Hej! Ska beskriva mitt problem kort och koncist:
Jag vill bygga en hemsida med mappstruktur i formen t.ex.
Root
--- About
--- Forum
--- Downloads
--- Help
osv.
I root har jag en template.php-fil som inkluderar filer bl.a. frn inc/header.php, inc/footer.php och s vidare. Dessa paths ska vara relativa till min root, allts websidans hemkatalog. I varje undermapp (About t.ex.) finns en index.php som ska inkludera template, allts "<?php include "../template.php"; ?>
I template vill jag dessutom vill jag includera "content.php" som ska vara relativ till den index.php-fil som inkluderade template.
Allts:
[bild gjord i Paint]
P One.com kunde jag anvnda
include "/template.php"; osv. fr att komma t mitt root directory, menu p Surftown verkar min $_SERVER['serverpath'] vara typ /hsphere/local/home/[user]/[site]/, vilket faktiskt pekar mot min sajts root directory (tror jag?), men / fungerar inte. Om jag r i en subfolder kan jag anvnda ../ fr att g upp en niv, men det blir nd tokigt sen Template-filen inkluderar saker (skulle ju vilja anvnda
include "/inc/connect.php";, men det r ju det som inte gr).
S - min frga r: Hur lser jag detta p s smidigt stt som mjligt? Kan jag ndra mitt rootdirectory trots att jag har Surftown som webhotell? Kan jag includa relativt p nt annat stt? Har ngon annan erfarenhet av detta
Just nu har jag en workaround med att definiera $standard_directory som det absoluta directory allt ligger i, men svitt jag frstr s hnger inte variabler med i includes om man includar med hjlp av en absolut path (troligen fr att frhindra hacking eller nt?).
Mycket tacksam fr hjlp, brjar slita mitt hr nu! Frga om nt r otydligt.
EDIT: I vissa fall fr jag en "Page Error 500" och i andra fall en blank sida nr jag lnkar "uppt", allts frn About. Dremot fungerar det alltid i huvudsidan, det jag vill ska vara "root".