• 1
  • 2
2011-04-22, 19:17
Medlem
Realmadridrulezs avatar
Hej!
Det är så att jag deffar nu och jag får inte äta kolhydrater efter klockan sex och jag går efter en viss diet som begrundar på att jag ska äta var tredje timme för inte ha allt för lågt blodsocker och det ska stilla mitt sötsug.

Någon som har något tipps på saker med inga kolhydrater i? Förutom ägg? Jag har hört att om man äter för mycket ägg så kan man få högt kolestrol.

Hjälp gärna.
Citera
2011-04-22, 19:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realmadridrulez
Hej!
Det är så att jag deffar nu och jag får inte äta kolhydrater efter klockan sex och jag går efter en viss diet som begrundar på att jag ska äta var tredje timme för inte ha allt för lågt blodsocker och det ska stilla mitt sötsug.

Någon som har något tipps på saker med inga kolhydrater i? Förutom ägg? Jag har hört att om man äter för mycket ägg så kan man få högt kolestrol.

Hjälp gärna.
Sök på LCHF.
Citera
2011-04-22, 19:39
Medlem
tcfmogs avatar
Grönsaker som sallad, gurka och tomat.
Citera
2011-04-22, 20:14
Medlem
Citat:
Hej!

Hjälp gärna.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?co...n=100g&lang=sv

Det med äggen kan du också lägga åt sidan.
Citera
2011-04-22, 20:32
Medlem
Opppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Grönsaker som sallad, gurka och tomat.

Vad är det där för tips?

alla grönsaker innehåller kolhydrater däremot inte lika mycket som pasta och ris men kolhydrater innehåller det så tänk innan du skriver.
Citera
2011-04-22, 20:44
Medlem
bollats avatar
Tonfisk
Ägg
Bacon
Kalkon
Kyckling
Majonäs
Creme Fraiche
Vispgrädde
Nötfärs
Fläskfärs
Nötter
Ost (skiva, bre på med smör och ät)
Kokt skinka

Äggpannkaka:
1 dl vispgrädde
4 ägg
1 krm salt

Rör samman allt och gör till plättar/pannkakor eller en tjock omelett

Servera med tonfiskröra:

4 cm purjolök
1 burk tonfisk i olja
en knippe persilja
0,5 dl majonäs
1 dl Creme fraiche

Blanda samma och ät med pannkakorna.

.
Äggröra (0 kh)
Rör samman 0,5 dl grädde och 3 ägg med 1 krm salt och 1 krm peppar och häll ner i stekpannan (med en rejäl klick smör för fettets skull) och rör om tills det inte är så simmigt. Servera med knaperstekt bacon eller någon korv.
Citera
2011-04-22, 22:53
Medlem
Realmadridrulezs avatar
Tack för svaren men det jag letar efter är lite mellanmåls liknande, typ som 2 ägg, inte för stor portion liksom.
Citera
2011-04-22, 23:01
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Tack för svaren men det jag letar efter är lite mellanmåls liknande, typ som 2 ägg, inte för stor portion liksom.

Keso eller kvarg kanske, proteinrikt med lite kolhydrater. Om du inte gillar smaken av kvarg kan du blanda ut det med fun light, blir som sockerfri yoghurt ungefär.

Det där med att inte äta efter ett visst klockslag är för övrigt bara skitsnack. Det spelar ingen roll när på dygnet du äter, förslagsvis ska du dock lägga större mängden av ditt kalori-intag efter träningspass om du nu deffar.
Citera
2011-04-22, 23:10
Medlem
Safanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Keso eller kvarg kanske, proteinrikt med lite kolhydrater. Om du inte gillar smaken av kvarg kan du blanda ut det med fun light, blir som sockerfri yoghurt ungefär.

Det där med att inte äta efter ett visst klockslag är för övrigt bara skitsnack. Det spelar ingen roll när på dygnet du äter, förslagsvis ska du dock lägga större mängden av ditt kalori-intag efter träningspass om du nu deffar.

