2002-10-22, 07:03
Medlem
Varför fundera över vad som är rätt och fel när du kan kasta en tärning och låta den bestämma!!!!

Ditt liv blir intressantare och du slipper alla svåra val!!!!

Skriv upp alla filosofier du känner till och låt tärningen bestämma vilket du skall leva efter!!!!

Svårt att bestämma vad du skall tycka om något???? Låt tärningen bestämma!!!!
Citera
2002-10-22, 10:48
Medlem
pbjts avatar
Någon är Fashinerad av Luke Rhinehart hör jag...

En mycket läsvärd bok, kallad tärningsspelaren, beskriver detta fenomen på ett grundligt sätt.

En insikt i livsfilosofi och personpsykologi tror jag någon beskrev den som.
Citera
2002-10-22, 12:24
Medlem
själva grundidén i den filosofin - att man ska fundera över vad som verkligen är viktigt i livet, och vad man kan göra men som man aldrig gör - är helt rätt. Men jag tror inte på att låta tärningen bestämma det. De viktigaste besluten kommer i slutändan från människan själv.
Citera
2002-10-22, 13:53
Medlem
pbjts avatar
håller helt med dig tinderstick

Bestäm själv. Men tag dig tid att reflektera över dina handlingar. Självinsikt kallas det.

Dock bör man inte gå i fället att legitimera alla sina handlingar per automatik utan snarare bör man granska varför man handlar som man gör och utifrån det skapa en förståelse över ens personliga motiv.
Citera
2002-10-22, 20:20
Medlem
Tack för det

Som sagt.. En tärning har 6 sidor och därmed bara 6 alternativ.. Dessutom väljer man ut dessa innan man kastar. Sen bestämmer man ifall man ska lyda eller göra något annat.. Vad känner mig själv?
Kanske är det inget större skillnad på de sex alternativen trots allt...

Kanske borde köpa en 100-sidig tärning.. Fast det blir ifos många alternativ att skriva upp ;P
99 punkters slit och igenomtänkande åt helvete där.. ;(

/
Citera
2016-02-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av if null
Varför fundera över vad som är rätt och fel när du kan kasta en tärning och låta den bestämma!!!!

Skriv upp alla filosofier du känner till och låt tärningen bestämma vilket du skall leva efter!!!!

Men om tärningen hamnar på en filosofi som säger att man ska noga överväga alla beslut så lär det ju inte bli långvarigt?
Citera
2016-02-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av if null

Det fungerar som en roman, den är rolig, tankeväckande och provocerande. Det är också en fullständigt idiotisk bok. Jag pratar nu alltså om boken "tärningsspelaren" av Luke Rhinehart.

(i) Du bestämmer själv vilka alternativ sidorna representerar.
(ii) Du kastar tärningen själv.
(iii) Du bestämmer om du ska följa spelet, göra som tärningen säger.

Som du ser har du mycket större inflytande på resultatet än du tror. Tärningen bestämmer inte, du bestämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in