2011-04-22, 20:06
Medlem
Hejsan!

Jo det är så här att min flickvän fick ett väldigt konstigt samtal i början av mars. Det var en riktig suris som sa att min flickvän inte hade betalt ett skolfoto 1997, då var min flickvän 4 år gammal. Min flickvän sa givetvis att hon inte hade någon aning om vad hon pratade om, för det hade hon inte eftersom hon var 4 år gammal när räkning skulle betalas. Då säger hon i telefonen att hennes kollega ringt tidigare och pratat med min flickvän, vilket är helt och hållet lögn.
Surisen sa också att de hade skickat 2 amorteringar, en januari och en i februari. Detta är inget min flickvän sett till. Nu i april kom en fet räkning på 5000kr, från början kostade kortet 300 kr så de har lagt på ca 4700kr i ränta. Flickvännen fyllde 18 år i januari så det verkar som de har suttit och väntat på hon skulle fylla 18 år själv.

Det jag tycker är väldigt skumt också är att när de ringt nu i år så har de sökt min flickvän vid hennes namn, inte hennes föräldrars. Och räkningen som kom var adresserad till henne den också. Är inte det lite skumt eftersom räkningen 1997 omöjligt kan vara adresserad till henne?

Kan man göra så här? måste hon betala denna räkningen?
Senast redigerad av Zorter 2011-04-22 kl. 20:09.
Citera
2011-04-22, 20:08
Medlem
Lekman på området. Men tror jag inte är helt fel ute när jag säger det här...

Men är rätt så säker på att det är max 2-3 år (tror mer på 3 år) man kan kräva retroaktivt.
Citera
2011-04-22, 20:11
Medlem
CaptMorgans avatar
Fakturan är preskriberad, bestrid den omgående.
Hon kommer inte behöva betala.

Skolfoton är lite märkliga, föräldrar ingår avtal i barnens namn, vilket gör att minderåriga kan åka på skulder för att deras föräldrar slarvar - helt sukt. Jag vet att det var lite skriverier förra året, eller om det var -09, om detta. Minns dock ej hur det gick.

i detta fallet kan hon vara lugn, man kan inte kräva in skulder från 1997.
Citera
2011-04-22, 20:12
Medlem
CaptMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Lekman på området. Men tror jag inte är helt fel ute när jag säger det här...

Men är rätt så säker på att det är max 2-3 år (tror mer på 3 år) man kan kräva retroaktivt.

Man har 3 år på sig att ställa ut fakturan.
Citera
2011-04-22, 20:34
Medlem
Tack så jätte mycket för svaren bägge två!
Citera
2011-04-22, 20:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.
För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.htm
Citera
2011-04-22, 20:42
Medlem
Psoitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.
För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.htm

Citat:
Om det gått flera år utan att en skuld har betalats kan fordringsägaren förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription.

Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av den för att skulden i de flesta fall ska leva kvar (så kallat preskriptionsavbrott). Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas. Enligt Preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns många undantag.

http://www.konsumentverket.se/privat.../Preskription/

Som någon tidigare skrev var det en hel del skriverier om detta i pressen, kommer inte heller ihåg hur det gick dock.
Citera
2011-04-22, 20:52
Medlem
Citat:
Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av den för att skulden i de flesta fall ska leva kvar (så kallat preskriptionsavbrott). Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas. Enligt Preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns många undantag.

Men eftersom det är först 14 år senare som min flickvän hör något alls om detta så borde det väl inte kunna ske något preskriptionsavbrott?
Citera
2011-04-22, 20:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Preskriptionsavbrott
Citera
2011-04-22, 21:04
Medlem
Psoitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorter
Men eftersom det är först 14 år senare som min flickvän hör något alls om detta så borde det väl inte kunna ske något preskriptionsavbrott?
Kollade runt lite på forumet och hittade en annan tråd.
Läste på första inlägget för att kolla att det är samma ämne:
Skolfotoskulder för omyndiga beställare
Citera
2011-04-23, 01:14
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorter

Märk dock att kraven som innebär preskriptionsavbrott kan ha ställts till hennes föräldrar fram tills dess att hon blev myndig.

Kolla med föräldrarna, det åligger den som kräver in skulden att kunna styrka att de tillgripit åtgärder som innebär preskriptionsavbrott. Att de påstår detta i en muntlig konversation håller inte.
Citera
2011-04-23, 13:16
Medlem
Om jag inte minns helt fel så kom skolfotoföretagen och inkassobolagen överens om att förfallna skolfoton inte skulle skickas till inkasso när barnet fyllde 18 år. Inte riktigt sjyst att åka på en BF och prick för något man själv inte rått över.

Det finns en dom i Svea hovrätt som fastställer att de här sk Datalistorna inte kan anses vara bevis på att preskriptionsavbrott skett, om du nu bestrider inkassokravet och får en sådan lista i näven.
Kan rota i gamla ärenden om du vill ha målnumret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in