2011-04-22, 23:54
Medlem
sedans avatar
Tjo!

Vänder mig nu till er på Flashback, efter att arbetsförmedlingen vägrat hjälpa mig.

Mitt mål i livet är att bosätta mig i USA. Inte enbart på grund av den idylliska bild som målas fram i filmer, utan både för att jag är kär i landet efter ett par resor, samt att jag har chans att jaga min dröm som bodybuilder. Därför försöker jag att komma till det omtalade Amerikat!

Här är kruxet - jag lever i verkligheten och inser hur svårt det är att faktiskt flytta dit. Har övervägt att försöka bli kär i en flicka, och sedan gifta mig, men det känns att det i min ålder (dryga 20) inte är det ideala. Jag har ingen akademisk utbildning att skryta med, även ifall jag blivit anställd på helt okej jobb tack vare personlig lämplighet. Har en grym arbetsanda, och hög social kompetens. Vad jag nu har tänkt ut är att jag ska försöka jobba mig till en anställning i USA genom Sverige. Det vill säga, fixa jobb på ett svenkt företag, jobba häcken av mig ett par år och försöka bli förflyttad till USA. Ifall jag klarar av att lösa detta kommer jag säkert lyckas lista ut resten, med en fot inne och lite att krafsa ner på ett amerikanskt CV.

Nu till min faktiska fråga;

Vilka företag rekommenderar ni?

ALL information som skulle kunna hjälpa mig uppskattas, även rena spekulationer (men nämn då gärna det). Har ni en bättre idé, shoot!

Tackar på förhand

EDIT: Glömde att artigt ursäkta ännu en tråd om USA. Hoppas att ni klarar av viss upprepning.
Citera
2011-04-23, 00:05
Medlem
Zlaneks avatar
rekommenderar att du pluggar istället för att jobba x antal år för att ha en liten chans för att få jobba i usa.
Du gillar bodybuilding så plugga något inom kost/träning/sjukgymnast?

Annars kan jag väl tänka mig att du ska söka dig till företag som både finns i usa och sverige som till exempel ikea men tror att chansen är väldigt liten att du får åka dit om du inte har någon bra utbildning att stå på eller om du inte har något du verkligen kan bidra med där borta
Citera
2011-04-23, 01:10
Medlem
sedans avatar
Att studera är givetvis något som slagit mig, bland annat att ta en masters i USA. Problemt då är alla dessa studielån, som jag helst undviker. En stadig start, så att säga, där jag slipper ligga back. Även svenska utbildningar har jag funderat på, men hade hoppats att kunna testa lyckan genom arbete först. Jag har inte överdrivet bråttom, så länge jag till sist landar i USA. Ett par år kan jag klara i Sverige i utbyte mot många år i Amerikat.

Och det är precis samma tankegång som slagit mig. Antingen företag med relationer i USA, eller till och med större delen av företaget där. Men då jag är kasst insatt i företagsdjungeln är det dessa företag jag behöver hjälp med att hitta - förutom all nyttig information jag är övertygad om att alla ni flashbackare sitter på!
Citera
2011-04-23, 01:23
Medlem
Jag har släkt som jobbar i Georgia, USA på IKEA. Fast dom är lite "högre", import/export är den ena i och den andra är designer. Kanske något du kan tänka dig att plugga till?

Sedan har du ju UPS, FedEx och liknande. Som säljare där kan du nog jobba dig upp till en hög position i USA, men det är svårt. Vet en som jobbar på UPS och ville till Amerikat, han åkte dig på någon sorts konferans, sökte transfer dit men fick inte det och åkte hem med svansen mellan benet.
Senast redigerad av saftii 2011-04-23 kl. 01:25.
Citera
2011-04-23, 02:29
Medlem
BadCops avatar
Jag håller med om att plugga nog är det bästa du kan göra. Alternativt flytta hit, fixa jobb och sedan jobba dig upp, men som du redan upptäckt är det tufft att få de nödvändiga tillstånden. Själv gifte jag mig med en amerikanska.

Jag tror att det blir svårt att hitta ett jobb som erbjuder förflyttning hit om du inte har någonting speciellt (som en bra utbildning) att erbjuda företaget du vill skall anställa dig. Fråga dig själv varför ett företag skulle anställa dig och skicka dig till USA, med alla de kostnader det skulle innebära för företaget, över någon annan.
Citera
2011-04-23, 21:00
Medlem
sedans avatar
Äsch, så jag måste tillbaka till skolbänken? Är inget som jag är överdrivet intresserad av.

Är det ingen som antingen fått jobb eller känner någon som fått jobb genom en icke-akademisk tjänst?
Citera
2011-04-23, 22:40
Medlem
it hade kanske kunnat fungera. Börjar du på microsoft/apple/oracle eller liknande så kan du nog bli förflyttad. Räkna däremot att du får börja på något konsultbolag till du har erfarenhet nog att kunna börja som speciallist.
Citera
2011-04-25, 00:06
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Äsch, så jag måste tillbaka till skolbänken? Är inget som jag är överdrivet intresserad av.

Är det ingen som antingen fått jobb eller känner någon som fått jobb genom en icke-akademisk tjänst?

Du är troligen som jag var förut. Jag har rest mycket i USA och drömt om att flytta dit men du måste förstå att du kommer arbeta och slita för pengar där som du gör här i Sverige. Där kostar utbildningen för dina barn + läkarvård m.m.
Så jag rekommenderar starkt att du ska plugga vidare först så att du får ett stabilt jobb där borta
Citera
2011-04-25, 05:09
Medlem
sedans avatar
Att arbeta och slita har jag inget emot. Hade anställning större delen av min gymnasietid, och sedan studenten har jag inte spenderat många dagar utan jobb. Är inte kräsen av mig, skulle faktiskt kunna tänka mig att jobba som precis vad som (inom rimliga ramar, givetvis) i USA. Huvudsaken är som sagt att jag kommer dit.

