• 1
  • 2
2011-04-26, 17:07
Medlem
Hej!
Finns det hel ekologisk lax(färsk/fryst) eller MSC-märkt vildfångad lax (ej pinklax eller chumlax, utan riktig lax) fångad i atlanten/stilla havet osv.) att få tag på i Stockholm?

Vore väldigt tacksam för svar!
Senast redigerad av lilo88 2011-04-26 kl. 17:10.
Citera
2011-04-27, 00:49
Medlem
Jag själv har hittat ekologisk odlad lax, men då bara gravad, och kallrökt lax men ingen färsk/fryst eller hel ekologisk lax.
När det gäller vildfångad lax har jag bara hittat fryst pink- och chumlax, men inte den vanliga laxen som är fetare. Någon som hittat? Tipsa gärna om vart i stockholm man kan få tag på dessa, vore väldigt tacksam för svar!
Citera
2011-04-27, 10:47
Medlem
rayraviolis avatar
Kolla hallarna. Även om det inte finns att köpa direkt borde det gå att beställa Östersjölax. Vet dock inte hur det fungerar med säsongerna eller om det införts försäljningsstopp som det talats om. Hör dig för helt enkelt.
Citera
2011-04-27, 18:03
Medlem
Hej! Ok, tack, du menar hörtorgshallen osv?

När det gäller den vildfångade laxen så vill jag inte köpa de som fiskats i östersjön, utan gärna från atlanten, stilla havet, alaska osv, men inte östersjön.
Citera
2011-04-27, 21:20
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilo88
Hej! Ok, tack, du menar hörtorgshallen osv?

När det gäller den vildfångade laxen så vill jag inte köpa de som fiskats i östersjön, utan gärna från atlanten, stilla havet, alaska osv, men inte östersjön.

Ja, den eller Östermalmshallen. Men jag har tyvärr inte sett någon Atlantlax i Stockholm.
Citera
2013-05-09, 20:49
Medlem
Holisistics avatar
BUMP!

Några nya rön i på det här området?

Finns det vildfångad lax från stilla havet någonstans i Stockholm?
Citera
2013-05-10, 00:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
BUMP!

Några nya rön i på det här området?

Finns det vildfångad lax från stilla havet någonstans i Stockholm?

Beror på vilken laxart du menar. Pink och Chum finns ju i de flesta butikers frysboxar och de är nästan alltid vildfångade. Vår Salmo Salar (Atlantlax) finns ju inte i Stilla havet. I Stilla havet finns ett antal fiskar som räknas in i laxsläktet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stillahavslax
Citera
2013-05-10, 10:37
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Beror på vilken laxart du menar. Pink och Chum finns ju i de flesta butikers frysboxar och de är nästan alltid vildfångade. Vår Salmo Salar (Atlantlax) finns ju inte i Stilla havet. I Stilla havet finns ett antal fiskar som räknas in i laxsläktet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stillahavslax
Hur är Pink och Chum jämfört med vanlig lax?

Anledningen till att jag vill ha vildfångad från stilla havet är att den innehåller mindre kvicksilver och sådan skit, vet du hur står det till med atlantlax på det området?
Citera
2013-05-11, 15:38
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Hur är Pink och Chum jämfört med vanlig lax?

Anledningen till att jag vill ha vildfångad från stilla havet är att den innehåller mindre kvicksilver och sådan skit, vet du hur står det till med atlantlax på det området?

Pink och Chum är väldigt lösa i köttet, inte speciellt aptitliga. Invånarna i Alaska ger dessa till sina slädhundar. Finns även Kungslax som räknas till den bästa laxarten i Stilla havet men har aldrig sett denna i frysdiskarna här.
Vildfångad samt odlad Atlantlax innehåller låga halter kvicksilver och PCB. Det är östersjöfisken du behöver oroa dig för gällande nämnda miljögifter.

Här hittar du mycket matnyttigt ang. ämnet. http://nyttigfisk.se/
Citera
2013-05-12, 00:03
Medlem
Daglivs har färsk regnbågslax från Dalarna, den är iof inte ekologiskt, men lyckas bocka av tillräckligt många bockar för att jag ska köpa den. Den är dock odlad.

Det bästa (av vad jag har hört) är krokfånad norsklax, men den verkar norrmännen behålla själva.
Citera
2013-05-12, 01:33
Medlem
Göta Fisk borde nog ha något av detta.
Citera
2013-06-04, 23:39
Medlem
Söker vildfångad lax helst från ett hälsosamt hav och gärna en butik i Stockholm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in