2011-04-24, 19:36
Medlem
Mummies avatar
Jag är ute med mina hundar i koppel och en grannes hund hoppar över det låga staket de har och attackerar mig och hundarna, eventuellt biter mina hundar.
Min stora hund skyddar oss och biter tillbaka, vad händer med min hund vid polisanmälning? (jag är den som polisänm)
Hunden hoppar över staketet och jag sparkar bort hunden hårt, vad händer då vid polisanmälning?

Tillägger att detta kommer snart hända, en hundilsk Ridgeback handlar det om och ägarna lyssnar inte.
I Lördags för en vecka sedan attackerade Rigdebacken en annan grannes hund, en Schäfer, och högg den i höften och armbågen, denna Schäfer hade koppel och provocerade inte alls, bara gick förbi.

Denna Rigdebacken har skrämt min lilla hund så hon vågar inte gå förbi detta hus utan stora hunden är med.
Min stora hund är en renrasig stor Amstaff, har det också en betydelse vid eventuell anmälning?

Ja, tyvärr måste jag gå förbi detta hus när jag ska ut med hundarna.

Vad gäller och vad händer vid den kommande polisanmälningen?
Citera
2011-04-24, 20:21
Medlem
charkovs avatar
Givetvis har grannen brustit i uppsyn över sin hund och skall stå för uppkommna skador hunden tillfogat andra!.
Citera
2011-04-24, 20:30
Medlem
Beaumonts avatar
En fråga som gäller tolkning av lag, hör nog bättre hemma i Juridik-delen. Finns flera trådar om det där, exempelvis denna.

Generellt kan man säga att strikt ägaransvar gäller. Den skada hunden orsakar får ägaren ersätta, oavsett om hunden var kopplad eller ej.

Om du däremot sparkar på hunden blir det helt andra förutsättningar. Då kommer det troligen anses, i det fall som du beskriver, att du handlade i nöd.
Citera
2011-04-24, 22:53
Medlem
Jag tycker frågan hör hemma här.

Lagen om hundar som skadar varandra är enkel och tydlig. Grundregeln är att ägaren till en hund som skadar annan hund är ersättningsskyldig. Lagen gäller även om din kopplade hund skadar en lös hund som anfaller er.
Man gör oftast ett undantag om en kopplad hund blir anfallen av en lös hund och den kopplade hunden skadar den anfallande hunden. Vid sådana tillfällen brukar man 50/50 principen när man fördelar kostnaderna. Du och den andra ägaren kan komma dela kostnaderna om man bedömer saken så.

Så ser lagen ut. Jag tycker som säkert de flesta av er att detta är fel och att den ansvarige ägaren för den lösa hunden ska stå för alla kostnader om det blir skador även på den lösa hunden men så är det inte enligt lagen.
Citera
2011-04-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Jag är ute med mina hundar i koppel och en grannes hund hoppar över det låga staket de har och attackerar mig och hundarna, eventuellt biter mina hundar.
Min stora hund skyddar oss och biter tillbaka, vad händer med min hund vid polisanmälning? (jag är den som polisänm)
Hunden hoppar över staketet och jag sparkar bort hunden hårt, vad händer då vid polisanmälning?

Tillägger att detta kommer snart hända, en hundilsk Ridgeback handlar det om och ägarna lyssnar inte.
I Lördags för en vecka sedan attackerade Rigdebacken en annan grannes hund, en Schäfer, och högg den i höften och armbågen, denna Schäfer hade koppel och provocerade inte alls, bara gick förbi.

Denna Rigdebacken har skrämt min lilla hund så hon vågar inte gå förbi detta hus utan stora hunden är med.
Min stora hund är en renrasig stor Amstaff, har det också en betydelse vid eventuell anmälning?

Ja, tyvärr måste jag gå förbi detta hus när jag ska ut med hundarna.

Vad gäller och vad händer vid den kommande polisanmälningen?

Jag beskrev nyss vad lagen säger om skador på djuren.

När det gäller din granne och deras dåliga koll på sin hund är en annan sak. Vänd dig till din kommun och berätta om saken. Hundägare som inte har koll på sina hundar kan bli belagda med tvångsåtgärder om de inte har koll på sin hund.
Varje anmälan diarieförs dessutom så blir det fler anmälningar kan de komma få större problem än så.

När det gäller din egen hund (bestäm dig om den ska vara liten eller stor) undrar jag lite över eran ömsesidiga relation. Vilka signaler skickar din hund ut på promenaden? Går hunden snällt bredvid dig eller har den ett långt koppel? Hur agerar din egen hund vid möten med andra hundar?
Senast redigerad av catami 2011-04-24 kl. 23:10.
Citera
2011-04-25, 12:41
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
När det gäller din egen hund (bestäm dig om den ska vara liten eller stor) undrar jag lite över eran ömsesidiga relation. Vilka signaler skickar din hund ut på promenaden? Går hunden snällt bredvid dig eller har den ett långt koppel? Hur agerar din egen hund vid möten med andra hundar?
Eftersom TS skriver:

"Denna Rigdebacken har skrämt min lilla hund så hon vågar inte gå förbi detta hus utan stora hunden är med." Samt: "Jag är ute med mina hundar i koppel"

Gissar jag att TS har en stor och en liten hund?
Citera
2011-04-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Eftersom TS skriver:

"Denna Rigdebacken har skrämt min lilla hund så hon vågar inte gå förbi detta hus utan stora hunden är med." Samt: "Jag är ute med mina hundar i koppel"

Gissar jag att TS har en stor och en liten hund?

