2011-04-24, 20:03
Medlem
Jag tror själv på asagudarna, och en gamling lärde mig en gång i tiden och berättade gamla historier hur våra gammel gammel gammel gammel gammel gammel gammel gammel gammel gammel föräldrar åt och brukade flugsvamp, just innan striderna för gå bärsärk än jättarna i valhall.

Har ni några tips hur man ska bruka denna underbara skapelse av fyr? Har tänkt koka den i en sopa som jag senare ska äta.
Citera
2011-04-24, 20:07
Medlem
Ramaskriets avatar
Att vikingar käkade flugsvamp för att trippa är inget annat än en myt.
Citera
2011-04-24, 20:08
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Fan vad du ska hålla på att göra dumma trådar idag, testa sök på "flUgsvamp", då hittar du allt du behöver veta.
Citera
2011-04-24, 21:42
Medlem
BenAsslicks avatar
4 sekunders sökande gav mig (bland annat) denna tråden : https://www.flashback.org/t220100

Hur jävla svårt är det att söka egentligen? ..Det är ett jävla ord som ska skrivas i..
Citera
2011-04-24, 21:50
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet

Inte alls. Man vet att de _inte_ gjorde det för att gå bärsärk, dock så ingick flugsvamp i flera maträtter som de åt, och antagligen även trippade på.
Citera
2011-04-25, 01:54
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Inte alls. Man vet att de _inte_ gjorde det för att gå bärsärk, dock så ingick flugsvamp i flera maträtter som de åt, och antagligen även trippade på.
Finns det några källor på det? Jag läste i en bok om så kallade faktoider att påståendet är en mycket gammal myt.
Citera
2011-04-25, 06:30
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Finns det några källor på det? Jag läste i en bok om så kallade faktoider att påståendet är en mycket gammal myt.
Det är en myt och det är bekräftat att det är en myt eftersom man vet när myten uppstod.
Citera
2011-04-25, 21:27
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:

Påståendet om att flugsvamp traditionellt användes av våra vikingar för att förorsaka bärsärkarraseri är falskt, det är en myt och inget mer. Dock användes det till mat som sagt. Nu finner jag inte källan, men jag har bland annat läst ett gammalt recept från rätt tidsålder på en soppa, innehållande flugsvamp.
Citera
2011-04-27, 01:19
Medlem
Extremegrinders avatar
Citat:
De kan mycket väl ha ätit flugsvamp, även om det mycket riktigt inte finns något som styrker det påståendet, vad jag vet åtminstone.

@N2O/THC: Intressant om det stämmer!
Citera
2011-04-27, 15:37
Medlem
Joheins avatar
Varför skulle dom inte ha ätit flugsvamp? Och gjorde dom inte det, så lär dom ju knaprat toppisar!
Citera
2011-04-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johein
Varför skulle dom inte ha ätit flugsvamp? Och gjorde dom inte det, så lär dom ju knaprat toppisar!

Norden har traditionellt sett varit en plats där vi undvikit svamp, eller "komat" som det ofta kallats. Då många arter är giftiga är det ganska rimligt att en tradition där man håller sig borta från svamp upprättas, vilket är fallet på många platser i världen.
Citera
2011-04-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .PHP
Har tänkt koka den i en sopa som jag senare ska äta.
Sopan i det här sammanhanget är ju du..

Du får inget bärserkarraseri på flugsvamp och det är inte speciellt roligt att trippa på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in