Önskar bara att arbetsförmedlingen inte skulle vara så förbannat sura ifall man redan har jobb. Tycker att de i alla fall skulle kunna svara på några frågor eller åtminstone lyssna på mig under ett möte. Är det någon av er som råkar läsa som jobbar där... Skäms på er!

De flesta jag kommer i kontakt med svarar precis som majoriteten här (och de trådar jag läst igenom), att man måste skaffa sig en gedigen utbildning. Går det verkligen inte att jobba sig till det? Lite halvdeppigt.
Citera
2011-04-25, 10:33
Medlem
Att studera till ett bra yrke som tidigare rekommenderats är en bra början.
Jag har min bror i USA för tillfället där han jobbar åt ett konsultföretag, han sitter och cadar om dagarna.
Han är utbildad ingenjör med en Master inom maskin tror jag det var.

Han började åt samma företag direkt efter sin examen och har jobbat en del i bla Södertälje på Scania,
han visste att dom hade en avdelning i USA så han sökte dit och har fått åka över tidigare för att undervisa i CAD bla.

Strax innan jul fick han erbjudande om anställning hos den Amerikanska delen av företaget och han tackade ja, fick ha ett gäng telefonintervjuer, komma till Amerikanska ambassaden för att svara på ett gäng frågor från dom, det var en karusell utan dess like.

Nu har han varit där sen dagarna före jul och han trivs skitbra enligt utsago, han hyr en lgh i ett gated community för inte alls så mycket pengar som man kan tro, han jobbar mellan 5- 10 h övertid i veckan,
och trots att han har sämre lön där än han hade i Sverige så har han mer kvar efter allt är betalt.

Han har uttryckt önskemål om att aldrig mer komma till Sverige pga politiken som bedrivs.

Lycka till!

//M_M
Citera
2012-02-03, 14:45
Medlem
skyharbors avatar
Jag kan säga så här mycket. Jag pluggar första året på universitet och har två kvar som Högskoleingenjör i Industriell Ekonomi. Jag har också samma dröm att flytta till USA, helst NYC då jag rest dit ett par gången och älskar staden, skulle jag dock få anställning i en annan stad så är det bara att jobba ett år sen dumpa det jobbat och söka ett nytt man vill ha i vald stad. Det svåra biten är att komma till USA och få jobba men det jag rekommenderar starkt är att vara med i GreenCard Lotteriet, Jag har personligen varit med 2011års program men fick avslag och nu i mars kommer svaret om 2012års program. Jag har bekanta som varit med i sisådär 3-5 år i lotteriet och fått ett GreenCard, så det är inte så svårt som man tror, fyll i en blankett online och bifoga en bild på dig och hoppas på det bästa. Annars så är det ett L-1 eller HB-1 visum en av de bättre alternativen. Du går in på arbetsförmedlingen och frågar om svenska företag som erbjuder ett sådant och ber om en lista på företagen. Dessa visum är såkallade kortids arbetsvisum som varar upp till 3 år har jag för mig. Det finns företag som erbjuder dig att t.ex jobba hos dem i Sverige ett X antal år och efter du jobbar de X antal åren (brukar inte vara mer än 3-4 år) så kan du ansöka om transfer till USA ifall de har ett kontor där. Det som också är bra är att du skriver i ditt cv att du har goda engelska kunskaper i tal och skrift och att du skulle inte ha några problem med att bli stationerad i ett engelskspråkigt land (helst USA) och att det är just det som du siktar på. MEN se till att du framstår som att du vill ha jobbet hos just det företagen annars kommer de tro att du utnyttjar dem för att kunna flytta till USA! Så hitta ett jobb hos ett företag i Sverige som du verkligen vill ha och som har ett jobba-utomlandsprogram, låt dem veta att du har goda kunskaper i det engelska språket och att du siktar på ett jobb hos dem i USA och gör ditt absolut yttersta varje dag på jobbet, du har större chans att få en transfer om du gör ditt jobb bra och överglänser alla andra som jobbar där, och håll tummarna. Och sist, var med i GreenCArd Lotteriet, du har ingenting att förlora och vinner man ett GreenCard så är det bara att sätta sig på nästa plan vill vald stad i USA och börja ett nytt liv. LYCKA TILL!
Citera
2015-02-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Att arbeta och slita har jag inget emot. Hade anställning större delen av min gymnasietid, och sedan studenten har jag inte spenderat många dagar utan jobb. Är inte kräsen av mig, skulle faktiskt kunna tänka mig att jobba som precis vad som (inom rimliga ramar, givetvis) i USA. Huvudsaken är som sagt att jag kommer dit.

Önskar bara att arbetsförmedlingen inte skulle vara så förbannat sura ifall man redan har jobb. Tycker att de i alla fall skulle kunna svara på några frågor eller åtminstone lyssna på mig under ett möte. Är det någon av er som råkar läsa som jobbar där... Skäms på er!

De flesta jag kommer i kontakt med svarar precis som majoriteten här (och de trådar jag läst igenom), att man måste skaffa sig en gedigen utbildning. Går det verkligen inte att jobba sig till det? Lite halvdeppigt.

Hitade denna tråd när jag sökte på just detta ämne..
Min fråga till dig är nu.... Har du lyckats komma till usa?
och isf hur??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in