• 1
  • 2
2011-04-25, 00:02
Medlem
Sebbelinis avatar
Jag har kollat tidigare trådar om ämnet och samtliga har kukat ur med "gränsvärden" och "vanliga matematiska operationer funkar inte" och "men för helvete, fatta då ungjävel".

Så här är en annan approach:
Ponera att du befinner dig på en repstege som sträcker sig oändligt långt åt båda hållen.

Var är du om du har klättrat oändligt länge?
Var är du om du har klättrat oändligt länge och oändligt snabbt?
Hur lång blir repstegen om du skär av den delen som befinner sig under dig?
Vad händer med dig när du skär av repstegen?
Hur vet du vad som är upp/ner?
Om du vet att en polare till dig hänger och chillar nånstans på repstegen, hur lång tid tar det för dig att hitta honom/henne?
Om du tar bort varenda pinne som du passerar, hur många pinnar är det kvar på stegen när du har klättrat oändligt länge?
Säg att någon skär av repet någonstans på stegen, hur lång tid tar det innan du märker det?
Citera
2011-04-25, 00:26
Medlem
1oändligt långt borta
2oändligt långt bort
3oändligt långt
4du faller mot oändligheten
5det finns oändligt många pilar på repet för upp resp ner
6oändligt lång tid
7oändligt många pinnar
8oändligt lång tid

oändligt lätta frågor
Citera
2011-04-25, 00:28
Medlem
Nattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbelini
I mitten.
I mitten
Oändligt lång.
Va?
Eh?
Om du vet att en polare till dig hänger och chillar nånstans på repstegen, hur lång tid tar det för dig att hitta honom/henne?
Denna va lite rolig. Har du oändlig tur så upptäcker du han ganska snart, men troligast är att det tar oändligt lång tid.
Om du tar bort varenda pinne som du passerar, hur många pinnar är det kvar på stegen när du har klättrat oändligt länge?
Oändligt många.
Säg att någon skär av repet någonstans på stegen, hur lång tid tar det innan du märker
det?
Samma svar som med polaren; Troligast är att det tar oändligt lång tid.
Svar i det fetstilta. Fan, jag vet att det är svårt att greppa, inte säkert på att jag fått alla rätt, men någon får gärna fylla i.
Citera
2011-04-25, 00:35
Medlem
adequates avatar
Ovanstående två skribenter gissar förmodligen bara; det enda sättet att ge svar är medelst matematik, och det enda vettiga sättet att räkna på detta är mha gränsvärden. Utan gränsvärden är såväl frågorna som eventuella svar ren nonsens, då vanliga matematiska operationer inte fungerar. Vidare, din "approach" är bara annorlunda i det avseendet att matematiken är tillämpad istf ren.

Citera
2011-04-25, 00:39
Medlem
Vet inte om tanken var att vi verkligen skulle svara på frågorna eller om de bara var avsedda att få läsarna att tänka till.

Citat:
Här kommer jag med ett annat svar än de som har svarat före mig: ändlig tid.

Om jag hoppar in på ett steg i repstegen och sedan klättrar omväxlande uppåt och nedåt med allt fler steg innan jag byter riktning, så kommer jag hitta min kompis någon gång, vilket innebär inom ändlig tid.

Citat:
Ursprungligen postat av rutgerben123
oändligt lätta frågor
Och ändå svarar du fel på hur lång tid det tar att hitta polaren...
Citera
2011-04-25, 00:51
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973

Om jag hoppar in på ett steg i repstegen och sedan klättrar omväxlande uppåt och nedåt med allt fler steg innan jag byter riktning, så kommer jag hitta min kompis någon gång, vilket innebär inom ändlig tid.
Detta påminner mig om en grej jag läste nyligen: Har jag rätt i att, om du för varje steg låter säg en slantsingling avgöra huruvida du ska gå upp eller ned, så kommer det fortfarande ta ändlig tid att hitta polaren, oavsett var på stegen hen är?
Citera
2011-04-25, 00:52
Medlem
dankoreliuss avatar
Citat:

Oändligt långt från där du startade.

