• 1
  • 2
2011-04-23, 12:53
Medlem
Blir ganska trött på min bank (Swedbank), har blivit nekad ett mindre privatlån (ca 30k) tidigare och blev det igen i veckan när jag ansökte över nätet. Vad jag är trött över är att detta är min bank, vilken jag är kund hos, en bank är väl till för att underlätta personers ekonomiska situation, för detta är knappast något som Swedbank visar mot mig - även om jag varit kund i över 10år.

Har inga betalningsanmärkningar, är studerande och tillfälligt anställd (nyligen).

Syftet med lånet är att lösa flera mindre krediter vilka jag i dagsläget typ endast betalar svinhöga räntor på. Totalt blir det ca 1500kr/månaden för detta.

Har varit såhär i ca 3år nu vilket är sjukt frustrerande. Blir aldrig av med skiten i den här takten. Men det positiva jag kan härleda ur detta - vilket banken verkar blind för - är att jag sköter betalningarna. Hade jag fått den hjälp jag behöver av banken för redan 3år sedan, hade jag säkert redan varit skuldfri.

Vad jag då hade önskat är att få ett lån som kan lösa dessa med - och eftersom att jag visat under 3år (!) att jag kan sköta betalningar om ca 1-1,5k/mån så kommer betalningen till detta lån ligga på samma summa.

Nu har jag blivit erbjuden en riktig pisskredit från Wasa på totalt 30k och hela 17,5% årsränta som jag skulle kunna lösa alla mindre krediter med. Och att fortsätta att betala som jag gör i dagsläget, eller att ta ut hela den här krediten, är verkligen som att välja mellan pest eller kolera, där dock kolera är marginellt bättre.

Men vad tror ni om mina chanser att:

1) gå in till Swedbank igen och förklara allt detta och då bli beviljad ett mindre privatlån?
2) ta krediten men sedan ringa och förhandla om räntan med Wasa?
3) gå till en annan bank (vilken?) och förklara situationen med Swedbank för att förhoppningsvis bli bättre bemött där?
Senast redigerad av filosofkungen 2011-04-23 kl. 12:58.
Citera
2011-04-23, 13:21
Medlem
DanteAlighieris avatar
Alternativ 1 och 3 är definitivt bäst. Det bästa är som sagt att du talar med någon personlig bankman så att du kan reda ut dina problem med dem. Problemet är väl egentligen att du är student och visar att du tagit onödiga lån tidigare.
Citera
2011-04-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Alternativ 1 och 3 är definitivt bäst. Det bästa är som sagt att du talar med någon personlig bankman så att du kan reda ut dina problem med dem. Problemet är väl egentligen att du är student och visar att du tagit onödiga lån tidigare.

Tycker du jag ska ringa och be om att få boka en tid med relevant bankman, eller ska jag bara gå dit och ta en kölapp?
Citera
2011-04-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen
Tycker du jag ska ringa och be om att få boka en tid med relevant bankman, eller ska jag bara gå dit och ta en kölapp?

Ring och boka tid tycker jag. Dina chanser är mycket bättre där än via en automatisk ansökan på internet då de endast går utifrån rena schabloner.
Citera
2011-04-23, 14:33
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Ring och boka tid tycker jag. Dina chanser är mycket bättre där än via en automatisk ansökan på internet då de endast går utifrån rena schabloner.

Det där är bara delvis sant. Schabloner är inte allt då banken faktiskt ser ditt beteende på konton, kreditkort och eventuella övriga lån även vid ansökningar via Internet. Banken kommer sannolikt inte att bevilja en kredit till en student (CSN är inte en stadigvarande inkomst) med nyss påbörjad tillfällig anställning oavsett distans eller kontor. Speciellt inte om det är en kund utan osedvanligt god historik i banken.

Citat:
gå till en annan bank (vilken?) och förklara situationen med Swedbank för att förhoppningsvis bli bättre bemött där?

