Citat:

Ursprungligen postat av dais4773

Jo, visst kan de kolla upp en del ekonomiskt beteende. Men fortfarande går de bara på siffror och har naturligtvis högre marginaler för att bevilja ett lån jämfört med ett personligt möte. 

Nej, dom går inte bara på siffror och det är, i allmänhet, inte högre marginaler heller för den delen. Allt beror på kunden. Banken vill behålla
 bra kunder och helst vinna nya 
bra kunder. En ansökan på distans kan mycket väl bli ett lån genom bankens interna kommunikation om det är en bra kund, men tveksam ansökan. Detta påstående grundar jag på mina anställningar hos två större banker och även en nischbank.Den senare däremot är betydligt mer strikt och formell i sin kreditbedömning just på grund av den bristande kunskapen om kundens ekonomiska beteende och har dessutom betydligt högre marginaler av förklarliga skäl. Nu syftar jag givetvis på blancolån och ingenting annat. 
Däremot kan det löna sig att vända sig till sin personliga bankman (om man har en sådan och är känd), speciellt om h*n känner till kunden och kanske familjesituation osv. Denna kunskap finns sällan på distans. Annars påstår jag att banken inte kommer jobba arslet av sig för att behålla en kund som inte passar in inom ramarna och som dom sannolikt gör minusresultat på. Oavsett hur han eller hon har skickat in sin ansökan och definitivt inte för 30 000 kr.