• 2
  • 3
2011-07-01, 00:35
Medlem
det är sant att snusning ökar prestationsförmågan vid skidåkning men man vet ännu inte varför.
Citera
2011-07-03, 02:19
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
det är sant att snusning ökar prestationsförmågan vid skidåkning men man vet ännu inte varför.

möjligtvis att det ökar koncentrationen?? (gissar...)
Citera
2011-07-03, 15:47
Medlem
Tyko.Jonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Nikotin ökar kreativiten och förbättrar stresshanteringen; även förmågan att känna sig lugn.
Det är korrekt att det stimulerar det parasympatiska nervsystemet och får kroppen att slappnar av. Men då sätts också matspjälkningsaktiviteten igång och med det tarmrörelsen och förmågan att hålla tillbaka avföringen minskar -som man fint kan uttrycka det.
Citera
2011-07-03, 15:57
Medlem
Tyko.Jonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jaja, det är inte direkt så att jag har doktorerat i munhygien, men det var väl karies jag syftade på. Jag försöker inte glorifiera snus på något vis.

Men, däremot så tar portionssnus upp mycket av fukten runt den övre tandraden, vilket lössnus inte gör. Och därmed så slits tandkött och tänder bra mycket mer av portion.
Inte nödvändigtvis. Med tanke på att nikotinet har stimulerande effekter på matspjälkningen kommer koncentrationen amylas och saliv öka när du sätter in en påse under läppen. Salivet slutar inte att bildas på grund av att man sätter ett litet filter på en relativt liten kontaktyta av tandköttet.
Citera
2011-07-03, 17:43
Medlem
kirknastys avatar
Brukar likna mitt portionssnus vid en snuttefilt.

När livet är jobbigt tar man sig en snus och sen är allt bara bra!

Citera
2011-07-12, 07:41
Medlem
Neuro-protection: smokers have lower incidence of old-age brain deterioration diseases such as Alzheimers and Parkinsons.

Cognitive enhancement: nicotine enhances performance of tasks requiring concentration and memory.
Citera
2011-08-11, 06:52
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Mindre stress: Nikotin stimulerar dessutom ytterligare ett annat system i förlängda märgen i hjärnan, ett "vakenhets- och alarmcentrum" [17] baserat på noradrenalin, vilket höjer vakenheten och förbättrar stresshanteringen. Man kan också kalla det att kroppen sätts i stridsberedskap och detta uttryckssätt brukar användas när detta centrum stimuleras hos övriga djurarter.

Ökad kreativitet: Eftersom nikotinet ökar dopaminfrisättningen, kan nikotinet sägas ha stimulerande och aktiverande egenskaper samtidigt som det är lugnande [16, 18, 20]. Känslighet, förmågan till motivation, koncentration, motorik och koordination ökar, liksom förmågan att uppfatta synintryck. Dessutom ökar förmågan att känna sig lugn. De neuroendokrina funktionerna (alltså hypofysens hormonproduktion t.ex. ADH, ACTH, tillväxthormon) ökar liksom övriga oberoende och omedvetna kroppsfunktioner. Se boken "Nicotine" Nicotine in Psychiatry [20].

Dessa nikotinets effekter torde t.o.m. ha en positiv inverkan på immunförsvaret hos den nikotinberoende [27]?

http://www.medicallink.se/News/showNews.cfm?newsID=2106

Shit's going down!
Citera
2011-08-11, 13:08
Medlem
För mig är det bara + jag äter mindre skit nu gått ner rätt mkt på det också.
Citera
2011-08-12, 09:15
Medlem
Nikotin användes väl i det franska hovet mot huvudvärk nån gång på 1700-talet eller hur det nu va.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in