Den banken du knallar över till lär nog tyvärr inte vara särskilt intresserad av dig som kund om dom har vetskapen att du blivit nekad 30 000 kr hos din nuvarande bank under dessa förutsättningar. Förmodligen inser dom att du sannolikt kostar banken mer pengar än dom tjänar på dig i dagsläget.
Citera
2011-04-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det där är bara delvis sant. Schabloner är inte allt då banken faktiskt ser ditt beteende på konton, kreditkort och eventuella övriga lån även vid ansökningar via Internet. Banken kommer sannolikt inte att bevilja en kredit till en student (CSN är inte en stadigvarande inkomst) med nyss påbörjad tillfällig anställning oavsett distans eller kontor. Speciellt inte om det är en kund utan osedvanligt god historik i banken.

Jo, visst kan de kolla upp en del ekonomiskt beteende. Men fortfarande går de bara på siffror och har naturligtvis högre marginaler för att bevilja ett lån jämfört med ett personligt möte.

Jag är inte heller säker på att TS kan få ett lån från sin bank eller någon annan bank, men chansen är helt klart större vid ett personligt möte på banken där TS kan berätta om sin situation än via en internetansökan.
Citera
2011-04-23, 16:47
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Jo, visst kan de kolla upp en del ekonomiskt beteende. Men fortfarande går de bara på siffror och har naturligtvis högre marginaler för att bevilja ett lån jämfört med ett personligt möte.

Nej, dom går inte bara på siffror och det är, i allmänhet, inte högre marginaler heller för den delen. Allt beror på kunden. Banken vill behålla bra kunder och helst vinna nya bra kunder. En ansökan på distans kan mycket väl bli ett lån genom bankens interna kommunikation om det är en bra kund, men tveksam ansökan. Detta påstående grundar jag på mina anställningar hos två större banker och även en nischbank.Den senare däremot är betydligt mer strikt och formell i sin kreditbedömning just på grund av den bristande kunskapen om kundens ekonomiska beteende och har dessutom betydligt högre marginaler av förklarliga skäl. Nu syftar jag givetvis på blancolån och ingenting annat.

Däremot kan det löna sig att vända sig till sin personliga bankman (om man har en sådan och är känd), speciellt om h*n känner till kunden och kanske familjesituation osv. Denna kunskap finns sällan på distans. Annars påstår jag att banken inte kommer jobba arslet av sig för att behålla en kund som inte passar in inom ramarna och som dom sannolikt gör minusresultat på. Oavsett hur han eller hon har skickat in sin ansökan och definitivt inte för 30 000 kr.
Citera
2011-04-23, 17:10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
en bank är väl till för att underlätta personers ekonomiska situation
En bank är väl ändå till för att göra pengar på andra människors ekonomiska situation?
Citera
2011-04-23, 17:53
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:

Det där beror lite på.

Men om TS har satt sig i den här sitsen från början tyder på att något är fel och flera varningsklockor kommer nog ringa hos banken. Men gå dit, och vara trevlig och seriös är aldrig en dålig idé.
Citera
2011-04-23, 18:21
Medlem
Ni verkar ju vara lika blinda som banken.

Som sagt så har jag inte haft några problem att betala av minimum under en period av tre år. Om något så tjänar man pengar på att ha mig som kund.
Citera
2011-04-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ni verkar ju vara lika blinda som banken.

Som sagt så har jag inte haft några problem att betala av minimum under en period av tre år. Om något så tjänar man pengar på att ha mig som kund.

Eh, vi spekulerar i huruvida du kan få ett lån av banken och hur du bör gå till väga för att öka dina chanser. Hur gör det oss blinda menar du?

Sen undrar jag om du vet vilka kunder en bank generellt sett tjänar pengar på?
Citera
2011-04-23, 21:26
Medlem
Citat:
Annars påstår jag att banken inte kommer jobba arslet av sig för att behålla en kund som inte passar in inom ramarna och som dom sannolikt gör minusresultat på. Oavsett hur han eller hon har skickat in sin ansökan och definitivt inte för 30 000 kr.

Att banken inte kommer jobba arslet av sig känns tveksamt även i min värld men att de inte skulle ta hänsyn till att ts är färdigutbildad läkare om 4månader känns också tveksamt (nu vet jag såklart inte vad ts studerar men för att ge ett exempel). Självklart påverkar det man kan förmedla via en personlig kontakt mer än kontohistorik. Kanske kan ts övertyga om att han/hon kommer bli en kanonkund i framtiden efter avklarade studier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in