2008-10-15, 16:19
Medlem
Tänkte bara fråga, hemorrojder behöver inte göra ont även om de blöder, right?
Citera
2008-10-15, 16:46
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerra1
Tänkte bara fråga, hemorrojder behöver inte göra ont även om de blöder, right?

Är blodet rött och klart i färgen så är det nästan garanterat ingen fara. Om färgen däremot är brun eller svart och konstistensen klumpig, alltså levrat blod, så finns det anledning att vara orolig eftersom det indikerar att blödningen skett långt upp i tarmen/magen och kan vara sympton på något allvarligare. Och nej, det behöver inte göra ont.
Citera
2008-10-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är blodet rött och klart i färgen så är det nästan garanterat ingen fara. Om färgen däremot är brun eller svart och konstistensen klumpig, alltså levrat blod, så finns det anledning att vara orolig eftersom det indikerar att blödningen skett långt upp i tarmen/magen och kan vara sympton på något allvarligare. Och nej, det behöver inte göra ont.

ville egentligen bara ha svar på om hemorrojder måste göra ont eller ej då jag har för länge sen blött klart rött blod utan att jag kände nått.

Har gjort sigmoideoskopi nyligen, som är nästan som koloskopi och de konstaterade att jag har både sprickor och hemorrojder.....så jag antar att jag kan vara lugn nu (bättre än polyper och tumörer iaf)

Får anta att jag hade hemorrojder tidigare då
Citera
2008-10-26, 20:39
Medlem
tzjs avatar
Jag misstänker att jag fått hemorrojder nyligen.
Det smärtar i räven när jag skall skita, och efter att jag duschade tidigare idag, bestämde jag mig för att inspektera "ground zero".

Ser en blodröd kula som en bullseye i rävhålet! WTF!!! Ser ut som om det är en tarmdel som är på väg att krypa ut. När jag spänner rävmusklerna så sluter sig ringen om den igen. Konstanta småsmärtor i räven nu. Skall ringa vårdcentalen det första jag gör imorgon.

Och ni som tidigare har skrivit att ni gör vad som helst bara ni inte får ett läkarfinger i rävahölet:

Väx upp för i helvete...
Citera
2008-10-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Och ni som tidigare har skrivit att ni gör vad som helst bara ni inte får ett läkarfinger i rävahölet:

Väx upp för i helvete...
Nu har jag iofs inte skrivit det, men du kan väl åtminstone hålla med om att det inte är helknasigt att prova receptfri behandling (Xyloproct) innan man drar ner brallorna framför en läkare? (Och dessutom, som sagt, får ett finger eller två upp i röven.)
Citera
2008-10-27, 10:39
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Nu har jag iofs inte skrivit det, men du kan väl åtminstone hålla med om att det inte är helknasigt att prova receptfri behandling (Xyloproct) innan man drar ner brallorna framför en läkare? (Och dessutom, som sagt, får ett finger eller två upp i röven.)

Visst, det finns väl sanning i det, men på vissa låter det som om de hellre dör eller sågar av en arm hellre än får ett läkarfinger upp i kassationslagret.
Citera
2008-11-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Visst, det finns väl sanning i det, men på vissa låter det som om de hellre dör eller sågar av en arm hellre än får ett läkarfinger upp i kassationslagret.

Ringde du o kollade eller? Jag har också såna utanpåliggande hemorrojder som kommer typ 1 gång på år.. stannar i 2-4 veckor och gör att jag typ inte kan sitta ner. Sån jävla ångest är det.. Känner konstant smärtan.
Citera
2008-11-12, 22:47
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzamannen
Ringde du o kollade eller? Jag har också såna utanpåliggande hemorrojder som kommer typ 1 gång på år.. stannar i 2-4 veckor och gör att jag typ inte kan sitta ner. Sån jävla ångest är det.. Känner konstant smärtan.

Japp. Fick en tid. Blev ordinerad Xyloproct.
En salva som har samma effekt som en penna i en fitta.

Skulle uppsöka läkare om besvären inte avtagit inom 2-3 veckor. Smärta lindrar salvan däremot lite, men att blöda i rävgrytet efter varje toabesök börjar tära på nerverna...
Citera
2008-11-13, 11:07
Medlem
Kadeks avatar
Haft ett hemmorojdutbrott för flera år sen och det var inte nådigt... Var hemma hos en kompis för att hugga ved och kände hur det smärtade och kliade i röven, botade detta med en eller två spliffs och ett par stadiga skattefria drinkar. Dagen efter vaknar jag upp med en riktig smärta och märker snabbt att det är en hemmorojd i anus. Får panik med tanke på att jag skall åka iväg på en flugfiske semester nästa dag, läser om hemmorrojder online och köper salva på apoteket.

Var ju sådär trevligt att stå i ett par svettiga vadare, skita utomhus och dagligen tvätta röven ett par gånger om dagen i iskallt vatten i en vecka och för att inte nämna bilfärden på 60 mil enkel resa där åtskilliga mil spenderades på köldskadade norrländska vägar...

Hemmorojderna blev tillsut besegrade efter 3 veckor eller så, efter det har jag känt ett kliande ibland men inga utomrövliga hemmorojder har uppenbarat sig. De har väl flyttat in i anus antar jag, inga problem med avföringen har jag iaf haft vilket är skönt.

HitZoor: Så du vill hellre ha en frätande illaluktade brun sörja som sipprar ur röven än ett proktologfinger i stjärten i samband med undersökning och operation? Jag vet iaf vad jag hade valt. Är nog dessutom bra för självförtroendet om man har så jobbiga hemmorojjder, vad säger du till din partner angående den frätande illaluktade brun sörja som etsar sig fast i lakan och soffor?
Citera
2008-11-20, 22:12
Medlem
haha..flashback's roligaste tråd, utan tveckan! ....hahah...

Men varje gång jag ska skita, så när jag torkar mig, så känns det som ngt som är som en pungkula (storleken då), men sen så när jag torkar mig igen med pappret, o trycker in den lite, känns den inte längre, men då känns det tomt i min mage och det känns som att jag ska skita...

Detta är inte hemorrojder va?
Detta måste vara ngn enstaka Hemorrojd, eftersom den bara kommer när jag ska skita, sen trycker jag in den o vips är den inne i sin lilla lya.
Citera
2009-01-15, 00:08
Medlem
Hemorojjder? Hjälp!

Hej, jag har som vanligt börjat att nojja lite. När jag sket idag så kom jag att tänka på att alla de senaste gångerna jag skitit (under 2 veckor) så kommer det alltid slem/vatten liknanade ur rumpan på mig, efter att jag bajsat ut mina bajskorvar. Iallfall, Jag brukar alltid torka mig överdrivet noga och länge, så ibland så kan jag börja blöda lite. Men idag så blev jag nojjig och kollade om jag hade hemórojjder, har ingen aning om hur de ser ut, men precis.. eller en liten bit innanför analöppningen så var det som två kuddar typ. Det gör inte ont om jag känner på dom eller nått. Uhm, jag får lite ont i röven efter jag har skitit men brukar gå över. Jag kan sitta å allt sånt helt normalt. Det jag har tänkt på är att det kommer ut som små "pruttar" ur analen på mig, dom luktar inte lr nått å de känns som mini pruttar. De låter inte häller. bör jag vara orolig?

Om jag inte känner några symptom så behvöer jag väll inte bry mig om det ?
Citera
2009-01-15, 00:27
Medlem
kuzikans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingviking
Om jag inte känner några symptom så behvöer jag väll inte bry mig om det ?

Nej självklart inte, håll bara ett öga på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in