• 1
  • 2
2011-04-23, 13:08
Medlem
United28s avatar
Är luftmassemätaren ett måste? Eller kan man köra utan den? (Har kört utan den ett tag och det funkar ju bra tycker jag).. Satte på ett sportluftfilter och då finns det inget "uttag" för mätaren som på original luftburken..
Citera
2011-04-23, 13:14
Medlem
Jussefines avatar
Nu råkar den vara ganska viktig..
Citera
2011-04-23, 13:21
Medlem
Folkskyggs avatar
Hur ska bilen få ut rätt AFR-värde (bränsle/luft-blandning) om den inte vet hur mycket syre?

Den är rätt viktig, speciellt om du vill att bilen ska gå bra och ha bra avgasvärden.
Citera
2011-04-23, 13:26
Medlem
United28s avatar
Okey.. på så vis. Jag frågar ju eftersom jag inte vet. Men kan man göra ett hål och sätta in den i gummislangen då? Spelar väl ingen roll exakt vart den sitter?
Citera
2011-04-23, 13:29
Medlem
OmInteAnnarss avatar
Utan luftmassemätaren på din bil lägger sig motorstyrningen i ett "nödläge" för att minska eventuell skada motorn kan ta under en lite längre tid. Därav intrycket att bilen går som den ska, men med en betydligt högre bränsleförbrukning.

Så se till att fixa dit den igen, finns för övrigt många bra trådar på olika bilforum att söka på för att läsa om just detta.
Citera
2011-04-23, 21:09
Medlem
Ja den måste du ha,biltillverkaren har inte satt dit den för skojjs skull.
Citera
2011-04-23, 21:24
Medlem
FreddeDs avatar
Ta bort sportluftfiltret och montera tillbaks allt som det var innan du började fippla. Du får inte ut något av ett sportluftfilter om du inte trimmar bilen i övrigt samt att den brukar förstöra luftmassemätaren (antar att det är öppet filter?). Luftmassemätaren behöver du för att bilen ska fungera på ett bra sätt.
Citera
2011-04-25, 21:21
Medlem
Känns som du inte alls har en LMM...

Bilen borde spöka som satan och tända motorlampan. den borde vara helt omöjlig att hålla på tomgång och dessutom lukta jäkligt illa (oförbränd bensin samt avgaser).

Jag tror TS har en SAAB. Med MAP-sensor som enbart mäter lufttrycket i insuget. misstänker det är det som avses när han pratar om att montera slangen på röret.

En LMM ser ut som en hårtork ungefär, 1 decimeter långt plaströr med metalltrådar innuti och en kontakt med säker 12 stift på ena sidan.

En MAP-sensor ser ut som en svart tändsticksask med en gummislang från, antingen med ett eget litet filter eller ner till luftburken för att få filtrerad luft så inget skräp kan komma in i sensorn.

hur du gör är upp till dig, men har du nu en SAAB så kör med ditt öppna filter och låt slangen till MAP,en ligga löst.
Vill du vara aningens seriös så åker du till OKq8 och köper ett vanligt bränslefilter och trycker på slangen. Så slipper du mumsiga skalbaggar som bygger bo i slangen.

Har du nu en annan bil utan MAP-sensor så är din styrdator fucked up! eller så har du vekligen noll koll

LMM = LuftMasseMätare

/ Pajad
Citera
2011-04-25, 23:47
Medlem
grejigabosses avatar
Att du ens orkar köra UTAN är för mig ett under. Det finns knappt någon tomgång om du kör utan och du måste därför ligga med foten på gasen vid rödljus och andra spännande stopp
Citera
2011-04-26, 19:20
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Att du ens orkar köra UTAN är för mig ett under. Det finns knappt någon tomgång om du kör utan och du måste därför ligga med foten på gasen vid rödljus och andra spännande stopp

Nja vissa bilar går rätt bra utan LMM också faktiskt. Den går in i nödkörning och går efter ett redan förprogramerat läge. Men dock är det ju inte bra och förstör allt vad avgasvärden heter också.
Har han en LMM och inte en MAP-sensor så borde han ju givetvis sätta tillbaka den. Eller ja jag är emot allt vad sportluftilter heter så hur det än är så borde han montera tillbaka orginal. Vill man ha lite mer insugsljud så kan man skaffa sig ett anpassat insattsfilter till orginalluftburken istället.
Citera
2011-04-26, 19:22
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Eller ja jag är emot allt vad sportluftilter heter så hur det än är så borde han montera tillbaka orginal. Vill man ha lite mer insugsljud så kan man skaffa sig ett anpassat insattsfilter till orginalluftburken istället.

Du är medveten om att sportluftfilter inte är synonym för öppet filter?

Det finns även insatsfilter som är sportluftfilter. Köper jag ett K&N insatsfilter kallar jag det för sportluftfilter, det andra som volvoraggare har är för mig öppet filter.
Citera
2011-04-26, 19:27
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Du är medveten om att sportluftfilter inte är synonym för öppet filter?

Det finns även insatsfilter som är sportluftfilter. Köper jag ett K&N insatsfilter kallar jag det för sportluftfilter, det andra som volvoraggare har är för mig öppet filter.

Jo jag är medveten om det men det är 100ggr bättre både för designen eftersom det vanliga öppna filtret oftast ser fruktansvärt fult ut. Samt att med insattsfilter så får man fortfarande luften från rätt ställe. Inte som många som monterar sitt öppna filter precis brevid grenrör eller turbo och på så vis sänker sin effekt men man får ju ett häftigt insugsljud i alla fall. Och som i TS fall så slipper man problemet med LMM och MAP-sensor som måste flyttas eller krånglas med.

Det är alltså fortfarande ett sportluftfilter ja men inte med alla negativa delar som det öppna filternet som du kallar det medför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in