• 1
  • 2
2011-04-27, 02:22
Medlem
Tjena alla gastronomer,

Jag insåg idag att jag har ett problem. Jag lever ensam och drar in 40k per månad efter skatt och trots detta ligger jag i stort sett plus/minus noll i slutet av varje månad. Det har varit lite av ett mysterie vart alla pengar försvinner även om jag inser att mitt krog-, nöjes- och restaurangliv är minst sagt vidlyftigt. Idag blev det dock tydligt hur illa det egentligen är då jag hittade en funktion på mitt AMEX där man kan se hur mycket man spenderat på olika kategorier månad för månad. Tydligen gör jag av med 14-16 000 spänn per månad på "dining". Vet inte om barer/klubbar ingår där, men där betalar jag nog oftast med ett annat kort så jag tror att det mesta inom denna katergori helt enkelt rör sig om vardagsätande och en mindre del om krogen.

Jag har alltid haft mottot att jag vill tjäna så pass bra att jag inte behöver ägna mig åt banaliteter som klädtvätt, städning, matlagning etc och har således väldigt sällan lagat mat. För att vara helt ärlig så har jag lagat mat totalt tre gånger de senaste tre åren (för att imponera på tjejer vid dessa tillfällen). Jag äter alltså ute minst två gånger per dag på restaurang och sedan min inkomst stigit har jag rört mig bort från studenttidens indiska buffeer och McDonalds till typ sushi till lunch a 150 spänn och ännu dyrare middagar.

Det är skönt att jag nu insett vart 60% av mina månatliga AMEX räkningar går och jag måste helt enkelt bli mer seriös. Finns det några tips om hur man kan göra matlagningen rolig eller så pass obesvärlig att även en total bum som jag står ut med det?
Citera
2011-04-27, 02:34
Medlem
FrankRosenthals avatar
Låter vettigt! Jag skulle rekommendera dig till att börja lugnt istället för att bara rivstarta och helt plötsligt laga all din mat själv. Känns som du kommer tröttna då. Kolla upp lite goda recept väl? Är du inte intresserad av god mat? Du kan ju försöka lyxa till det lite för att göra det mer intressant. Laga något lite dyrare och svårare kanske. Är du van med restaurangmat så är kanske inte spaghetti och köttbullar så lockande.

Min allra bästa tips är dock att hitta något att laga maten tillsammans med. Det är mycket roligare att laga något riktigt gott tillsammans med någon än att laga det själv. Du kanske har någon vän eller några vänner som du kan laga med? Eller någon dam? Du kan ju också göra så att du går ihop med några vänner och sen bjuder ni varandra på middag. Det kommer kanske dra igång lite tävlingsinstinkter i dig och du blir så pass mer intresserad och även duktigare.
Citera
2011-04-27, 02:36
Medlem
kungsmeks avatar
Vill du hålla det på något seriöst sätt måste du finna nöje i matlagningen, göra mat som är god och för dig änns värd.
Citera
2011-04-27, 02:46
Medlem
Hitta gnistan att laga mat, typ

Du kanske kan kolla på lite matlagningsprogram eller nått för att hitta något som verkar gott och försöka göra det själv? När du väl kommer igång och lagar lite mat så blir det lättare och lättare. Du lär dig ju vad som funkar och inte.

Om du verkligen vill spara pengar så skadar det ju inte om du lär dig att stycka en kyckling och sånt. En hel kyckling kostar typ 30:- eller nått, och på det får du två bröstfiléer, två klubbor, två lårfiléer och vingarna, och så kan du göra fond på det som blir kvar. Riktigt lätt och det blir smarrigt! Du har ju råd med riktiga ingredienser och sådär.

Nu framgår det ju inte riktigt hur bra du är på att laga mat.. Du gör det tre gånger per år, så jag gissar att du kanske inte är asgrym

http://www.youtube.com/watch?v=mARkUax2jg0

Något sånt där kan du göra på en styckad kyckling. Det är rätt lätt, det blir gott, och du kan slå dig över bröstet och bröla som en man för att du har styckat en kyckling och gjort mat på den som den baller du är

Laga mat mer bara, det är mycket billigare och om du bara övar så kommer du snart kunna göra saker som du själv tycker blir bättre än det du får på restaurang eftersom det blir precis som du vill.

