2007-03-07, 23:59
Medlem
trooploopers avatar
käka fibrer!!

annars finns det massor med information på internet. Googla, www.internetmedicin.se eller patientföreningar etc
Citera
2007-03-08, 01:22
Bannlyst
hur undviker man hemorröjder?

hur undviker man hemmorröjder? Jag har, peppar peppar, aldrig haft det och jag vill defnitivt inte få det nångång, en kompis till mig har haft det däremot, och det lät inte trevligt precis, tror inte det var så allvarligt just för honom men han hade svårt på bussen, att det ömmande i asrlet och så. Finns det personer som inte kan få hemorrojder?
Citera
2007-03-10, 18:31
Medlem
Jag käkade under en period extremt fiberrikt...en massa fullkornsprodukter av alla dess slag. Det gjorde att mina korvar blev för stora för min anals bästa, och hemorrojderna kom som ett brev på posten. Nu har jag dragit ned på fibrerna till rimliga gränser, samt ser till att inte sitta still för länge...problemen är mycket mindre, om inte helt borta.

Undvik även att krysta på toan.
Citera
2007-03-10, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victric
Jag käkade under en period extremt fiberrikt...en massa fullkornsprodukter av alla dess slag. Det gjorde att mina korvar blev för stora för min anals bästa, och hemorrojderna kom som ett brev på posten. Nu har jag dragit ned på fibrerna till rimliga gränser, samt ser till att inte sitta still för länge...problemen är mycket mindre, om inte helt borta.

Undvik även att krysta på toan.

är små korvar att eftersträva för att inte åka på hemorröjder?
Citera
2007-03-11, 00:32
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
Finns det personer som inte kan få hemorrojder?

Ja, de utan röv.

Det är svårt att helt gardera sig mot hemorrojder, en vacker dag när du minst anar det slå det till.
Citera
2007-03-11, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
är små korvar att eftersträva för att inte åka på hemorröjder?

Ja, ju lättare de kommer ut, desto mindre måste analöppningen töjas, och ju mer besparas blodkärlen (som om de går sönder bildar hemorrojder)
Citera
2007-03-11, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victric
Ja, ju lättare de kommer ut, desto mindre måste analöppningen töjas, och ju mer besparas blodkärlen (som om de går sönder bildar hemorrojder)

aha, på så vis. Jag har aldrig fått nåt riktigt grepp om hur det bildas. Är analspricka samma sak som hemorröjder? Om nån är riktigt riktigt hård kan det ju bli en liten spricka i anus, leder det i sin tur till hemoröjder?
Bögar borde ju lätt åka på det.
Citera
2007-03-11, 20:18
Medlem
ants avatar
Hur vet man när man fått hemorojder, är det något man märker direkt eller kan det komma smygandes?
Och hur minskar man riskerna för att eventuellt åka på skiten?

Låter ju som något man vill undvika
Citera
2007-03-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant
Hur vet man när man fått hemorojder, är det något man märker direkt eller kan det komma smygandes?
Och hur minskar man riskerna för att eventuellt åka på skiten?

Det finns både inre och yttre hemorrojder.

Om du har en yttre hemorrojd kan du känna den som en liten kula utanför ändtarmsöppningen. Kulan kan göra ont när den är uppspänd av blod och kanske inflammerad. Vanliga symtom är också blödning från ändtarmen, sveda och klåda.

Det går att minska riskerna genom att torka försiktigt, inte krysta vid skitning, undvika långdragen förstoppning eller diarre, äta fiberrik mat regelbundet och att röra sig mer.

Några bilder på hemorrojder...
Citera
2007-03-12, 16:15
Medlem
Stor-Orvars avatar
Spricka

Anussprickningar och hemorrojder är inte samma sak. Anussprickor får man om man töjer anus för hårt, exempelvis om man är extremt hård i magen och klumpen blir för stor för ringmuskeln, eller om man bökar på med för stora tingestar om man har den läggningen. Den typen av sprickningar är rätt obehagliga, eftersom anusmuskeln löper risk att försvagas - det är ju muskeln som har gått sönder i större eller mindre omfattning.

Hemorrojder är åderbråck i trakten av anus. kommer sej oftast av att man helt enkelt krystar för hårt eller för länge när man går på toa. Enklaste sättet att undvika dem är att sköta om sin mage - regelbundna tider, fiberrik mat, mycket vätska.

Just detta med rikligt med vätska är det många som missar. Om man ökar sitt fiberintag och inte ökar vätskeintaget i motsvarande grad blir det som att skita betong, nämligen. Aja baja, typ :-)
Citera
2007-03-27, 12:24
Medlem
Brandon Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Jag har haft mina i flera år, skulle sakna dom enormt om de försvann.

Jag har med haft mina hemorojder riktigt länge. men har aldrig haft några direkt problem med det. Det gör sällan ont och när det väl gör det så är smärtan överkomlig. Det är väl därför jag dragit mig för att gå till en läkare och kolla upp det ordentligt.

Men men. Kommer de någonsin försvinna av sig själv, eller krävs det alltid läkarvård för såna långvariga hemorojder att försvinna? Då behåller jag dem nästan hellre
Citera
2008-01-13, 13:59
Medlem
Jag heter Regiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandon Boyd
Jag har med haft mina hemorojder riktigt länge. men har aldrig haft några direkt problem med det. Det gör sällan ont och när det väl gör det så är smärtan överkomlig. Det är väl därför jag dragit mig för att gå till en läkare och kolla upp det ordentligt.

Men men. Kommer de någonsin försvinna av sig själv, eller krävs det alltid läkarvård för såna långvariga hemorojder att försvinna? Då behåller jag dem nästan hellre

Ah..en ideologisk broder, vi så att säga sitter på samma mugg (symbal) jag har varit 1 gång på sjukstugan när det debuterade för 2 år sedan..och tilllät inte proktologen att kolla min fisring då, han uteslöt ändå cancer för att jag är så ung..ingen cancer i släkten & är ständigt sjukt stillasittande, utan jag fick 1 packe stolpiller som tog slut skapligt fort, vete fan om det hjälpe..i två års tid har jag haft hit & run hemorojder, som slår till kanske 1 gång i månaden vid 3-4 närliggande skitningar sedan försvinner det, det är jävligt obehagligt varje gång det blöder..men samtidigt försöker jag intala mig stjälv att om det här vore bajs-cancer hade jag varit död eller iaff betydligt sjukare vid det här laget med tanke på att detta pågått så länge, så därför går jag inte tillbaka till nån läkare eftersom inget annan åkomma än ovanstående kan vara värd den hemska undersökningen/behandlingen anser jag..ovissheten är jobbig varje gång det skiter sig men det är skit (symbal) man får ta anser jag

Det jag oroar mig för lite är att jag ska få anemi, frågan är om blodet jag förlorar hinner återskapas på nån månad? nån som har koll på hur snabbt kroppen skapar nytt blod?
Senast redigerad av Jag heter Regis 2008-01-13 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in