Så är det förståss. Jag får väl be om ursäkt för att jag läste dåligt.
Citera
2011-04-25, 16:20
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Så är det förståss. Jag får väl be om ursäkt för att jag läste dåligt.

Gör inget, det är lätt att läsa fel.
Vi skyller på värmen.

Min stora hund struntar i andra hundar när vi är ute, om det inte är löpande tikar såklart.
Han vet han inte får hälsa på andra hundar eller människor om jag inte vill annat.

Däremot om Rigdebacken nu attackerar så tror jag han kan göra denna hund illa för att försvara oss, det gör mig orolig.
Idag fick jag veta att det nu i dagarna flyttat in en familj med en GD som också är ilsken, jag menar, tjohoo, vad folk kan ta hand om sina djur.
Denna hoppar visst också över och ska vara en större modell av GD, har inte sett den själv ännu.

Vart ska man gå och hur i hela friden ska man göra?
Mina hundar har högt staket, de är inte aggressiva, ska de bli straffade om de försvara sig?

Kul sommar detta blir.
Citera
2011-04-26, 01:09
Bannlyst
Citat:
Gör inget, det är lätt att läsa fel.
Vi skyller på värmen.

Min stora hund struntar i andra hundar när vi är ute, om det inte är löpande tikar såklart.
Han vet han inte får hälsa på andra hundar eller människor om jag inte vill annat.

Däremot om Rigdebacken nu attackerar så tror jag han kan göra denna hund illa för att försvara oss, det gör mig orolig.
Idag fick jag veta att det nu i dagarna flyttat in en familj med en GD som också är ilsken, jag menar, tjohoo, vad folk kan ta hand om sina djur.
Denna hoppar visst också över och ska vara en större modell av GD, har inte sett den själv ännu.

Vart ska man gå och hur i hela friden ska man göra?
Mina hundar har högt staket, de är inte aggressiva, ska de bli straffade om de försvara sig?

Kul sommar detta blir.

Dåligt läge. Men ta med en kamera när du går ut med hundarna och filma när du går förbi för om någon av hundarna attackerar så har du bevis på att dina hundar inte har gjort någonting för att provocera den andra hunden. Hoppas att din amstaff sliter hundarna i bitar om det blir en attack.
Citera
2011-04-26, 08:42
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Dåligt läge. Men ta med en kamera när du går ut med hundarna och filma när du går förbi för om någon av hundarna attackerar så har du bevis på att dina hundar inte har gjort någonting för att provocera den andra hunden. Hoppas att din amstaff sliter hundarna i bitar om det blir en attack.

Ja, alltså, det är det jag misstänker han kan göra och det vill jag inte.
Ni vet hur dåligt rykte min hundras har och ni kan se tidningsrubrikerna framför er om detta händer, det är min hund som får skulden.

Vi har högt staket, ja t.o.m en port med hög vägg som gör att hundarna inte kan ta sig ut, vi tar vårt ansvar.
Men i.o.m andra inte tar ansvar så kan vi råka illa ut.
Igår när jag var ute och cyklade med lilla hunden cyklade vi förbi det där huset med Rigdebacken, nog kom mannen med Rigdebacken på cykel och hade fullt upp med att hålla in hunden, min lilla hund sprang förbi med svansen mellan benen.
Hade jag kommit med min stora Amstaff, jisses, vågar inte tänka på det bara.

Vi får se vad som händer i sommar, jag måste se till att ha lagen på min sida och läser ni något i tidningen om en attack mellan dessa raser så tänk på mig.
Kan ju alltid visa polisen denna tråden?

Ska faktiskt överväga detta med filma men då kan jag inte gå själv.

Tack alla.
Citera
2011-04-26, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ja, alltså, det är det jag misstänker han kan göra och det vill jag inte.
Ni vet hur dåligt rykte min hundras har och ni kan se tidningsrubrikerna framför er om detta händer, det är min hund som får skulden.

Vi har högt staket, ja t.o.m en port med hög vägg som gör att hundarna inte kan ta sig ut, vi tar vårt ansvar.
Men i.o.m andra inte tar ansvar så kan vi råka illa ut.
Igår när jag var ute och cyklade med lilla hunden cyklade vi förbi det där huset med Rigdebacken, nog kom mannen med Rigdebacken på cykel och hade fullt upp med att hålla in hunden, min lilla hund sprang förbi med svansen mellan benen.
Hade jag kommit med min stora Amstaff, jisses, vågar inte tänka på det bara.

Vi får se vad som händer i sommar, jag måste se till att ha lagen på min sida och läser ni något i tidningen om en attack mellan dessa raser så tänk på mig.
Kan ju alltid visa polisen denna tråden?

Ska faktiskt överväga detta med filma men då kan jag inte gå själv.

Tack alla.

Om du verkligen kan bevisa att din hund agerade i självförsvar så tror jag faktiskt inte att dom bryr sig om vilken ras det är. Ridgeback är ju för övrigt gjorda för att jaga lejon så det är ju ingen tanig hund det heller.
Citera
2011-04-26, 12:39
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Om du verkligen kan bevisa att din hund agerade i självförsvar så tror jag faktiskt inte att dom bryr sig om vilken ras det är. Ridgeback är ju för övrigt gjorda för att jaga lejon så det är ju ingen tanig hund det heller.
Njä, det är den iofs inte.
Jag har sagt åt dom att det inte är enbart en sällskapshund utan en jakthund men inte rastar dom den tillräckligt ändå.
Tror du inte de bryr sig om hundrasen?
Jag är så orolig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här