2004-10-01, 15:49
Bannlyst
Ifall jag har 100GB film i /home och vill byta dist, måste jag formatera om allt som den nya disten ska hitta? Tanken på att jag måste göra detta får mig att gråta, så jag vill gärna ha svar innan jag sätter igång att tanka. Annars får jag väl installera Slackware direkt..

Bli inte så där otrevliga nu
Citera
2004-10-01, 15:51
Medlem
kurdiss avatar
Om du har din /home på en egen partition angiven i /etc/fstab så behöver du inte formatera om /home och kan behålla det du har på den.
Citera
2004-10-01, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Om du har din /home på en egen partition angiven i /etc/fstab så behöver du inte formatera om /home och kan behålla det du har på den.

Tack för det snabba svaret!

btw, om man har flera hårddiskar, ska man ha flera /home-partitioner då?
Citera
2004-10-01, 17:23
Medlem
kurdiss avatar
Nej det ska man inte, har du flera hårdiskar så kan du t.ex ha din /home på hdb och din / (rootfs) på hda och ev om du vill partionera /usr med mera.

Det är iaf bra att ha sin /home på en separat partition eller hårdisk då man slipper förlora sina filer och inställningar vid ominstallationer och dyl.
Citera
2004-10-01, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Nej det ska man inte, har du flera hårdiskar så kan du t.ex ha din /home på hdb och din / (rootfs) på hda och ev om du vill partionera /usr med mera.

Det är iaf bra att ha sin /home på en separat partition eller hårdisk då man slipper förlora sina filer och inställningar vid ominstallationer och dyl.

Vet inte om jag missuppfattar dig nu.
Jag har tre hårddiskar;
/root och det ska jag ha på en.
/home ska jag ha på en annan
Men på den tredje hårddisken?
Citera
2004-10-01, 17:45
Medlem
kurdiss avatar
Du behöver även ett root filsystem annat än användaren roots hemkatalog.

alltså en /
och swap givetvis.

Du kan montera en /porr om du vill det, finns inga begränsningar själv har jag följande *egna* partitioner

/
<swap>
/home
/usr
/storage
/ftp
/mp3

EDIT: glömde att tilläga det att det spelar ingen roll hur många hårdiskar man har, själv har jag 2 stora. Men 1 funkar lika bra, bara man gör egna partioner och inte bara en stor "/" partition med allt på samma
Citera
2004-10-01, 17:46
Bannlyst
Tack så mycket, kurdis. Nu förstår jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här