2011-04-21, 18:53
Medlem
ZhongNanHais avatar
här är vad avanza säger om dem:

IPS
• Det kostar ingenting att öppna en IPS
• Ingen insättningsavgift, förvaltningsavgift eller annan fast avgift
• Inget krav på minsta insättningsbelopp
• Du kan handla med aktier och fonder precis som vanligt
• Dina insättningar är avdragsgilla med upp till 12 000 kr/år
• Du betalar ingen kapitalvinstskatt (reavinstskatt)
• Du behöver inte deklarera dina affärer
• Låg avkastningsskatt, endast 0,41 % (år 2011)
• Du kan flytta ditt IPS-sparande från din nuvarande bank till Avanza Bank. Vi bjuder på den ev. flyttavgift som ditt nuvarande pensionsspar-institut tar ut upp till 1000 kr
• Du kan inte kvitta vinst mot förlust

Privat pensionsförsäkring
• Det kostar ingenting att öppna en privat pensionsförsäkring
• Ingen insättningsavgift, förvaltningsavgift eller annan fast avgift
• Inget krav på minsta insättningsbelopp
• Du kan handla med aktier och fonder precis som vanligt
• Dina insättningar är avdragsgilla med upp till 12 000 kr/år
• Du betalar ingen kapitalvinstskatt (reavinstskatt)
• Du behöver inte deklarera dina affärer
• Låg avkastningsskatt, endast 0,41 % (år 2011)
• Du kan inte kvitta vinst mot förlust

Vad är egentligen skillnaden?
idag har jag inget utav dem.... om jag ska börja pensionsspara, vilken ska jag välja och varför?
Citera
2011-04-21, 20:38
Medlem
annanmedlems avatar
Verkar vara typ samma?

Hade det varit IPS mot kapitalförsäkring så är skillnaden vilken procentsats skatten beräknas med och att du i IPS kan sätta in upp till 12.000 kr utan att skatta för dem men får skatta när du får ut pengarna istället medan du i kapitalförsäkringen sätter in skattade pengar som du inte behöver skatta för när du tar ut dem. Dessutom kan du ta ut från kapitalförsäkringen tidigare och behöver inte vänta tills du är 55 eller äldre eller vad det är för de andra.

IPS är väl mest lockande för de som tjänar så pass bra att de betalar extra hög skatt nu och således kan slippa undan den på 12.000 kr. Avkastningsskatten är väl lite lägre med. Personligen hade jag ju lockats mer av kapitalförsäkringen eftersom jag inte vill låsa upp pengarna så länge utifall att jag hade kunnat använda dem till något vettigare.
Citera
2011-04-21, 21:10
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Verkar vara typ samma?

Hade det varit IPS mot kapitalförsäkring så är skillnaden vilken procentsats skatten beräknas med och att du i IPS kan sätta in upp till 12.000 kr utan att skatta för dem men får skatta när du får ut pengarna istället medan du i kapitalförsäkringen sätter in skattade pengar som du inte behöver skatta för när du tar ut dem. Dessutom kan du ta ut från kapitalförsäkringen tidigare och behöver inte vänta tills du är 55 eller äldre eller vad det är för de andra.

IPS är väl mest lockande för de som tjänar så pass bra att de betalar extra hög skatt nu och således kan slippa undan den på 12.000 kr. Avkastningsskatten är väl lite lägre med. Personligen hade jag ju lockats mer av kapitalförsäkringen eftersom jag inte vill låsa upp pengarna så länge utifall att jag hade kunnat använda dem till något vettigare.

jo, men jag tycker det är konstigt om de är precis likadana.... varför existerar de då öht?

jo jag står i valet o kvalet mellan att pensionsspara IPS och kapitalförsäkring.

hur pass bra måste man tjäna för att IPS ska vara intressant?

ett tredje alternativ är ju att pensionsspara genom att bara spara i aktier helt vanligt.
När tjänar man på aktier och när tjänar man på kapitalförsäkring?
är det en fråga om långsiktighet/kortsiktighet?
Risknivå?
Avkastning?
Citera
2011-04-22, 08:23
Medlem
Tror inte man har något efterlevnadsskydd (Får man betala extra för.) i en privat pensionsförsäkring medan man har det i IPS
Citera
2011-04-22, 11:59
Medlem
annanmedlems avatar
KF mot vanlig depå är väl en fråga om avkastning och reporänta.

Går räntan upp blir schablonskatten dyrare och är avkastningen låg hade ju inte 30% reavinstskatt blivit så mycket.

Ur ett väldigt långt tidsperspektiv där värdet går upp utan utdelningar eller försäljningar så skattar du ju inte mycket alls i en depå, det görs ju först när vinsten realiseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in