Nikotin ökar kreativiten och förbättrar stresshanteringen; även förmågan att känna sig lugn.
Det är korrekt att det stimulerar det parasympatiska nervsystemet och får kroppen att slappnar av. Men då sätts också matspjälkningsaktiviteten igång och med det tarmrörelsen och förmågan att hålla tillbaka avföringen minskar -som man fint kan uttrycka det.
Jaja, det är inte direkt så att jag har doktorerat i munhygien, men det var väl karies jag syftade på. Jag försöker inte glorifiera snus på något vis.
Men, däremot så tar portionssnus upp mycket av fukten runt den övre tandraden, vilket lössnus inte gör. Och därmed så slits tandkött och tänder bra mycket mer av portion.
Inte nödvändigtvis. Med tanke på att nikotinet har stimulerande effekter på matspjälkningen kommer koncentrationen amylas och saliv öka när du sätter in en påse under läppen. Salivet slutar inte att bildas på grund av att man sätter ett litet filter på en relativt liten kontaktyta av tandköttet.
Mindre stress: Nikotin stimulerar dessutom ytterligare ett annat system i förlängda märgen i hjärnan, ett "vakenhets- och alarmcentrum" [17] baserat på noradrenalin, vilket höjer vakenheten och förbättrar stresshanteringen. Man kan också kalla det att kroppen sätts i stridsberedskap och detta uttryckssätt brukar användas när detta centrum stimuleras hos övriga djurarter.
Ökad kreativitet: Eftersom nikotinet ökar dopaminfrisättningen, kan nikotinet sägas ha stimulerande och aktiverande egenskaper samtidigt som det är lugnande [16, 18, 20]. Känslighet, förmågan till motivation, koncentration, motorik och koordination ökar, liksom förmågan att uppfatta synintryck. Dessutom ökar förmågan att känna sig lugn. De neuroendokrina funktionerna (alltså hypofysens hormonproduktion t.ex. ADH, ACTH, tillväxthormon) ökar liksom övriga oberoende och omedvetna kroppsfunktioner. Se boken "Nicotine" Nicotine in Psychiatry [20].
Dessa nikotinets effekter torde t.o.m. ha en positiv inverkan på immunförsvaret hos den nikotinberoende [27]?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!