2011-04-25, 15:11
Medlem
halpplss avatar
Tja! Nu är det så här att jag undrar hur det fungerar med skatten på lönen om jag lämnar in en sådan blankett som gör att jag slipper skatta på det jag tjänar eftersom jag tjänar under 16 000 kr (eller 18 000 kr, är osäker hur mycket).
Men så slutar det med att jag tjänar över den summan, får jag någon form av böter då eller måste jag bara skatta på den totala summan då?
Det är inget fast jobb jag har, utan bara småjobb på ett lager.

mvh // halppls
Citera
2011-04-25, 15:16
Medlem
toby79s avatar
Du deklarerar ju inte årets inkomst, utan förra årets inkomst. Så det du tex får i lön den här månaden tas inte upp i deklarationen förrän nästa år.
Citera
2011-04-25, 17:26
Medlem
Nej du får ingen böter. Det som händer är att när inkomståret ska deklareras så stäms det hela av och skatteverket kommer fram till att du betalt för lite inkomstskatt. Då får du istället betala den som restskatt.
Citera
2011-04-25, 23:00
Medlem
halpplss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du deklarerar ju inte årets inkomst, utan förra årets inkomst. Så det du tex får i lön den här månaden tas inte upp i deklarationen förrän nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nej du får ingen böter. Det som händer är att när inkomståret ska deklareras så stäms det hela av och skatteverket kommer fram till att du betalt för lite inkomstskatt. Då får du istället betala den som restskatt.
Okej, då förstår jag Tack för snabbt svar
Så då kan jag råka ut för att få en räkning på flera tusen om det skulle sluta med att att jag har skattat för lite?
Har jag då någon chans att betala den på avbetalning eller måste hela summan vara inne inom ett visst datum?
Citera
2011-04-26, 00:36
Medlem
Allt ska in i en klump. Det var aldrig pengar som du skulle förvalta själv, din arbetsgivare är skyldig att betala in preliminärskatt.

Avbetalning... Ptja, om du inte har stålar så blir det kronofogden och jag antar att löneutmätning över ett par månader/år kan anses vara en avbetalning.
Citera
2011-04-26, 10:56
Medlem
toby79s avatar
Det enklaste är ju att be arbetsgivaren dra full skatt och kanske lite extra om det är risk för kvarskatt. Då får du kanske tillbaka än att behöva betala och det är ju alltid trevligare.
Citera
2011-04-26, 15:20
Medlem
halpplss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Allt ska in i en klump. Det var aldrig pengar som du skulle förvalta själv, din arbetsgivare är skyldig att betala in preliminärskatt.

Avbetalning... Ptja, om du inte har stålar så blir det kronofogden och jag antar att löneutmätning över ett par månader/år kan anses vara en avbetalning.

Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det enklaste är ju att be arbetsgivaren dra full skatt och kanske lite extra om det är risk för kvarskatt. Då får du kanske tillbaka än att behöva betala och det är ju alltid trevligare.
Okej, då är det nog smartast att inte göra någonting och kanske få en slant vid nästa deklaration
Citera
2011-04-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halppls
Okej, då förstår jag Tack för snabbt svar
Så då kan jag råka ut för att få en räkning på flera tusen om det skulle sluta med att att jag har skattat för lite?
Har jag då någon chans att betala den på avbetalning eller måste hela summan vara inne inom ett visst datum?

Beroende på hur stort beloppet är så får du olika räntesatser på pengarna du "lånat" från staten.
Du kan se hur det fungerar här:
http://www.skatteverket.se/download/...grafisk_11.pdf

Räntorna ser just nu ut så här:
Bas-ränta Intäkts-ränta Låg kostnads-ränta Mellan-ränta Hög kostnads-ränta
2 % 0,9 % 2 % 2,5 % 17 %

Har du ett litet belopp så kan du alltså vänta med att betala till november nästa år utan att få jättehög ränta på pengarna.
Citera
2011-04-26, 18:03
Medlem
halpplss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Beroende på hur stort beloppet är så får du olika räntesatser på pengarna du "lånat" från staten.
Du kan se hur det fungerar här:
http://www.skatteverket.se/download/...grafisk_11.pdf

Räntorna ser just nu ut så här:
Bas-ränta Intäkts-ränta Låg kostnads-ränta Mellan-ränta Hög kostnads-ränta
2 % 0,9 % 2 % 2,5 % 17 %

Har du ett litet belopp så kan du alltså vänta med att betala till november nästa år utan att få jättehög ränta på pengarna.
Okej, men så stora belopp kommer det inte att handla om men säkrast är det nog att skatta på det direkt och hoppas på att få lite skatteåterbäring senare

//halppls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in