Citat:
Ursprungligen postat av kokobananen
En tanke slog mig idag.
Ibland dör folk och är Döda i 5-10 minuter innan sjukvården lyckas få liv i dom igen. De är då samma personer och har samma tankar, minnen etc.
Men var går gränsen, när lämnar "jaget" kroppen? Är det vad som skett när de inte lyckas få igång oss igen när vi ligger där döda? Och varför lämnar inte "jaget" kroppen direkt, och efter först 5-10 minuter?
Om jag då är med om en t.ex bilolycka och Dör, "lever jag då kvar" i de där 5-10 minuterna fast jag egentligen är död? Eller lämnar "jaget" kroppen då direkt, hur vet "jaget" isåfall att den inte blir återuppväckt inom 5-10 minuter?
Det är som att fråga när en brasa har slocknat, så länge det finns tillräckligt med värme kvar i askan kan brasan flamma upp igen. Ingen kan ange exakt i vilket ögonblick ett uppflammande blir omöjligt, antalet parametrar är för stort.
På samma sätt finns ingen tidpunkt då jaget lämnar kroppen, det enda som lämnar kroppen när man dör är vatten, avföring och urin.
En normal död är en utdragen process, beroende på var man vill börja så kan den ta timmar. Det som pågår under denna tid kan liknas vid att stänga ner en komplicerad fabriksprocess. Det steg som vi valt att ange som död är när hjärnan inte längre uppvisar någon aktivitet.