Är det inte så att förbränningen går ned under natten? Det har jag fått höra såm många gånger att jag tror på det.
Men för att återgå till ämnet - man har väl bevisat att ägg inte alls höjer det farliga kolesterolet? Att satsa på noll kolhydrater är förresten lite osmidigt. Se bara till att du väljer sådant med väldigt små mängder i. Kött, fisk, smör, ost (och andra feta mejeriprodukter), ägg osv. En del gillar äggmjölk. Jag kanske bara misslyckades fatalt, men jag tyckte det smakade skit. Oopsies med pålägg om man gillar det. Korvar med hög kötthalt. Vissa gillar att ta en stor klick kokosfett i en kopp te.
Citera
2011-04-22, 23:37
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safana
Är det inte så att förbränningen går ned under natten? Det har jag fått höra såm många gånger att jag tror på det.
Men för att återgå till ämnet - man har väl bevisat att ägg inte alls höjer det farliga kolesterolet? Att satsa på noll kolhydrater är förresten lite osmidigt. Se bara till att du väljer sådant med väldigt små mängder i. Kött, fisk, smör, ost (och andra feta mejeriprodukter), ägg osv. En del gillar äggmjölk. Jag kanske bara misslyckades fatalt, men jag tyckte det smakade skit. Oopsies med pålägg om man gillar det. Korvar med hög kötthalt. Vissa gillar att ta en stor klick kokosfett i en kopp te.

Förbränningen avstannar aldrig, den är igång även under natten. Givetvis bränner man ju inte lika mycket som på dagen, men det är ju pga att man inte utför fysiska aktiviteter när man sover. I slutändan är det enda som räknas energibalansen, ät mindre energi än du förbrukar så går du ner i vikt.

http://www.biomedexperts.com/Abstrac...or_weight_loss

Tror att de flesta som kör LCHF har en viss marginal med att livsmedlet ska understiga 5g/100 kolhydrater, så man behöver precis som du säger inte nolla summan!
Citera
2011-04-23, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
I slutändan är det enda som räknas energibalansen, ät mindre energi än du förbrukar så går du ner i vikt.

http://www.biomedexperts.com/Abstrac...or_weight_loss

Tror att de flesta som kör LCHF har en viss marginal med att livsmedlet ska understiga 5g/100 kolhydrater, så man behöver precis som du säger inte nolla summan!

Fast det är ju en sanning med modifikation hur de olika energislagen används. Vissa gör dig fetare andra mindre fet. Precis som inte alls lika komplexa ottomotorn går olika långt på etanol och bensin även vid samma vikt eller volym.

Brieost på rejäl pumpernickel är väl lagom. Fett, protein och fibrer.
Citera
2011-04-23, 05:42
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assa2010
Fast det är ju en sanning med modifikation hur de olika energislagen används. Vissa gör dig fetare andra mindre fet. Precis som inte alls lika komplexa ottomotorn går olika långt på etanol och bensin även vid samma vikt eller volym.

Brieost på rejäl pumpernickel är väl lagom. Fett, protein och fibrer.

Du får ursäkta men jag får inte den här ekvationen att gå ihop. Intagen energi måste vara lika med lagrad plus förbrukad energi annars börjar man bryta mot termodynamikens första lag, och det brukar alltid vara ett dåligt tecken. Menar du att vissa typer av näringsämnen inte bryts ner eller att energi ifrån vissa typer av näringsämnen på något sätt passerar igenom kroppen utan att varken användas eller lagras?

När det gäller ottomotorn så går den olika långt på etanol och bensin för att de helt enkelt innerhåller olika mängder energi, de har olika förbränningsentalpi. Motorn behandlar inte de olika bränslena på olika sätt utan man får helt enkelt ut olika mängder energi av lika mängder bränsle. Likväl som att kroppen får ut olika mängder energi ifrån samma mängder av t.ex. socker och olja.

Jag får ursäkta om jag har fel angånende kroppens förbränning och behandling av energi, metabolism är inte något jag påstår mig vara expert på, men när jag tycker mig se någon kalla termodynamikens första lag för en 'sanning med modifikation' så blir jag lite fundersam.
Jag vidhåller dock att ifall du har rätt så är liknelsen med motorn dålig då etanol och bensin, som sagt, innehåller olika mängder energi per viktenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in