2011-04-27, 12:03
Medlem
JrgHeinrichs avatar
Jag har ett ga fr fotbollstalanger. Nu vill jag bli scout. Kanske ka till Afrika och hitta oslipade diamanter.

Hur gr jag? Jag saknar erfarenhet men kan vldigt mycket om fotboll.
Citera
2011-04-27, 12:57
Medlem
knullklassons avatar
Du ker helt enkelt till Afrika och hittar oslipade diamanter som du skriver kontrakt med. Drefter sljer du in dina fynd till intresserade klubbar. Lite som slavhandel med andra ord.

F-skattsedel och goda sprkkunskaper r ett mste. Grna ett brett kontaktnt ocks.
Citera
2011-04-27, 14:26
Medlem
bombaccis avatar
Det finns vl ngon FIFA utbildning fr det dr? S man blir licenserad. Lste om det fr mnga r sedan.
Citera
2011-04-27, 15:32
Medlem
NoHeros avatar
Ring lokala fotbollsklubben och frga om du kan f jobba lite t dem genom att de betalar dina resor samt ev litet arvode nr du hittat ngon de kan vrva.
Har du gjort detta ngon ssong s prova med ngon strre klubb osv. r du duktig kommer du f chanserna att f mer ansvar..?
Citera
2011-04-27, 16:18
Medlem
Det finns ju vldigt f heltidsarbetande talang scouter(vilket jag antar r det du vill bli, finns ju massor med olika roller inom scouting).Det r oftast ett deltids gig (ja ven fr klubbar som Man U, Barcelona och Inter) Dr det handlar om vilken region du r expert inom. Ingen vill ha en scout som kan lite om allt.

Det absolut lttaste sttet att ta sig r ju som sagt att var Agent t ngon som faktiskt slagit igenom efter du tog honom.
Citera
2011-04-27, 17:59
Medlem
Tlagnojs avatar
Har en vn som absolut inte har det som yrke men som har tagit sig en bit p vgen. Han brjade med att hlla i smpojkslag och utbilda sig till trnare vid sidan om sitt vanliga jobb. Sen gick han upp i ldrarna som trnare och brjade hjlpa till med arrangemang av turneringar osv. Pratade med ledningen fr klubben han trnat ungdomar i (div 1) och har nu brjat f ka p lite elitlger fr att assistera vid scoutandet p spelare. En bra brjan tycker jag, men vet inte hur man gr vidare efter detta, gissningsvis vet man sjlv hur man ska g vidare nr man vl kommit s lngt.
Citera
2011-04-27, 20:54
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inShambles
Det finns ju vldigt f heltidsarbetande talang scouter(vilket jag antar r det du vill bli, finns ju massor med olika roller inom scouting).Det r oftast ett deltids gig (ja ven fr klubbar som Man U, Barcelona och Inter) Dr det handlar om vilken region du r expert inom. Ingen vill ha en scout som kan lite om allt.

Det absolut lttaste sttet att ta sig r ju som sagt att var Agent t ngon som faktiskt slagit igenom efter du tog honom.

Tror de flesta r egna fretagare.

leif Boork var agent t flera olika ishockeyspelare frut ( egen firma), Dahlin har ocks varit agent har jag fr mig.
Citera
2011-04-27, 22:42
Citat:
Ursprungligen postat av JörgHeinrich
Jag har ett ga fr fotbollstalanger. Nu vill jag bli scout. Kanske ka till Afrika och hitta oslipade diamanter.

Hur gr jag? Jag saknar erfarenhet men kan vldigt mycket om fotboll.

Det r flera som du som gr samma sak.
Citera
2011-04-27, 23:42
Medlem
Irbes avatar
Vet en snubbe som jobbade p SvFF, till en brjan med administrativa saker tror jag fr att sedan assistera vid ngot ungdomslandslag och vid andra utbildningstillfllen. Tror han kom dit frn BP. Efter ngot r skrev han ett avtal med ngon fransk ligaklubb dr han skulle scouta nordiska talanger fr dem, men tror inte han kunde jobba kvar p SvFF samtidigt, det sista r jag dock inte sker p.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in