Citat:
Ursprungligen postat av Assa2010
Fast det är ju en sanning med modifikation hur de olika energislagen används. Vissa gör dig fetare andra mindre fet. Precis som inte alls lika komplexa ottomotorn går olika långt på etanol och bensin även vid samma vikt eller volym.
Brieost på rejäl pumpernickel är väl lagom. Fett, protein och fibrer.
Du får ursäkta men jag får inte den här ekvationen att gå ihop. Intagen energi måste vara lika med lagrad plus förbrukad energi annars börjar man bryta mot termodynamikens första lag, och det brukar alltid vara ett dåligt tecken. Menar du att vissa typer av näringsämnen inte bryts ner eller att energi ifrån vissa typer av näringsämnen på något sätt passerar igenom kroppen utan att varken användas eller lagras?
När det gäller ottomotorn så går den olika långt på etanol och bensin för att de helt enkelt innerhåller olika mängder energi, de har olika förbränningsentalpi. Motorn behandlar inte de olika bränslena på olika sätt utan man får helt enkelt ut olika mängder energi av lika mängder bränsle. Likväl som att kroppen får ut olika mängder energi ifrån samma mängder av t.ex. socker och olja.
Jag får ursäkta om jag har fel angånende kroppens förbränning och behandling av energi, metabolism är inte något jag påstår mig vara expert på, men när jag tycker mig se någon kalla termodynamikens första lag för en 'sanning med modifikation' så blir jag lite fundersam.
Jag vidhåller dock att ifall du har rätt så är liknelsen med motorn dålig då etanol och bensin, som sagt, innehåller olika mängder energi per viktenhet.