Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Mmmm...
Jag funderar starkt på Debian faktiskt. Det verkar vara ett lagom steg. Vilka är de största skillnaderna?
Mina Ubuntukunskaper är dåliga, men den primära skillnaden, som
jag upplever det, är att Debian är lite struligare med hårdvarustöd för obskyr hårdvara. Med "obskyr" menar jag t.ex. grafikkort från nvidia eller ati, eller typ vilket wireless-kort som helst ;) Ofta kommer drivrutiner till dessa i form av proprietära binärblobbar, vilket Debian skyr som pesten - de slog ju t.o.m. på stora trumman nu när de releasede sin senaste
stable om hur de lyckats rensa bort allt sånt snusk helt och hållet. IMO är detta inte ett stort problem, men man måste läsa på lite just vad gäller hårdvarustöd, och det kräver oftast lite arbete (där "lite" kan vara allt mellan någon minut och flera timmar om man har rejält med otur).
På plus-sidan så håller, enligt mig, Debianpaketen (de som då passerar Debians krav på öppenhet) högre kvalitet och strular mindre. Personligen tycker jag att Debians
ruggiga stabilitet och kvalitet gör det värt det med god marginal, men det är ju upp till var och en att ha åsikter om.