2011-11-18, 09:29
Citat:
Det är ju för fan något man väljer som snut. Ska inte rökdykare och yrkesmilitärer ta risker heller? DET HÖR TILL JOBBET, och att vara polis är något man VÄLJER. Ingen tvingar dig att vara polis. Men man kan bli tvingad att vara militär, och de flesta länder har alltifrån fängelse till dödsstraff för en militär som vägrar ta riskerna som ingår, även om den tvingades in i militären i förstaläget. Som polis så MÅSTE man ta risker, annars är man en dålig polis. Och hur stor "risk" är det egentligen för 2 poliser beväpnade med pepparspray, batonger, handklovar och pistoler att gå emot 5-6 fjortonåringar beväpnde med grus från marken, en grön lampa och omskurna prinskorvar? Fan jag tar större risker än så varje dag i mitt jobb.
Ursprungligen postat av Camaka
Jag tycker att polisen skall ingripa, det säger jag inte mot, men varför skall dem ta risker? I vilket annat jobb tar riskerar man sin hälsa för arbetets skull? Ser inget syfte i det. Att backa hem och invänta förstärkning visar mer på ett sund poliskår anser jag.
Att de får använda bifogat våld i en tjänsteåtgärd har inte med saken att göra angående om polisen skall ta risker eller inte.
Du kan jämföra det med vilket yrke som helst, vi kan ta något extremt, militär, soldat, inte möter 2 st soldater i krig en större styrka ytan att backa hem och kalla på förstärkning, varför utsätta sig för risk, ingen militär styrka skulle anfalla en större numerär, finns ingen anledning alls.
Vad man anser är dåligt att tjäna är nog rätt individuellt, ingångslönen i snitt i Sverige för en polis är idag 20 tusen kronor. Ingångslönen för någon som står på volvo och skruvar på bildörrar är nog det samma, ser man på kunskapsnivå, utbildning och arbetsbelastning så tjänar polisen i det hänseendet dåligt. Inte för att jag på något sätt anser att det är dåligt att skruva på bildörrar på volvo, missuppfatta mig inte.
Att de får använda bifogat våld i en tjänsteåtgärd har inte med saken att göra angående om polisen skall ta risker eller inte.
Du kan jämföra det med vilket yrke som helst, vi kan ta något extremt, militär, soldat, inte möter 2 st soldater i krig en större styrka ytan att backa hem och kalla på förstärkning, varför utsätta sig för risk, ingen militär styrka skulle anfalla en större numerär, finns ingen anledning alls.
Vad man anser är dåligt att tjäna är nog rätt individuellt, ingångslönen i snitt i Sverige för en polis är idag 20 tusen kronor. Ingångslönen för någon som står på volvo och skruvar på bildörrar är nog det samma, ser man på kunskapsnivå, utbildning och arbetsbelastning så tjänar polisen i det hänseendet dåligt. Inte för att jag på något sätt anser att det är dåligt att skruva på bildörrar på volvo, missuppfatta mig inte.
Svenska snutar är så jävla dåliga. Hela svenska systemet är det. Läs bara alla uttalanden om kriminalvårdare och poliser och politiker osv om just den här händelsen, "det är ungdomar som har det svårt", "de är rastlösa", "det händer inte så mycket", "vi försöker plocka upp riskungdomar för ungdomsbrottslighet för att ge dom råd och stöd", osv. Fan, det enda som hjälper sådana här människor är bestraffning. Endast i samband med bestraffning ger "råd och stöd" något, först måste man betinga beteendet "inte vara kriminell", sen kan man få brottslingarna att trivas med det. Lite som med en hund, eller ett barn, där du betingar beteenden genom bestraffningar, och SEN inser hunden/barnet varför det sättet som de blev bestraffade för är fel och det "rätta" sättet är rätt.
Jag menar, jag var också rastslös och hade det svårt i den åldern, och det hände ingenting där jag bodde. Fan, så är det fortfarande. Men inte fan drog jag runt och vandaliserade för en halv miljon på en kväll för att sedan försöka skada polier. Vandalisera som 14-åring, visst, det gjorde jag väl i viss mån, men inget sådär grovt. Man förstod ändå var gränsen gick. Men om det här är "pojkar", "bus-streck" osv, hur kommer det sig att 2 snutar inte vågade bryta upp kriminaliteten som pågår? Jag förstår att två snutar inte går in i ett bankrån mot 5-6 beväpnade rånare, men att inte våga gå in i vad de själva kallar för i princip ett "bus-streck" och "rastlöshet", då tycker jag fan deras ord och deras aktioner skiljer sig alldeles för mycket.
Hela det svenska systemet är så jävla mjäkigt. Det är inte "synd" om kriminella svin. Eller det kan det ju vara på sätt och vis, men det ursäktar inte deras beteende. Man kan ha det jobbigt utan att förstöra för alla andra. Så agerar de flesta (svenskar) som har det jobbigt.
Jag är så fruktansvärt less på sånt här. Men vi kommer aldrig få se krafttag i sådana här fall, om inte nåt nytt parti tar en stor andel av riksdagssätena i framtiden. Dagens partier är mjäk mjäk mjäk i alla dessa frågor. Det enda området man sätter hårt är mot knarkare, och de skadar inga andra människor utöver sig själva. Dessa som kastar sten på polisen får garanterat mindre straff än vad de fått om de suttit i Berga och rökt cannabis tillsammans. Det irriterar mig nåt enormt hur polisen gör i princip allt fel i Sverige.