Som rubriken lyder. . .
har fortfarande på mina gamla utslitna dubbdäck där dom flesta dubbarna är borta, om polisen stannar mig, vad blir straffet?
har haft körkort i knappt ett år så har fortfarande prövotid.
skriv gärna källor om ni vet var man hittar straffet
låter ju sjukt dyrt me 3200 för att ha fel däck = / men jag har ingen aning, vore najs om nån hade nån källa, pallar inte riskera körkortet men att riskera böter är helt okej
Att ha vinterdäck på sommaren/våren är ett brott mot trafikförordningen 4:18a:
18 a § Personbil klass I, personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och lätt buss samt släpvagn, som dras av sådant fordon, ska vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december 31 mars när vinterväglag råder.
Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen (2002:574) för besiktning, eller
2. om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
Transportstyrelsen får föreskriva att fordon även i andra fall än som avses i andra stycket får brukas trots bestämmelserna i första stycket om det kan ske utan att trafiksäkerheten sätts i fara. Förordning (2009:985).
Straffet för brottet är böter enligt trafikförordningen 14:4:
4 § Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som bryter mot 4 kap. 3, 4, 12-14 eller 18 a § eller lokal trafikföreskrift enligt 10 kap. 1 § andra stycket som rör fordons axel-, boggi-, eller trippelaxeltryck eller bruttovikt, om han eller hon kände till eller bort känna till hindret för fordonets brukande. Den som i ett sådant fall brukar någon annans fordon utan lov har samma skyldigheter som ägaren enligt 1 kap. 5 § och döms i ägarens ställe enligt 11 § i detta kapitel.
För medverkan till gärning som avses i första stycket döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken. Förordning (1999:721).
Enligt åklagarmyndighetens ordningsbotskatalog skall boten vara på 1200 kr. Per däck antar jag.
lyckades hitta nån sida nu fast jag googlade som fan igår. http://korkortonline.se/fakta/boter/
fast enligt den skulle det vara 500 kr böter för att köra med dubbdäck otillåten tidsperiod, det låter ju inte direkt rimligt, minsta bötern jag har hört talas om
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!