2011-04-26, 14:37
Bannlyst
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."

Det är faktiskt sant. Utländsk påverkan fick Sverige bl. a kristet. Vi är från början ett barbariskt folk (vikingar) som civiliserades av utländska makter.

Vad sen detta har att göra med dagens invandrare vet jag ej. Ser inte vilken utveckling vi får från länder där man lever på stenåldern.

Hursomhelst så vill jag poängtera att reinfeldt i grund och botten har rätt.
Citera
2011-04-26, 14:39
Medlem
God morgon?
Citera
2011-04-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."

Det är faktiskt sant. Utländsk påverkan fick Sverige bl. a kristet. Vi är från början ett barbariskt folk (vikingar) som civiliserades av utländska makter.

Vad sen detta har att göra med dagens invandrare vet jag ej. Ser inte vilken utveckling vi får från länder där man lever på stenåldern.

Hursomhelst så vill jag poängtera att reinfeldt i grund och botten har rätt.

Usch nej fyfan!

Sverige var nog mkt mer utvecklat innan kristendomens intåg. Kvinnor hade t ex rösträtt i vikingatingen, det fick de vänta med i ungefär tusen år för att återfå.

Kristendomen och de andra abrahamitiska religionerna har satt sina spår lite här och var.. Historisk i Sverige. Numera i mellersta östern.
Citera
2011-04-26, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abuelo
Usch nej fyfan!

Sverige var nog mkt mer utvecklat innan kristendomens intåg. Kvinnor hade t ex rösträtt i vikingatingen, det fick de vänta med i ungefär tusen år för att återfå.

Kristendomen och de andra abrahamitiska religionerna har satt sina spår lite här och var.. Historisk i Sverige. Numera i mellersta östern.

Nja men all kultur har väl egentligen kommit utifrån, om man då inte räknar midsommar osv är väl det flesta utifrån osv som reinfeldt m.fl poängterar
Citera
2011-04-26, 14:54
Medlem
Citat:
Nja men all kultur har väl egentligen kommit utifrån, om man då inte räknar midsommar osv är väl det flesta utifrån osv som reinfeldt m.fl poängterar

Lyssna, folk snackar bara skit här på FB. Du har rätt. Det är så det ligger till, det får man fan lära sig skolan också.

Jag antar du är en färsking, du är inte rasse va?

För 70 år sen visste inte ens svenskar vad ris var.
Citera
2011-04-26, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Lyssna, folk snackar bara skit här på FB. Du har rätt. Det är så det ligger till, det får man fan lära sig skolan också.

Jag antar du är en färsking, du är inte rasse va?

För 70 år sen visste inte ens svenskar vad ris var.

Tydligen reggad 2009 men börjat läsa/skriv här ganska nyligen
Citera
2011-04-26, 15:04
Medlem
Citat:
Tydligen reggad 2009 men börjat läsa/skriv här ganska nyligen

Du kommer läsa massa trams här, som kommer påverka dig på nåt vis. Då menar jag just på Integration och invandring. Va stark. Nu går vi off topic för mycket.

Men finns inget o diskutera, Bara sanningen.

Även idag påverkas Sverige fortvarande av andra länder kolla tex USA.
Citera
2011-04-26, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Du kommer läsa massa trams här, som kommer påverka dig på nåt vis. Då menar jag just på Integration och invandring. Va stark. Nu går vi off topic för mycket.

Men finns inget o diskutera, Bara sanningen.

Även idag påverkas Sverige fortvarande av andra länder kolla tex USA.

Ja men USA har ju egentligen ingen "egen" kultur. Är ju byggt på europa med, europeiskt språk, europeisk religion, europisk kultur i allmänhet, betende osv. Deras sporter är klart modifierade varianter på europas, deras "football" (rugby), baseboll liknar kricket osv. Sen har de ju klart kommit med snabbmat och kola och allt men är ju egentligen europeiska maträtter som hamburgare, pommes, pizza osv. Sen har dom halloween men den kommer ursprungligen från irland

Visst de uppfann rocknroll men hur skulle de kunna göra det utan det europeiska klassiska musiken?
Citera
2011-04-26, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abuelo
Usch nej fyfan!

Visst hade kvinnorna rösträtt men kom också ihåg att när maken dog så blev även hustrun bränd levande bredvid maken för att följa honom till livet efter detta..
Citera
2011-04-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ja men USA har ju egentligen ingen "egen" kultur. Är ju byggt på europa med, europeiskt språk, europeisk religion, europisk kultur i allmänhet, betende osv. Deras sporter är klart modifierade varianter på europas, deras "football" (rugby), baseboll liknar kricket osv. Sen har de ju klart kommit med snabbmat och kola och allt men är ju egentligen europeiska maträtter som hamburgare, pommes, pizza osv. Sen har dom halloween men den kommer ursprungligen från irland

Visst de uppfann rocknroll men hur skulle de kunna göra det utan det europeiska klassiska musiken?

Jag syftade på det politiska. USA är byggd utav människor från olika kulturer och länder dvs invandrare. man måste även komma ihåg att USA, är ett ungt land.
Citera
2011-04-26, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Visst hade kvinnorna rösträtt men kom också ihåg att när maken dog så blev även hustrun bränd levande bredvid maken för att följa honom till livet efter detta..

Det var med undantag än regel Mest när kungar dog som detta skedde.
Citera
2011-04-26, 16:10
Medlem
Skogsvattes avatar
Du kan inte mycket om vikingarna, eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in