört både torq och traktor. Torq är minst lika bra. Det gör samma jobb.

Så du använder program till sin dator efter hur bra dom ser ut att vara?

Varför jag föreslog torq är för att det är den billigaste änden att böja i. Dumt att köpa saker för 50 lax om man helt plötsligt kommer på att det kanske inte var ens grej?

Nästa steg är traktor med denna http://www.native-instruments.com/#/...or-kontrol-s4/ för dubbla pengarna.
Senast redigerad av ...as... 2011-04-27 kl. 22:26.
Citera
2011-04-27, 22:49
Medlem
mattiaspolancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Varför just bara pioneer? Denon gör mycket prisvärda produkter för någon som aldrig har kört med något.

Du förkastar något som du aldrig hört talas om? Hur smart är du?

Komma här och leka allan ballan och tycka saker. Det hjälper säkert grabben/tjejen.

Mycket dj-erfarenhet?

Leker allan ballan? Jag har prövat Denon, visst de funkar men du får gärna säga vart man kör med Denon. Ska TS lära sig Denon för att komma ut på klubbar och kanske spela för att spela på Pioneer?

Ja, hyffsat mkt DJ erfarenhet.
Citera
2011-04-27, 22:53
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspolanco
Leker allan ballan? Jag har prövat Denon, visst de funkar men du får gärna säga vart man kör med Denon. Ska TS lära sig Denon för att komma ut på klubbar och kanske spela för att spela på Pioneer?

Ja, hyffsat mkt DJ erfarenhet.

Om du läser hans inlägg "Jag hade tänkt att jag skulle börja lära mig att bli dj men mitt stora problem är vilken utrustning skall jag använda mig av?"

Du tror han ska ut och spela på klubbar inom de närmsta åren?

Sen undrar jag verkligen hur mycket erfarenhet du har med tanke på att du verkar köra andras grejer istället för din egen utrustning..
Citera
2011-04-27, 23:03
Medlem
mattiaspolancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Om du läser hans inlägg "Jag hade tänkt att jag skulle börja lära mig att bli dj men mitt stora problem är vilken utrustning skall jag använda mig av?"

Du tror han ska ut och spela på klubbar inom de närmsta åren?

Sen undrar jag verkligen hur mycket erfarenhet du har med tanke på att du verkar köra andras grejer istället för din egen utrustning..

Pioneer CDJ-400 & DJM-400 i ett år (eget).
Traktor med midikontrollers nu och sedan blir det investering av Technics spelare i vinter när jag rest utomlands.

Ja, varför inte? Om han är duktig? Det är väl ditt motto. Du börjar inte DJa och investerar i grejjer om du inte verkligen tror på det du gör.

Hur har du dragit slutsatsen att jag inte har egna grejjer?
Senast redigerad av mattiaspolanco 2011-04-27 kl. 23:06.
Citera
2011-04-28, 01:18
Medlem
Eko_s avatar
Ett tips på en billig och bra mixer är iaf Allen&Heath Xone 22, har den själv.

http://www.thomann.de/se/allenheath_xone_22.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in