• 1
  • 2
2004-09-30, 19:42
Medlem
Agent Coopers avatar
Är det någon som vet vad ett stycke Kebab innehåller! Nog för att det är gott. Men vad görs denna dunder-klump av? Man har ju hört lite stories om illegala kebab fabriker!

Kanske är dumt att fråga, medans man är ovetande menar jag...
Citera
2004-09-30, 19:46
Medlem
palefaces avatar
är väl malettkött + massa kryddor o sånt .. rätta mig om ja har fel
Citera
2004-09-30, 20:49
Medlem
Från vilket djur är köttet?
Citera
2004-09-30, 22:53
Medlem
Det ska ju va lammkött, men tror att de flesta kör me nötkött. Vissa skyltar ju t.o.m. med att dom kör nötkött.
Citera
2004-10-01, 11:50
Medlem
Nadines avatar
Precis, i Sverige är det vanligast med nötkött.
Citera
2004-10-01, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av internet

Katt, diverse gnagare och andra lättfångade djur är ganska vanligt.

// Roger P.
Citera
2004-10-01, 12:45
Medlem
chicos avatar
Kan förtälja att kebab och annan skräpmat som pizza och dylikt innehåller just det Roger säger. I den här staden där jag bor, tog dom ägarna på bar gärning för ett antal år sedan. Det försvann en avsevärd mängd katter och folk kunde inte bli kloka på vart..

Det visade sig vid närmare kontroll att kattskinnen hängde bredvid varandra på linstrecket utanför restaurangens bakgård... men säkerligen tillgår det så även idag, så passa er för vad ni stoppar i er

chico
Citera
2004-10-01, 12:51
Medlem
proktologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chico
Kan förtälja att kebab och annan skräpmat som pizza och dylikt innehåller just det Roger säger. I den här staden där jag bor, tog dom ägarna på bar gärning för ett antal år sedan. Det försvann en avsevärd mängd katter och folk kunde inte bli kloka på vart..

Det visade sig vid närmare kontroll att kattskinnen hängde bredvid varandra på linstrecket utanför restaurangens bakgård... men säkerligen tillgår det så även idag, så passa er för vad ni stoppar i er

chico

Dagens Klintbergare!
Citera
2004-10-01, 23:19
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet

Det är fläskkarre, billigaste köttet med fin fetthalt.
Med kebabkryddorna så känner inte ens den mest renlärige muslim någon skillnad.
Citera
2004-10-02, 00:45
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chico

chico

Kan Kineserna så kan väl vi!
Citera
2004-10-02, 00:52
Medlem
Agent Coopers avatar
www.nassjokebab.com säger:
Från Scan beställs en gång per vecka kött. Det är fryst entreco(?) som kommer i vita kartonger med 8-12 kilo i varje. Köttet tinas två dagar innan planerad användning. Det skärs i avlånga bitar ungefär 0,7 mm tjockt och 5 cm brett. Köttet läggs därefter i en marinad och får smaka till sig lite i kylen under en dag. Efter detta trärs den på stången och står i kylen tills den ska grillas. På stången är det ungefär 35-50kg kött. På den pizzerian jag har kontakter så förbrukas mellan 180-200kg kebabkött per vecka

Måste vara en lyx-variant?
Citera
2004-10-02, 01:15
Bannlyst
Normalt sett så levereras köttet till pizzerian lätt uppvärmt, ungefär fingervarmt. Leveransen sker ofta av köttet själv, som i små paket på ett par kilo styck ofta vandrar in på bakgården av ren nyfikenhet. Där står Hassan och hans stora kniv.

Köttet lämnar sedan sin ludna omslagsförpackning och separeras från icke-kött-produkter som exempelvis ben, brosk och inälvor. Den ludna omslagsförpackningen hängs på tork på bakgården och blir kanske en del av en fin päls som säljs billigt av Hassans bror på åretruntloppisen i grannstaden.

Köttet sammanblandas med annat kött som man skaffat i restaurangens ventilationssystem eller på den lokala zoohandelns lager för sekunda varor. Efter en tur i en stor köttkvarn pressas köttet ut till skivor som träs på en stor stock, en så kallad kebabstock. Denna värms sedan upp tio timmar om dagen och roterar runt runt i en grill i någon månad eller två eller tills stocken är uppäten.

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in