2011-04-27, 10:18
Medlem
Hejsan!

Ar i thailand och kopte igar ett SIGMA DC 18-200 1:3.5-6.3 HSM objektiv till min Nikon D3100, jag var in pa 3 olika affarer och fragade om pris samt om det skulle funka pa min kamera, alla var 100% sakra pa det.

Nar jag val kom hem och satt pa objektivet sa star det i displayen: inget objektiv monterat, nu ar ju jag en fruktansvart stor amator pa kameror men behover man gora nagon installning efter man bytt objektiv?
I affaren sa visade dom mig exakt detta objektiv pa en Nikon D5000 (tror jag) och det funkade perfekt da. Och han satt bara pa det sen var det bara o knappa bilder.

Hjelp mig snella, oppet kop i Thailand existerar nog inte.
Citera
2011-04-27, 10:20
Medlem
sommarlovs avatar
Ta med dig kameran till butiken och fråga...
Citera
2011-04-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ta med dig kameran till butiken och fråga...

Ja det ar absolut det basta alternativet men tyvarr ocksa valdigt krangligt for mig da det fuckar upp en hel del tid. Men jag gor det absolut om jag inte far nagra bra svar har. Folk borde veta om man behover gora nagon installning eller nagot speciellt forsta gangen man satter pa ett nytt objektiv.
Citera
2011-04-27, 11:14
Medlem
Testat att ta av objektivet och sätta på det igen?

Om det inte funkar, kolla metallkontakterna mellan objektiv och kamera, gnugga lite försiktigt med fingret för att ta bort eventuell beläggning som kanske är ivägen..

Det finns ingen iställning i kameran som är relevant som jag kan komma på iaf.
Citera
2011-04-27, 15:05
Medlem
dindummers avatar
Är det autofokusmotor i kameran? Eftersom det förmodligen inte är något i objektivet och kanske inte i kameran så kan inte kameran fokusera och då kanske man får det där felmeddelandet? Kan vara en idé att kolla det, annars så föreslår jag att du helt enkelt går tillbaka till affären, ta med din kamera och testa ett annat liknanade objektiv.
Citera
2011-04-27, 20:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Är det autofokusmotor i kameran? Eftersom det förmodligen inte är något i objektivet och kanske inte i kameran så kan inte kameran fokusera och då kanske man får det där felmeddelandet? Kan vara en idé att kolla det, annars så föreslår jag att du helt enkelt går tillbaka till affären, ta med din kamera och testa ett annat liknanade objektiv.

HSM i objektivnamnet ska betyda att objektivet har autofokusmotor. Oavsett det så ska det gå att montera objektivet och fokusera manuellt. Jag skulle gå tillbaka med objektivet, jag ser inget skäl till att det inte ska fungera.
Citera
2011-05-08, 00:09
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
HSM i objektivnamnet ska betyda att objektivet har autofokusmotor. Oavsett det så ska det gå att montera objektivet och fokusera manuellt. Jag skulle gå tillbaka med objektivet, jag ser inget skäl till att det inte ska fungera.
Oj, my bad du har rätt. Har själv ett med HSM, betyder väl hyper sonic motor?
Men säger som dig, gå tillbaka med skräpet.
Citera
2011-05-08, 01:46
Medlem
Rodah15s avatar
Bara att gå tillbaka med objektivet. Ta med dig kameran och fråga om dom kan kolla på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in