• 1
  • 2
2011-04-24, 21:24
Medlem
8FJN349Ds avatar
Scenario: Dollarn har blivit så värdelös att man måste ha en skottkärra full med sedlar för att köpa ett suddgummi.

Hur skulle det påverka Sverige, vad skulle hända? Och hur skulle det gå med kronan?
Citera
2011-04-24, 21:26
Medlem
antecSs avatar
faller dollarn så mycket skulle hela världsekonomin kollapsa, så då sitter vi i skiten allihopa
Citera
2011-04-24, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antecS
faller dollarn så mycket skulle hela världsekonomin kollapsa, så då sitter vi i skiten allihopa
Jag säger bara Zeitgeist.
Citera
2011-04-24, 21:31
Medlem
antecSs avatar
eller har jag fel? Men som de e nu håller USA och Kina liv i varandras ekonomi.
Citera
2011-04-24, 21:36
Medlem
8FJN349Ds avatar
Citat:
eller har jag fel? Men som de e nu håller USA och Kina liv i varandras ekonomi.

Men Kina kan väl inte ha lika stora problem som USA? Kina tillverkar ju mängder med olika produkter till skillnad mot USA som bara verkar exportera en enda sak, nämligen färskpressade dollars. (fan va tufft jag fick till den meningen hehe)
Citera
2011-04-24, 21:38
Medlem
Kina har inga problem alls, det går asbra för dom. Däremot kommer det inte längre gå asbra för dom om USA krashar, därav är de USAs livlina, och kommer nog förbli det ett långt tag framåt..
Citera
2011-04-24, 21:39
Medlem
antecSs avatar
Kina har stora delar av sina pengareserver i just dollar och mycket av det som tillverkas i Kina säljs i just USA vilket gör dem väldigt beroende av varandra
Citera
2011-04-24, 21:42
Medlem
8FJN349Ds avatar
Citat:
Kina har stora delar av sina pengareserver i just dollar och mycket av det som tillverkas i Kina säljs i just USA vilket gör dem väldigt beroende av varandra

Vad jag har hört så har kina börjat sälja av sina dollar + att det har diskuterats om att ersätta dollarn som reservvaluta.

Men det är offtopic. Vad kommer hända i Sverige om dollarn har kraschat helt?
Är ädelmetaller den bästa försäkringen man kan investera i för att klara sig så bra som möjligt?
Citera
2011-04-24, 21:46
Medlem
antecSs avatar
Jag tror helt klart att förmågan att tillverka livsmedel kommer vara högvaluta när dollarn kollapsar eftersom matbristen i värden bara kommer att öka i takt med att befolkningen ökar och vi förstör jorden.
Citera
2011-04-24, 23:10
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Jag tror helt klart att förmågan att tillverka livsmedel kommer vara högvaluta när dollarn kollapsar eftersom matbristen i värden bara kommer att öka i takt med att befolkningen ökar och vi förstör jorden.

Det där är ett scenario vi är långt långt ifrån, om vi i väst skulle ge bort all mat som vi slängde så skulle det med stor sannolikhet kunna föda nästan varje människa på jorden. Vi pratar mat & distributions relaterade problem när vi når runt 15 - 20 miljarder människor. Även då finns det sätt att undvika problem. Men visst, i takt med global uppvärmning, jordbruk som ansträngts för hårt och bli obrukbara, i takt med en ökad aptit för kött kommer att skapa problem.

om något så kommer det vara tillgången på färskvatten som kan komma att avgöra.

Olja är väll i den närmsta framtiden det som bytt ut gulden som kommer vara det valutorna i världen är peggade efter.

Om dollarn nu går mot sitt oundvikliga öde blir det länder som Kina, Taiwan, Japan Mfl som har investerat tungt i Amerikanska statsobligationer och dylikt som åker på smällen. Svenska ekonomin kommer helt klart påverkas, men vi kommer inte nå en hyperinflation al lá Zimbabwe. Eftersom vår ekonomi är exportorienterad så kommer vi påverkas med en minskad sysselsättning, och en negativ BNP tillväxt som hela EU-sammarbetet skulle gå emot. Skulle USA som den Ekonomiska Titan den är kollapsa helt och ett "state-of-emergency" utkallas och en form av anarki börja regera då är det dags att börja hamstra varor och börja kolla hos olika butiker för en bra diesel generator.
Citera
2011-04-25, 10:55
Medlem
8FJN349Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Det där är ett scenario vi är långt långt ifrån, om vi i väst skulle ge bort all mat som vi slängde så skulle det med stor sannolikhet kunna föda nästan varje människa på jorden. Vi pratar mat & distributions relaterade problem när vi når runt 15 - 20 miljarder människor. Även då finns det sätt att undvika problem. Men visst, i takt med global uppvärmning, jordbruk som ansträngts för hårt och bli obrukbara, i takt med en ökad aptit för kött kommer att skapa problem.

om något så kommer det vara tillgången på färskvatten som kan komma att avgöra.

Olja är väll i den närmsta framtiden det som bytt ut gulden som kommer vara det valutorna i världen är peggade efter.

Om dollarn nu går mot sitt oundvikliga öde blir det länder som Kina, Taiwan, Japan Mfl som har investerat tungt i Amerikanska statsobligationer och dylikt som åker på smällen. Svenska ekonomin kommer helt klart påverkas, men vi kommer inte nå en hyperinflation al lá Zimbabwe. Eftersom vår ekonomi är exportorienterad så kommer vi påverkas med en minskad sysselsättning, och en negativ BNP tillväxt som hela EU-sammarbetet skulle gå emot. Skulle USA som den Ekonomiska Titan den är kollapsa helt och ett "state-of-emergency" utkallas och en form av anarki börja regera då är det dags att börja hamstra varor och börja kolla hos olika butiker för en bra diesel generator.

Jag tycker det är riktigt intressant att de flesta länder försöker göra sig av med dollarn.
Sverige gick väl från 37% till 20% om jag inte minns fel.
(Dålig källa så vet inte om det stämmer)

Dollarn kommer rasa, jag känner det i knäna.
Citera
2011-04-25, 12:14
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Hur kommer ni fram till allt är bra i Kina? Landet har en valuta som är medvetet låg, stiger den så blir det jobbigt i Kina, en fastighetsbubbla utan dess like samt ökande arbetslöshet. Kina är långt ifrån okej...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in