Oändligt mycket längre än du hade hunnit om du bara klättrat oändligt länge ELLER oändligt snabbt.

En oändlighet minus en oändlighet.

beror på hur skicklig du är på att hantera en kniv, samt hur mycket du tar åt dig psykiskt av att skada materiella ting. Är det du som står som ägare till stegen? kommer du på något vis hållas ansvarig? Måste du städa upp den oändligt långa stumpen?

prova att släppa ett föremål (kniven!?) och studera åt vilket håll den faller. statistiskt sett brukar det vara neråt. Om du inte observerar att föremålet faller åt något håll är du i tyngdlöshet, troligen yttre rymden och i så fall är riktningen ditt minsta problem. Sök genast upp en trycksatt behållare, syre och ett skydd mot strålning och sluta laja runt på stegen!

Är det en dryg jävel så hittar han dig. Är det han som lånade din Optimus Prime på mellanstadiet och sen aldrig lämnade tillbaka den, förmodligen aldrig. Och OM du skulle hitta honom skulle han inte kännas vid att han har din Optimus Prime.

Färre än när du började, men tyvärr fortfarande oändligt många.

Säg att någon skär av repet någonstans på stegen, hur lång tid tar det innan du märker det?
Ha, om du faller i tyngdlöshet (se svar ovanför) kan det vara så att någon kapat stegen över den punkt du befinner dig. Så om du märker att du befinner dig i tyngdlöshet men kan andas är det dags att börja gripas av panik för om en oändligt lång tid kommer du att träffa marken.

Hoppas mina svar håller måttet
Senast redigerad av dankorelius 2011-04-25 kl. 00:56.
Citera
2011-04-25, 00:57
Medlem
Sjograss avatar
Beror på om gravitation är inblandat.

Beror på om gravitation är inblandat, och man får antagligen reda på det om man skär av repstegen.

Om man utgår från att man är på mitten hela tiden borde det vara hälften kvar.

Ganska intressant diskussion, saknar dock logik.
Senast redigerad av Sjogras 2011-04-25 kl. 01:53.
Citera
2011-04-25, 02:06
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Detta påminner mig om en grej jag läste nyligen: Har jag rätt i att, om du för varje steg låter säg en slantsingling avgöra huruvida du ska gå upp eller ned, så kommer det fortfarande ta ändlig tid att hitta polaren, oavsett var på stegen hen är?

Inte om polaren är oändligt långt borta?
Citera
2011-04-25, 02:07
Medlem
matteyass avatar
"My computer's so fast it finishes an infinite loop in 5 minutes."

Citat:
Ursprungligen postat av manne1973

Intressant, det låter vettigt. Jag har en fundering däremot, hoppas du förstår vad jag är ute efter och att du förlåter mitt val av exempel - jag såg inget annat sätt att presentera frågeställningen på.

Betrakta decimalutvecklingen '0.999...'. Går det att befinna sig på en plats inom denna decimalutveckling så att vi har ett oändligt antal 9or som har större signifikans än den plats vi befinner oss på? Så att det finns oändligt med nior både till höger och vänster om den plats vi befinner oss på, så att säga.

Om det är möjligt; går det i sådana fall att förflytta sig till en godtycklig given position genom den metod du beskriver i det jag citerat?
Citera
2011-04-25, 09:11
Medlem
Citat:
Jag tror att det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Betrakta decimalutvecklingen '0.999...'. Går det att befinna sig på en plats inom denna decimalutveckling så att vi har ett oändligt antal 9or som har större signifikans än den plats vi befinner oss på? Så att det finns oändligt med nior både till höger och vänster om den plats vi befinner oss på, så att säga.
Nej. Du har alltid ett ändligt antal nior till vänster och ett oändligt antal till höger.
Citera
2011-04-25, 14:19
Medlem
Citat:

Du kommer med sannolikhet 1 hitta polaren inom ändlig tid. Det kan ju fortfarande vara t.ex. så att du råkar få krona varje gång.

Däremot tror jag väntevärdet för tiden det tar att hitta polaren är oändlig, oavsett var polaren befinner sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in