2011-04-26, 21:31
Medlem
En tanke slog mig idag.

Ibland dör folk och är Döda i 5-10 minuter innan sjukvården lyckas få liv i dom igen. De är då samma personer och har samma tankar, minnen etc.

Men var går gränsen, när lämnar "jaget" kroppen? Är det vad som skett när de inte lyckas få igång oss igen när vi ligger där döda? Och varför lämnar inte "jaget" kroppen direkt, och efter först 5-10 minuter?

Om jag då är med om en t.ex bilolycka och Dör, "lever jag då kvar" i de där 5-10 minuterna fast jag egentligen är död? Eller lämnar "jaget" kroppen då direkt, hur vet "jaget" isåfall att den inte blir återuppväckt inom 5-10 minuter?
Citera
2011-04-26, 21:39
Medlem
goin-xxxls avatar
du lever upp till ditt namn med dessa tankar men ja, det där jaget försvinner väll när hjärnan inte fått syre på ett litet tag? exakt tid vet jag inte.
Då blir jaget gjajtjet. Med andra ord bör du bli en grönsak efter tillräcklig lång tid utan syre.
Citera
2011-04-26, 21:40
Medlem
Om jag förstått frågan rätt så undrar du alltså när personlighet & minnen försvinner?

Det gör dom aldrig om jag inte har fått någonting om bakfoten. Detta pga att alla minnen finns kvar i hjärnan hela livet, allt finns lagrat i hjärnan från födseln fram till nutid. Vi kan inte minnas allt men det finns kvar där i långt bak i systemet någonstans.
Citera
2011-04-26, 22:50
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokobananen
En tanke slog mig idag.

Ibland dör folk och är Döda i 5-10 minuter innan sjukvården lyckas få liv i dom igen. De är då samma personer och har samma tankar, minnen etc.

Men var går gränsen, när lämnar "jaget" kroppen? Är det vad som skett när de inte lyckas få igång oss igen när vi ligger där döda? Och varför lämnar inte "jaget" kroppen direkt, och efter först 5-10 minuter?

Om jag då är med om en t.ex bilolycka och Dör, "lever jag då kvar" i de där 5-10 minuterna fast jag egentligen är död? Eller lämnar "jaget" kroppen då direkt, hur vet "jaget" isåfall att den inte blir återuppväckt inom 5-10 minuter?
Det är som att fråga när en brasa har slocknat, så länge det finns tillräckligt med värme kvar i askan kan brasan flamma upp igen. Ingen kan ange exakt i vilket ögonblick ett uppflammande blir omöjligt, antalet parametrar är för stort.
På samma sätt finns ingen tidpunkt då jaget lämnar kroppen, det enda som lämnar kroppen när man dör är vatten, avföring och urin.
En normal död är en utdragen process, beroende på var man vill börja så kan den ta timmar. Det som pågår under denna tid kan liknas vid att stänga ner en komplicerad fabriksprocess. Det steg som vi valt att ange som död är när hjärnan inte längre uppvisar någon aktivitet.
Citera
2011-04-27, 00:14
Medlem
tetrominos avatar
Givet att klinisk död så som i total avsaknad av hjärnaktivitet m.m. så ter sig det nog problematiskt för de som tänker sig att ens 'jag' består i elektronisk hjärnaktivitet. Återstående utvägar är då att det är antingen det fysiologiska, cellernas eventuella "konfiguration" som utgör 'jaget' - eller att det är något immateriellt eller "kvantfysiskt". Eller?

Spekulerar helvilt här, det hela beror som sagt på om all hjärnaktivitet avtar vid klinisk död.. vilket det torde per definition.
Citera
2011-04-27, 00:38
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Om jag förstått frågan rätt så undrar du alltså när personlighet & minnen försvinner?

Det gör dom aldrig om jag inte har fått någonting om bakfoten. Detta pga att alla minnen finns kvar i hjärnan hela livet, allt finns lagrat i hjärnan från födseln fram till nutid. Vi kan inte minnas allt men det finns kvar där i långt bak i systemet någonstans.
de finns inte kvar fysiskt iaf, du har inte en enda cell kvar i kroppen från när du var liten, ändå minns du
Citera
2011-04-29, 02:08
Medlem
Sjograss avatar
Din frågeställning förutsätter att det finns ett "jag". Hur definierar du "jag"?

Jag reflekterade mycket över detta efter att min mamma dog. Det känns flummigt att man kan sitta vid en människa när denna lever och upplever det som händer, men sekunder senare är personen borta. Även om hjärtat stannar är det väl ganska lite som händer med kroppen rent fysiskt under den sekund det tar för en människa att dö. När "slår det om" egentligen?
Citera
2011-04-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
de finns inte kvar fysiskt iaf, du har inte en enda cell kvar i kroppen från när du var liten, ändå minns du

Det där var väldigt intressant. Men är det inte så att neuroncellerna förnyas (ersätts eller regenererar)? Så det är samma struktur, vilket ju är det som spelar roll. Eller?

Helt bortom mina kunskaper tyvärr, men berätta gärna den som vet.
Senast redigerad av ecglsd 2011-04-29 kl. 02:16.
Citera
2011-04-29, 02:32
Medlem
Vad är jaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här