2011-04-23, 14:55
Medlem
ArnSC2s avatar
Hej! Ska beskriva mitt problem kort och koncist:

Jag vill bygga en hemsida med mappstruktur i formen t.ex.

Root
--- About
--- Forum
--- Downloads
--- Help

osv.

I root har jag en template.php-fil som inkluderar filer bl.a. frn inc/header.php, inc/footer.php och s vidare. Dessa paths ska vara relativa till min root, allts websidans hemkatalog. I varje undermapp (About t.ex.) finns en index.php som ska inkludera template, allts "<?php include "../template.php"; ?>

I template vill jag dessutom vill jag includera "content.php" som ska vara relativ till den index.php-fil som inkluderade template.

Allts: [bild gjord i Paint]

P One.com kunde jag anvnda include "/template.php"; osv. fr att komma t mitt root directory, menu p Surftown verkar min $_SERVER['serverpath'] vara typ /hsphere/local/home/[user]/[site]/, vilket faktiskt pekar mot min sajts root directory (tror jag?), men / fungerar inte. Om jag r i en subfolder kan jag anvnda ../ fr att g upp en niv, men det blir nd tokigt sen Template-filen inkluderar saker (skulle ju vilja anvnda include "/inc/connect.php";, men det r ju det som inte gr).

S - min frga r: Hur lser jag detta p s smidigt stt som mjligt? Kan jag ndra mitt rootdirectory trots att jag har Surftown som webhotell? Kan jag includa relativt p nt annat stt? Har ngon annan erfarenhet av detta

Just nu har jag en workaround med att definiera $standard_directory som det absoluta directory allt ligger i, men svitt jag frstr s hnger inte variabler med i includes om man includar med hjlp av en absolut path (troligen fr att frhindra hacking eller nt?).

Mycket tacksam fr hjlp, brjar slita mitt hr nu! Frga om nt r otydligt.

EDIT: I vissa fall fr jag en "Page Error 500" och i andra fall en blank sida nr jag lnkar "uppt", allts frn About. Dremot fungerar det alltid i huvudsidan, det jag vill ska vara "root".
Senast redigerad av ArnSC2 2011-04-23 kl. 15:45.
Citera
2011-04-24, 11:01
Medlem
ArnSC2s avatar
EDIT2: (D flashback inte tillter efterhandseditering)

Nu fungerar det. Problemet var inte den relativa pathingen, utan innehllet i en fil som inkluderades, vilket genererade PHPerror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in