EDIT: Och sen är ju något som oxfilé väldigt belönande att laga. Kör med termometer bara så blir det perfekt. Riktigt smaskigt. Om du vill göra det ännu roligare så kan du göra en egen bearnaise till det också. Du kan impa på dina kompisar om du kan göra en bearnaise från scratch.
Recept
http://www.recept.nu/1.17526/per_mor..._med_bearnaise
Utförande (Skit i vad han gör med ärtorna)
http://www.youtube.com/watch?v=jT85Tu7WP7g

Det var två tips iaf. Men om du inte tycker det är roligt kan det vara svårt att motivera sig. Men det är jävligt mycket billigare om inte annat.
Senast redigerad av natogandalf 2011-04-27 kl. 02:59.
Citera
2011-04-27, 02:59
Medlem
EvilGuys avatar
Nu vet jag inte om du har samma böjelser som jag, men när man har råd att köpa vad man vill (i princip) så kan jag tipsa om att det är mycket mer givande att laga mat med en dyrare Shun i handen, ett set Demeyere-kärl på spisen och gärna en gashäll istället för induktionsdito (fastän jag inte själv har möjlighet med sistnämnda i nuvarande lägenhet). Dessutom ge fan i att köpa lågprisråvaror. Köksporr i sitt essé
Citera
2011-04-27, 03:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Börja med enkla rätter, kokt pasta med stekt falukorv men sök efter receptsidor typ tasteline, en del av dom har receptkategori "lättlagat"

Matlagningskurser, finns sånt idag?
Citera
2011-04-27, 03:28
Medlem
Tack för tipsen! Får börja lugnt och treva mig fram, räknar inte med att bli ett ess från början men min bror var likadan som jag fram till för något år sedan när han bildade familj och nu ägnar han sig åt finsmakeri med lyxiga köksset osv, så det finns kanske hopp.

Kom just tillbaka från affären (bor utomlands) där jag handlade så mycket jag orkade bära. Blev mycket basvaror som såser, olivolja, kryddor, ris, smör, mjölk osv som jag kommer behöva för att ens kunna börja. Kylen har stått tom sedan jag flyttade till ny lägenhet för ett halvår sen. Men nu till middag blir det oxfile med bearnaisesås, ris och sallad. Som ni hör blir det väldigt basic, men ska inte ta mig vatten över huvudet.

Förhoppningsvis kan jag lära mig att bli intresserad av det hela och kanske bjuda vänner på middag framöver. Hmm, kom just på också att jag borde gå någon matlagningskurs så kanske man hittar en dam på köpet .
Citera
2011-04-27, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Men nu till middag blir det oxfile med bearnaisesås, ris och sallad.
Gör bean själv! Det blir roligt, tro mig!
Citera
2011-04-27, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozzalbatrozz
Måste inte man dra in typ 70k i månaden iaf för att tjäna 40k efter skatt? fan jobbar du som, pilot?

Jobbar i New York, lönerna för akademiker här är i allmänhet högre än i Sverige men det är också dyrt att leva här.
Citera
2011-04-27, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Gör bean själv! Det blir roligt, tro mig!

Haha, jo, tack för tipset! Köpte pulver den här gången, men nästa gång!
Citera
2011-04-27, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Haha, jo, tack för tipset! Köpte pulver den här gången, men nästa gång!
Du kommer inte ångra dig

Jag tycker 52-55 grader på oxfilé för att få den bra (rare eller medium-rare typ). Tänk på att låta den vila i 10-15 minuter efter du tagit ut den från ugnen (temperaturen kommer fortsätta stiga efter att du lindar den i folie). Fast jag är bara en amatör, dePaul kanske kommer in och äger mig snart.
Citera
2011-04-27, 04:06
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Lär dig koka/ånga ris, koka pasta och steka kött och fisk ordentligt.
En mycket bra start.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in